Motor
Volvo Penta MB-50 S
Totaal vermogen
8hp
Motoruren
750
Type
Sail Cruiser
Lengte
11.50m
Jaar
1976
Model
Mälar 30
Capaciteit
-
Berthon Scandinavia AB
Bootdetails
Beschrijving
De Mälar 30 is een klassieke binnenwater-/meercruiser die tijdloze elegantie combineert met uitstekende zeileigenschappen. De eerste M30 werd gelanceerd in 1933, en sindsdien zijn er ongeveer 90 houten en 40 fiberglass boten gebouwd, waarvan de meeste nog steeds zeilen. Het bootmodel is ontworpen door de gerenommeerde Erik Salander, die ook de populaire M22, M25 en A22 ontwierp. De eerste Mälar 30 werd gebouwd door bootbouwer Lage Eklund en was bedoeld als een high-performance cruiser-racer, die elegante lijnen combineert met gemakkelijke handling. Door de decennia heen is de M30 een geliefde klasse gebleven onder zeilliefhebbers, voornamelijk in de Nordics, maar kleinere vloten zijn ook gevestigd in Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten.
VIRELAY, Zeilnummer 118, is in 1976 in fiberglass vervaardigd door LG Birgersson in Eskilstuna. In 1990 onderging ze een aanzienlijke upgrade met een nieuwe cockpit en cabine gemaakt van massief mahonie door Schelin’s Boatyard, wat haar elegantie verder verbeterde. De binnencabine werd in 2002 opnieuw opgebouwd in mahonie door een bekwame meubelmaker. Daarnaast kreeg haar fiberglass romp een grondige en gedetailleerde restauratie over meerdere jaren, die in 2018 werd voltooid. De cockpit werd in 2022 opnieuw geüpgraded met een handgemaakte basis voor de grootzeil, gemaakt van mahonie, wat een betere toegankelijkheid mogelijk maakt. In 2022 kreeg de boeg een roestvrijstalen bescherming en werden alle kussens en hoezen vervangen. Alle vloeren zijn van massief teak. Het resultaat van deze jaren van upgrades is een zeilboot die niet alleen indrukwekkend uitziet, maar ook op het hoogste niveau presteert.
Of je nu racet of tussen de eilanden vaart, deze boot zal een droom zijn om te zeilen. Haar lange, slanke romp biedt een stabiele en gebalanceerde rit, waardoor je constant dicht bij het water en de elementen blijft. Op het raceparcours is ze zo gemakkelijk te hanteren dat er meer focus kan worden gelegd op tactiek en trim in plaats van op het hanteren van de boot. In een archipel of op een meer wordt ze een mooie en wendbare dagcruiser voor 2-4 personen, met de mogelijkheid tot overnachtingen.
In tegenstelling tot haar tegenhangers, beschikt VIRELAY over een inboard motor, wat soepelere en betrouwbaardere manoeuvres in havens mogelijk maakt in vergelijking met buitenboordmotoren. Tijdens races kan de inboard motor gemakkelijk worden opgeheven, dankzij een slim ontwerp. Volledig uitgerust voor races, heeft VIRELAY haar vaardigheden meerdere keren bewezen in de Zweedse M30-kampioenschappen, met twee top-3 finishes.
De Mälar 30-klasse blijft bloeien in Zweden, met jaarlijks ongeveer 20 boten die deelnemen aan de clubregatta's en kampioenschappen. Deze races tonen aan hoe snel en wendbaar de boten zijn, en ook de vaardigheden van hun zeilers. Dankzij de eenheidsontwerp klasse regels worden alle boten onderhouden volgens hoge normen, wat de eerlijkheid en rechtvaardigheid van de competitie waarborgt. VIRELAY heeft ook een meetcertificaat voor vierkante meter SK30-races (Skerry cruiser), waardoor ze kan deelnemen aan zowel M30- als SK30-klassen, wat haar veelzijdigheid in beide categorieën benadrukt.
Bij de aankoop van een Mälar 30/SK30 koop je niet alleen een boot; het is een levensstijl. Deze gemeenschappen staan bekend om hun passie voor zeilen en bieden een ondersteunend netwerk van medeliefhebbers en een evenementenagenda die eigenaren samenbrengt om hun gedeelde liefde voor deze iconische klasse te vieren.
VIRELAY is in perfecte staat en is licht gebruikt door haar huidige eigenaar. Ze is slechts 2-3 maanden per jaar in het water geweest en ze is nu klaar om je zeilavonturen te bieden die perfect geschiedenis, prestaties en elegantie combineren. VIRELAY is een bewijs van Zweedse vakmanschap dat de aandacht trekt waar ze ook zeilt.
Belangrijke feiten:
- Professioneel onderhouden boot.
- Binnen opgeslagen.
- Gerestaureerde onderwaterromp, epoxy behandeld.
- Hernieuwde bovenbouw en dek.
- Licht gebruikte boot.
- Inboard motor.
- Nieuwe zeilen.
- Nieuwe kussens en matrassen door de hele yacht.
- Lopende tuigage in goede staat.
- Veranderde staande tuigage.
- Geldig meetcertificaat M30 en SK30.
Contactinformatie
Meer informatie
M30 / SK30 specificatie
BOUW
RCD Status: Ons begrip is dat de jacht is vrijgesteld van de essentiële veiligheidsvereisten van de Richtlijn Recreatieve Vaartuigen, aangezien zij is gebouwd en in gebruik is genomen binnen de EU vóór 1998.
Rompmateriaal, Dek & Bovenbouw:
- Witte romp met gouden trimlijnen.
- Nieuwe twee-componenten verf op de zijkanten en het dek – 2018.
- Gerenoveerd onderwaterschip met 4-laags epoxy – 2018.
- Antifouling (3 lagen) – 2023.
- Dek en romp in GRP. Romp in enkel laminaat.
- Cockpit en coachroof in Mahonie.
- Toe rail in teak.
Kiel & Roer:
- Aangepaste volle kiel in gietijzer.
- Volle kielroer in roestvrij staal (Roffe Plåt) – 2007.
- Diepe bilge.
- Zuurbestendige roestvrijstalen kielbouten.
MACHINERIE
Motor & Versnellingsbakken:
- 1 x Volvo Penta MB-50 S, Inboard, (geschat 750 uur tegen de lente van 2024) – 2009.
- Handmatig gestart en mogelijk om eruit te tillen.
- Reserve motor, hetzelfde model als de hoofdmotor.
Onderhoud & Prestaties:
- Laatste professionele service – 2024.
- Brandstofverbruik tijdens het varen ongeveer 0,5 L/M. Benzine.
Aandrijving & Sturing:
- Zeil aandrijving.
- S-drive afdichting.
- 2-bladige schroef (vast).
- Reserve schroef (2-bladige opvouwbare).
LEIDINGSYSTEMEN
Bilgepompen:
- Handmatige bilgepomp.
TANKEN
Brandstof:
- Totale capaciteit ongeveer 2*20L (plastic).
NAVIGATIE-APPARATUUR
- Kompas.
- Handheld plotter (Garmin, GPSmap276Cx) – 2023.
ACCOMMODATIE
Samenvatting van de accommodatie:
- 3 slaapplaatsen in 1 cabine.
- Interieur in gelakt mahonie (12-lagen 1-componentenlak).
- Transversale, lichte houten latten in het cabineplafond.
- Vloerplanken in teak.
- Inspectieluiken in vloerplanken.
- Grijs gekleurde bekleding op kussens.
- Witte gordijnen voor patrijspoorten
Beschrijving van de indeling van voren:
Voor van de mast:
- Zeilopslagruimte, schoon/onafgebouwd.
- Openbare luik in massief hout.
- Opslag onder voor ankers en accessoires.
Toiletten:
- Draagbare Portaporti.
Salon:
- Salon met 2 x banken/slaapplaatsen.
- 8 x patrijspoorten.
- Ruimte voor opslag onder de slaapplaatsen.
- Kast met lades.
- Houten plank voor draagbare opslag. Momenteel gedemonteerd.
- Losse eettafel in mahonie.
COCKPIT
- Diepe midden cockpit met ruimte voor 3 personen.
- Roeispaan in hout met whisker pole verlenging.
- Lades onder de roeispaan.
- Ruimte voor opslag.
- Hoge cockpitrand in hout.
- Losse aanneembare eettafel in mahonie.
DEKUITRUSTING
Zeil:
- Eén spreader 9/10 aluminium zeil met jumper strut (Benn´s) – 2008.
- Stabiele zeilen en terminals (draad) – 2008.
- Zeilinspectie (Benns mast & zeil) – 2021.
- Rechthoekige spreaders met lopende achterstagen.
- Kiel gestapelde mast.
- Rodkick met gas veer (Benn´s) – 2008.
- Furler voor Genoa, onder-dek model.
- Lopende zeilen in dynema en polyester – 2022.
- Handmatige achterstagspanner.
- Spinnakerpaal in aluminium.
Lieren:
- 3 x Lieren, handmatig.
Zeilen:
- Hoofdzijlen, horizontale latten, licht gebruikt (Dacron, Quantum door Lindfors zeilen) – 2008.
- Genoa licht gebruikt (Laminaat, Quantum) – 2009.
- Fok, als nieuw (Dacron, Kinnevikens zeilen).
- Spinnaker, staat onbekend.
- Verschillende oude extra zeilen beschikbaar.
Algemeen:
- Dekhardware en blokken (Lewmar).
- Genoa en mainsheet traveler (Lewmar) – 2021.
- 2 x handgemaakte houten zwemladders.
- Vlaggenmast.
Anker- & Mooruitrusting:
- 2 x Mooring cleats.
- 4 x Mooring lijnen.
- 6 x Fender.
- Bruce anker met lijn (18kg).
Hoezen, Canvas & Kussens:
- Zeil (beige/zand) – 2022.
- Cockpitafsluiting (blauw, ouder).
- Cover voor voor- en achterluik op dek (beige/zand) – 2022.
- Genua sok / Fokhoes (beige/zand) – 2022.
VEILIGHEIDSUITRUSTING
- Redderlijn.
- Redderboei.
Disclaimer
Het bedrijf biedt de details van dit vaartuig te goeder trouw aan, maar kan de nauwkeurigheid van deze informatie niet garanderen of waarborgen, noch de staat van het vaartuig waarborgen. Een koper dient zijn agenten of zijn inspecteurs instructies te geven om de details te onderzoeken die de koper gevalideerd wenst te hebben. Dit vaartuig wordt aangeboden onder voorbehoud van eerdere verkoop, prijswijziging of intrekking zonder voorafgaande kennisgeving.
Voortstuwing
Motormerk:Volvo Penta
Model motor:MB-50 S
Bouwjaar motor:2009
Totaal vermogen:8pk
Motoruren:750
Motortype:Binnenboord
Aandrijving:Directe aandrijving
Brandstof:Diesel
Type schroef:2-blads
Materiaal schroef:Brons
Klapschroef:
Afmetingen
Afmetingen
Lengte over alles:11.5m
Max diepgang:1.4m
Breedte:2.06m
Diversen
Romp materiaal:Polyester
Tanks
Drinkwatertank:
Brandstoftank:
Afvalwatertank: