Scheepsmakelaardij Goliath
+31 (0)515 560410
1 of 58
Scheepsmakelaardij Goliath
+31 (0)515 560410
Jaar | 1897 |
Merk | Klipper |
Model | 42.00 |
Type | Andere zeilboten |
Lengte | 42m |
Brandstof | Diesel |
Rompmateriaal | Stalen |
Rompvorm | Overige |
Aangeboden door | Scheepsmakelaardij Goliath |
Deze zeilklipper is een bewegend monument uit 1897, welke nu in verkoop aangeboden wordt.
HET IS MOGELIJK EEN LEGALISEERDE LIGPLAATS TE KRIJGEN VOOR DE MANNA IN DORDRECHT
De Manna is een klipper, destijds gebouwd zonder motor of zeilen, tegenwoordig geschikt om aan boord te wonen in een Nederlandse museumhaven.
Indien een A-status gewenst is, zouden de masten afgebroken moeten worden.
De Manna heeft 34 bedden voor gasten, twee bedden in het achterschip en een kamer met Frans bed in het vooronder.
Door de jaren heen heeft de huidige eigenaar veel geïnvesteerd:
In 2013 is er een nieuwe hut ontworpen voor 4 personen (tegenover de keuken)
In 2014 zijn brandwerende scheidingswanden en deuren geplaatst.
2015 nieuwe tapijten
In 2016 kwam er een nieuw grootzeil en lopend want, nieuwe steng en een set nieuwe voedingsaccu's
2017 motor, cilinderkop en versnellingsbak revisie
2018 nieuwe entree, vijzel vervangen, brandblusinstallatie geplaatst en nieuw grootzeil aangeschaft.
2019 nieuwe keukenapparatuur, nieuw fornuis, vervangende versnellingsbak en nieuwe centrale brandmeldinstallatie
2020 Leuningen, lopend want en stempels vernieuwd
2021 giek en kluiverboom vernieuwd
Uiteraard kan het schip ook als bedrijfsschip worden overgenomen. Geschikt voor 34 passagiers bij meerdaagse tochten en 60 passagiers bij dagtochten. Het schip is gekeurd en gecertificeerd om met gasten te varen. De certificering loopt tot 2028.
De tweemastklipper Manna vindt zijn oorsprong in Ouderkerk a/d IJssel, waar hij in 1897 te water werd gelaten. Hij was de opvolger van een gelijknamige houten stevenaak, die zijn eigenaren al brood genoeg had gegeven.
De Manna was toen (en is nog steeds) een van de grootste tweemastklippers van Nederland. Oorspronkelijk gebouwd voor het verschepen van goederen over de grote rivieren en werd het pas na de komst van de gemotoriseerde scheepvaart gebruikt als sleepboot.
In de Tweede Wereldoorlog werd ze nog een paar jaar tot zinken gebracht. De Manna was echter tot in de jaren zestig nog in gebruik als vrachtschip. In 1990 is de tweede eigenaar begonnen met de restauratie van het schip en kreeg voor het eerst in haar bestaan ??een motor. In mei 1992 was het zover: de Manna was weer in actie. Als zeilend passagiersschip begon ze haar tweede carrière in oude glorie.
De Manna is een schip dat altijd origineel is gebleven en dat nog steeds is. Het is nooit vergroot of ingekort en dat maakt het uniek!
Lengte over alles | 42m |
Max diepgang | 1.5m |
Breedte | 6.04m |
Drinkwatertank | 1 x 12000 l () |
Brandstoftank | 1 x 2000 l () |
Afvalwatertank | 1 x 500 l () |
Enkele kooien | 38 |
Hutten | 11 |
Toiletten | 6 |
Motormerk | Daf |
Model motor | DK 1160 |
Motortype | Binnenboord |
Brandstof | Diesel |
Walstroomaansluiting | ✓ |
Generator | 10 KVA |
Omvormer | ✓ |
GPS | ✓ |
Marifoon | ✓ |
Boegschroef | ✓ |
Oven | ✓ |
Handmatige bilgepomp | ✓ |
Verwarming | ✓ |
Koelkast | 2 |
Acculader | ✓ |
Zwemladder | ✓ |
After 30 years of sailing the Manna, the plug is going out. The current (4th) owners are clear. It has been enough. The Manna is a sailing monument from 1897. A ship at that time without engine and sails. A so called drag clipper of iron.
Suitable for habitation in a museum port in the Netherlands. It is even possible to get an A-status for it but then the masts have to be removed.
As company vessel the ship can of course also be taken over. Suitable for 34 passengers during multi-day trips and up to 60 passengers during day trips. The ship has been surveyed and certified to sail with guests. The certification runs until 2023.
More information and pictures will follow as soon as possible.
Nach 30 Jahren Fahrt mit der Manna geht der Stecker raus. Die aktuellen (4.) Eigentümer sind klar. Es hat gereicht. Die Manna ist ein Segeldenkmal aus dem Jahr 1897. Ein Schiff ohne Motor und Segel zu dieser Zeit. Ein sogenannter Schleppklipper aus Eisen.
Geeignet für das Wohnen an Bord in einem Museumshafen in den Niederlanden. Es ist sogar möglich, einen A-Status dafür zu bekommen, aber dann müssen die Masten entfernt werden.
Als Firmenschiff kann das Schiff natürlich auch übernommen werden. Geeignet für 34 Passagiere bei Tagesausflügen und 60 Passagiere bei Tagesausflügen. Das Schiff ist vermessen und zertifiziert, um mit Gästen zu fahren. Die Zertifizierung läuft bis 2023.
Weitere Informationen und Bilder folgen so bald wie möglich.