1 of 41
Wessels Waterwonen
+31(0)6 51 77 92 29
Jaar | 1900 |
Merk | Tjalk |
Model | Zeiltjalk Onderneming |
Type | Commerciële zeilboten |
Lengte | 22.57m |
Brandstof | Diesel |
Rompmateriaal | Stalen |
Rompvorm | Plat |
Aangeboden door | Wessels Waterwonen |
De zeilklare tjalk Onderneming is op zoek naar nieuwe eigenaren die haar bewaren voor de toekomst. Het schip wordt aangeboden zonder vaste ligplaats, maar is een graag geziene gast in de historische havens van Nederland. De huidige eigenaren hebben haar gekoesterd en voorbereid voor het inrichten. Hier is het helaas nooit van gekomen. Maakt u dit mooie schip verder bewoonbaar?
Indeling
Vanuit het achterdek stapt u zo de knusse roef in waar het gasfornuis is geplaatst. Van hieruit zijn het achteronder en het ruim bereikbaar.
In het achteronder is een bedframe voorbereid en is een dieselkachel geplaatst. Van hieruit zijn tevens het toilet en de badkamer bereikbaar.
Op weg naar het ruim komt u langs de machinekameringang. In het oude laadruim zijn al diverse voorbereidingen getroffen voor het inrichten, zoals een stalen dek, rachelwerk en een 2e ingang van buiten. Onder het mastdek tussen de watertanks door bereikt u de werkplaats onder het vooronder. Hier zijn houten luiken geplaatst voor het makkelijk aanvoeren van materialen. Via een waterdichte deur wordt de voorpiek bereikt.
Techniek
De machinekamer is degelijk ingericht en het is te zien dat hier veel tijd in is gestoken. De scheepsmotor (Gardner TA 438 van circa 70 pk) heeft koeling via een Blokland beunkoeling. De generator staat in een geluidsarme kist. De accu’s voor het starten en de navigatie staan in stalen bakken stevig opgesteld. De elektra hangt overzichtelijk aan het machinekamerschot.
Voor de navigatie zijn er Sailor marifoons, Ais en boordverlichting aanwezig.
Het schip is zeer volledig uitgerust om mee te gaan zeilen. De mast heeft wel wat aandacht nodig.
Varend erfgoed
De huidige eigenaar heeft het schip in 1973 gered van de sloop en gerestaureerd naar een tijdsbeeld langer dan 50 jaar geleden. Het schip is dus ook opgenomen in het Register Varend Erfgoed Nederland, onder nummer 2247. Door de historische uitstraling wordt het schip warm verwelkomd in de historische havens. Het schip ligt op dit moment op een niet overdraagbare ligplaats in de historische haven te Gorinchem.
Wilt u meer lezen over de huidige eigenaar en het schip de Onderneming? Zoek dan de Bokkepoot 234 van de LVBHB op.
Hierbij nog enkele kenmerken van het schip:
Vraagprijs € 105.000,- k.k.
Bent u op zoek naar een schip waarmee u zo weg kunt varen, maar ook het ruim naar eigen idee kunt indelen? Dan bent u van harte welkom om de Onderneming te komen bekijken in Gorinchem.
Over het woonschip hoeft geen overdrachtsbelasting te worden voldaan. Uw notaris kan u hier verder over informeren.
Onze beschrijvingen zijn met de grootste zorg samengesteld, maar hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Het staat u vrij de afmetingen en gegevens te controleren tijdens een bezichtiging.
Lengte over alles | 22.57m |
Max diepgang | 1m |
Breedte | 4.86m |
Ankerlier | Elektrische ankerlier |
Drinkwatertank | 2 x 3500 l (Staal) |
Brandstoftank | 1 x 1000 l (Staal) |
Afvalwatertank |
Toiletten | 1 |
Motormerk | Gardner |
Motortype | Binnenboord |
Aandrijving | Directe aandrijving |
Brandstof | Diesel |
Generator | ✓ |
Omvormer | ✓ |
GPS | ✓ |
Marifoon | ✓ |
Oven | ✓ |
Acculader | ✓ |
Elektrische lier | ✓ |
Helmstok | ✓ |
Gelat grootzeil | ✓ |
Genua | ✓ |
The Company offers the details of this vessel in good faith but cannot guarantee or warrant the accuracy of this information nor warrant the condition of the vessel. A buyer should instruct his agents, or his surveyors, to investigate such details as the buyer desires validated. This vessel is offered subject to prior sale, price change, or withdrawal without notice.