Wharram Narai

€ 17.000,-
Boot voor avonturiers. Basale- fysieke nononsence boot geschikt voor het Wad en alle oversteken. Ontworpen door James Wharram
Sweet thursday is meer dan sterk afgebouwd in 1995 door een Schot op Douglas fir en 3/8 " marine plywood. Het dek is zwaar ge-epoxied. De boot was toen ik hem kocht en is dat nu nog kurkdroog van binnen.
Grootzeil en bezaan zijn Wing - sails. Door de vorige eigenaar in 2007 aangeschaft. Verder beschikt het schip over twee fokken en een Spinaker.
Het schip gedraagt zich uitstekend onder zeil onder alle omstandigheden, ligt, indien goed getrimd goed op het roer en zeilt bij harde wind gemakkelijk door onder fok en bezaan.
De beams zijn aan de rompen bevestigd door middel van bouten. Zoals James Wharram dit op zijn eerste Narai's deed.
Deze zijn nagezien door de vorige eigenaar, maar niet door mij. Er is een nieuwe set aanwezig indien vervanging nodig wordt bevonden.
Met dit type Wharram voer James Wharram de wereld rond. Ook was de Narai het schip van Henk te Velde voor een van zijn eerste wereldreizen.
De motor, een 30 PK yanmar, gaf in de Schotse wateren en op het wad veel vertrouwen.
In de rompen vind je vier ( en als je veel van elkaar houdt 8) slaapaatsen, basale navigatieapparatuur en basale kombuis. Ik heb er vijf jaar twee maanden per jaar op gewoond.
Het schip is door zijn bezaan, uitstekend alleen te zeilen.
Ankeren gebeurd ' op de hand' en vraagt wel wat handigheid en inzicht.
Er zit een zeer degelijk ruime en sterke opblaasbare rubberboot bij
Het schip biedt veel buitenruimte en heeft veel opbergruimte.
Het schip is in 2017 in Oostmahorn aan de wal geweest.
Schuurlijsten onder het schip zijn vernieuwd, dekbalken en deklatten eveneens, er zijn nieuwe netten geknoopt, de spruiten van de voorstagen zijn vernieuwd en van nieuwe talies voorzien, de Shelters zijn vernieuwd, helmhouten en verbinding zijn vernieuwd. Schip is geschilderd en voorzien van anti- foulding. ( er zijn nog een paar plekken die geschilderd moeten, maar het weer werd te slecht.
Voor zo ver ik nu weet is het schip constructief, motorisch en zeiltechnisch geheel in orde en vaarklaar.
Als je van basaal zeilen en varen zonder tierelantijnen, maar wel veilig en met alle mogelijkheden houdt dan is dit je schip. tegen, gezien de mogelijkheden, een redelijke prijs.

This is a boat for adventurers. A basic - physical no-nonsense boat, suitable for the Waddensea all other tidal coasts (like the wash) and all crossings. Designed by James Wharram.
Sweet Thursday is more than strong constructed and completed in 1995 by a Scotsman from York, on Douglas fir and 3/8 "marine plywood, he also used a lot of Iroko. His fingerprints are still marking this boat. The deck is heavy epoxied. The boat was, when I bought it' bone - dry inside and it is now. Mainsail and mizzen are Wing - sails. The previous owner purchased them in 2007. Further the ship has two fore – sails and a Spinnaker.
Sweet Thursday behaves itself excellent under sail in all conditions, and behaves, if well trimmed very light on the rudder and sails at strong winds winds easily under jib and mizzen. In strong winds I just have to lower the main – sail.
The beams are fastened at the hulls by means of bolts. As James Wharram this in first Narai's did.
They are examined by the previous owner, but not by me. They where O.K. There is a new set present if one thinks replacement is required.
This type Wharram James Wharram sailed around the world. This type Narai was the ship Henk te Velde (a famous Dutch sea – sailor) used on his first sailing trip around the world.
The engine, a 30 HP Yanmar, offered in the Scottish waters and on the tidal waters of he Waddenzee much confidence.
The hulls contain four (and if you love each other 8) berths, basic navigation and a basic galley. I lived in them five years for two months a year.
It is an excellent single-handed ship on fore – sail and Mizzen.
You have to anchor "at hand" witch asks some skills and insight. Knowing what you do.
There is a very large and decent and strong inflatable dinghy.
The ship offers a lot of outdoor space and a lot of storage.
The ship was brought in 2017 in Oostmahorn for 2 ½ month ashore.
Sanding lists under the ship are renewed, also the bearing deck timbers as well as the deck, new nets are knotted, the fore stays and parts of stays are renewed and new lashes (not all of them) provided, the shelters are renewed, tillers and connection between tillers are renewed. Ship is painted and anti foulding. (There a couple of places needed painted, but the weather became too bad.
As far as I know now the ship is 'concerning construction, engine and sails ' complete, in good condition and ready for sailing.
If you like basic Sailing and boating without frills, but safely and with all opportunities and possibilities then this is your ship. And, concerning at the possibilities, a lot of ship for a reasonable price. read less
Kenmerken
Merk:

Wharram

Type:

Narai

Bouwjaar: 1995
Lengte: 12,2 m
Breedte: 5 m
Diepgang: 0,9 m
Prijs: € 17.000,-
Rompmateriaal: Hout/Polyester
Ligplaats: Dokkumer nieuwe zijlen
Postcode ligplaats: 9142VV
Gewicht: 4000 kg
Waterverplaatsing: 4 ton
Doorvaarthoogte: 10m tot 15m
Aantal hutten: 2
Aantal slaapplaatsen: 8
Toilet(ten): 1
Besturing: Helmstok
Motor
Merk: Yanmar
Type: 3YM
Bouwjaar motor: 2008
Draaiuren: 400
Aantal motoren: 1
Aantal cilinders: 3
Aandrijving: Sail-drive
Brandstof: Diesel
Tank: 25 l
Max. snelheid: 12 km/u
Uitrusting
Anker: H
Bijboot: H
Tuig
Spinnaker: H
Stormfok: H
Fok: H
Electra & water
Windgenerator: H
Zonnepaneel: H
Waterdruk systeem: H
Navigatie & electronica
Navigatieverlichting: H
Dieptemeter: H
Kompas: H
Marifoon: H
Navtex: H
Veiligheid
Lenspomp: H
Brandblusser: H
Ligplaats: