Motor
Mercedes Maybach
Totaal vermogen
500hp
Motoruren
3300
Type
Motoryacht
Lengte
55.40m
Jaar
1902
Model
Ailsa Shipbuilding
Capaciteit
-
Camper & Nicholsons - Monaco
Bootdetails
Beschrijving
Madiz is een van de weinige jachten die zijn overgebleven uit het begin van de 20e eeuw, en het is betwistbaar dat er geen ander jacht van deze grootte, leeftijd en oorspronkelijke status meer bestaat. Madiz werd in 1902 gebouwd door Ailsa Shipbuilding in Troon, Schotland, en met een lengte van 55,4 m is het het grootste klassieke motorjacht dat momenteel te koop staat.
Madiz kan ook de titel claimen van het oudste vaartuig in gebruik met Lloyd's classificatie.
Oorspronkelijk in opdracht gegeven door James Coates Jnr, van zijn vriend en nu legendarische jachtontwerper G L. Watson, was Madiz bedoeld als een soort moederschip of ondersteuningsboot voor Coates' aanzienlijke schoener-gemast zeiljacht.
Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd Madiz in beslag genomen door de Koninklijke Marine en diende ze in de Auxiliary Patrol Service. Het vaartuig werd in 1920 teruggegeven aan de pleziervaart en ging door de handen van verschillende Britse jachtbezitters. Maar het duurde niet lang voordat ze opnieuw werd opgeroepen voor militaire dienst.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het jacht verworven door de Eerwaarde John North, de tweede zoon van de 8e Graaf van Guilford, en met Madiz ging hij naar de Middellandse Zee.
In 1968 besloot North het jacht te verkopen en werd het in Piraeus opgeborgen totdat het de Griekse zakenman Costas Keletsekis inspireerde om haar eigenaar te worden. Keletsekis voorzag Madiz van nieuwe motoren en verbouwde de boot in 2003 om haar weer in klasse te brengen bij Lloyds Register.
40 jaar later, in 2010, werd Madiz verworven door haar huidige eigenaren en is ze liefdevol verzorgd als een icoon van klassieke jachtstijl. Hoewel ze in de loop van haar ongelooflijke 120-jarige geschiedenis enigszins is geëvolueerd, blijven veel originele kenmerken behouden.
Tegenwoordig wordt dit motorjacht met stalen romp aangedreven door twee Mercedes 250Pk motoren en heeft het accommodatie voor 14 gasten in zeven hutten.
Madiz vaart doorgaans met een bemanning van 10 en wordt bediend door een 6m Riva Superflorida tender en een 6m klassieke launch.
Contactinformatie
Meer informatie
Bouw
Stalen romp en bovenbouw
Hoofdeigenschappen
ALGEMEEN
- Bouw door: Ailsa Shipbuilding, Troon
- Jaar: 1902
- Lengte: 55,40 m (200′)
- Breedte: 6,86 m (22′ 6″)
- Diepgang: 3,99 m (13′ 1″)
- Classificatie: Lloyds 100A1 +LMC
- Vlag: Malta
- Bruto tonnage: 359 t
- Nettotonnage: 107 t
- Scheepsarchitect: G.L. Watson & Co.
CAPACITEITEN
- Snelheid: 10/11 knopen (ongeveer)
- Bereik: 2750 nm @ 10 knopen
- Brandstofcapaciteit: 50.000 liter (13.209 US gallons)
- Watercapaciteit: 40.000 liter (10.567 US gallons)
- Afvalwatercapaciteit: 3.900 liter (1.030 US gallons)
- Grijs watercapaciteit: 3.900 liter (1.030 US gallons)
- Brandstofverbruik: 170 L/u @ 10 knopen
Machines
- Motoren: 2 MERCEDES 250 PK
- Motormodel: Maybach
- Motoruren:
- Bakboord: 3300 uur (1-nov-2008)
- Stuurboord: 3300 uur (1-nov-2008)
- 3300 uur/motor sinds de revisie in 2008
- Volledig gereviseerd in 2006 tijdens de speciale inspectie van Lloyd's.
- Brandstof: Diesel
- Aandrijving: Propas
- Versnellingsbakken: Reintjes, verhouding 5.88:1, (ongeveer 200-250 RPM bij de schroef)
- Sturing: Origineel mechanisme (omgebouwd van stoom naar elektrisch)
- Generatoren:
- 1x 105 KVA Deutz (2004) : 0 uur sinds W6 in 2024
- 1x 100 KVA ONAN (2012) : 13700 uur
- Elektriciteit:
- 380 volt, 50 cycli
- 220 volt, 50 cycli - via 2 transformatoren
- Walstroom: 380 volt
- Batterijen:
- 4 x 220 amp/uur hoofdmotoren
2 x 220 amp/uur generatoren
4 x 220 amp/uur noodverlichting en nachtoperatie
- 4 x 220 amp/uur hoofdmotoren
- Airconditioning: Nieuw
ANDERE MACHINES
- Rioolsysteem: Triton 408 (4.080 liter/dag)
- Seafari watermaker
Accommodatie
"Eigenaar's" suite
Grote hut met zithoek, gelegen op het bovendek, met 2 sets dubbele raamdeuren die naar het dek openen.
"President" Suite
Volledige breedte masterhut met een tweepersoonsbed en grote zithoek. Gelegen in het midden van het schip voor de meest comfortabele beweging.
"Lord's" suite
Grote hut met zithoek, een van de originele hutten, met een deel van de originele mahonie panelen. Gelegen in de voorste lagere accommodatie.
"Lady's" Suite
Grote hut met zithoek, de andere van de originele hutten, met een deel van de originele mahonie panelen. Gelegen in de voorste lagere accommodatie.
"Athenian" Suite
Grote hut, deels origineel, met zithoek, gelegen in het voorste deel van het schip, met een groot centraal dakraam.
"Ambassador" suite
Luchtige hut op het bovendek, met dubbele raamdeuren die naar het dek openen.
1 x kleinere hut, met 2 eenpersoonsbedden en badkamer en suite, nuttig voor gasten, kinderen of begeleidend personeel. Dit is ook een van de originele kamers.
Alle badkamers hebben douches, wastafels en toiletten en een wastafelmeubel.
Bemanning Accommodatie
- Bovendek
Kapiteinskamer met badkamer en suite, gelegen achter de brug.
- Beneden dek
1 x Tweepersoonskamer met badkamer en suite
1 x Eenpersoonskamer met badkamer en suite
3 x Tweepersoons stapelbedkamers
2 x Gemeenschappelijke badkamers
Bemanning Keuken
Bemanningsmess met zitplaatsen voor 6
Communicatieapparatuur
- VHF GMDSS FURUNO
- Inmarsat: NIL
Navigatieapparatuur
- Radar/Plotter: Furuno Navnet
- Echo sounder: Furuno LS 6100
- Satellietkompas/GPS: Furuno SC-502
- Magnetisch kompas
- AIS: EM Track A200
Tenders & Speelgoed
- Riva Superflorida, 6m, (1957), met Chrisler benzinemotor
- 6m Classic launch, (2019), met Nanni dieselmotor
- Davits: 2x elektrisch aangedreven klassieke davits, één voor elke tender.
Dekuitrusting
- Windlass: Oorspronkelijke lier (omgebouwd van stoom naar elektrische aandrijving)
- Ankers: 2x400 kg met 5 schakels op elke ketting
Veiligheids- en beveiligingsapparatuur
- Reders: 2 x 12 personen
- Brandbestrijding: 6 x Brandlijnpunten met slangen.
- Volledige set brandblussers volgens brandplan.
- 2x brandweermannenoutfits met ademhalingsapparaat en reserve luchtflessen
- EEBD-apparaten: 4 stuks
- Branddetectiesysteem voor het hoofddek, de machinekamer en het bemanningsgebied
Refit Geschiedenis
Herclassificatie door Lloyd's in 2003 & 2007
Speciale inspectie voltooid in 2007
Madiz onderging een grote refit onder de zorgvuldige en strikte supervisie van de eigenaar in Perama, Griekenland, die een droogdokperiode van 17 maanden omvatte.
De belangrijkste werkzaamheden zijn als volgt:
Staalwerk
- Vervanging van ongeveer 50 ton platen (intern en extern) met 8 mm en 10 mm staal, inclusief schotten, tanks en de meeste frames onder de waterlijn in de voor- en achtergebieden. Sommige gebieden zijn volledig opnieuw opgebouwd.
- Dieseltanks verlengd en opnieuw opgebouwd
- Nieuwe watertanks
- Nieuwe zwarte en grijze watertanks
- Alle tanks zijn onder druk getest onder toezicht van Lloyd's
Plannen
Een volledig nieuwe set plannen is opgesteld en goedgekeurd door Lloyd's
Machinerie
- Bijna alle leidingen vervangen
- Nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie geïnstalleerd
- Alle pompen zijn vernieuwd of gereviseerd
- De meeste elektrische bedrading vervangen
- Nieuwe hoofd elektrische schakelkast en 220 transformator
- Nieuwe controlepanelen voor de hoofdmotor
- Nieuwe generator toegevoegd
- Noodverlichting en alarmen vernieuwd
- Lignum vitae lagers vernieuwd
- Hoofdmotoren - grote revisie
- Aslagers opnieuw gemetalliseerd
- Tussenassen, staartassen en schroeven getest
- Hoofdmotoren en assen opnieuw uitgelijnd
- Airconditioningsysteem is opnieuw opgebouwd
- Roermechanisme opnieuw opgebouwd
Interieur
- Nieuwe (President) hut gebouwd
- Voorste (Atheense) hut verlengd
- Bestaande houten panelen verwijderd, onderliggende platen schoongemaakt en geschilderd, houtwerk gerepareerd of gerenoveerd.
- De meeste elektrische bedrading vervangen
- Nieuwe kombuis geïnstalleerd in 2010
Dek
- Vervanging van teakdekken op het voordek, achterdek en het gehele bovendek
- Renovatie van alle bestaande panelen en dekuitsparingen
- Ankerlier volledig opnieuw opgebouwd
- Volledige opnieuw schilderen van alle buitenoppervlakken in 2023
Disclaimer
Voortstuwing
Motor 1
Motormerk:Mercedes
Model motor:Maybach
Totaal vermogen:250pk
Motoruren:3300
Brandstof:Diesel
Motor 2
Motormerk:Mercedes
Model motor:Maybach
Totaal vermogen:250pk
Motoruren:3300
Brandstof:Diesel
Afmetingen
Snelheid en afstand
Kruissnelheid:10kn
Max snelheid:11kn
Actieradius:2750nm
Afmetingen
Lengte over alles:55.4m
Max diepgang:3.99m
Breedte:6.86m
Diversen
Romp materiaal:Stalen
Tanks
Drinkwatertank:1 x 40000 l
Brandstoftank:1 x 50000 l
Afvalwatertank:2 x 3900 l
Accommodatie
Hutten:7