Motor
Perkins Sabre M130C
Totaal vermogen
130pk
Motoruren
-
Type
Zeilkruisers
Lengte
20.42m
Jaar
1995
Model
Challenge 67
Capaciteit
-
Berthon International
Bootdetails
Beschrijving
De Challenge 67-serie was de eerste van de Challenge Business British Steel-jachten die rond de wereld raceten tegen de heersende winden en stromingen. Dit jacht was een van de laatste die werd geleverd en maakt deel uit van de tweede serie. Sindsdien is ze opgewaardeerd voor zeilen op hoge breedte met een dekzaal en een uitstekende indeling van het interieur. Ze is nu beschikbaar, net na een enorme refit die ervoor zorgt dat ze volledig voldoet aan Categorie 0. Ze verkeert ook in glanzende cosmetische staat en is enorm uitgerust. Ze is klaar om elke oceaan te bevaren…
Contactinformatie
Meer informatie
Bouw
RCD Status: Onze begrip is dat de jacht is vrijgesteld van de essentiële veiligheidsvereisten van de Richtlijn Recreatieve Vaartuigen, aangezien deze is gebouwd en in gebruik is genomen binnen de EU vóór 1998.
Jachtontwerper en Ontwerpteam:
- Ontwerper: David Thomas.
- Werktekeningen: Thanos Condylis van C & S Yacht Designs.
- Structurele Engineering: Roger Scammell.
- Bouwer: Devonport Yachts Ltd.
- Codering Autoriteit: Mecal
- Bouwdatum: Challenge Business 21 tot en met 30 voor het eerst gelanceerd in 1992. Challenge Business 31 tot en met 35 voor het eerst gelanceerd in 1996.
Veiligheidsnormen, Inspecties & Regelgevende Instanties:
Alle Challenge-jachten zijn gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas volgens hun hoogste jachtnotatie. Vervolgens is er een rigide regime van regelmatige inspecties en onderzoeken ontwikkeld door The Challenge Business, uitgevoerd door onafhankelijke inspecteurs.
- Ontwerpgoedkeuring: Bureau Veritas.
- Classificatie Autoriteit: Bureau Veritas.
- Bureau Veritas Klasse: +I 3/3 Charter Yacht /S (jacht verwijderd uit de klasse door Challenge Business in september 2000).
- MCA nalevingsinspecties & inspecties door: MECAL (Certificerende Autoriteit van het Institute of Marine Engineers).
- Royal Ocean Racing Club: ORC Cat 0.
Rompmateriaal, Dek & Bovenbouw Constructie:
- De jachten zijn ontworpen om uitzonderlijk sterk van staal te zijn, zodat ze alles kunnen weerstaan wat de Zuidelijke Oceaan hen kan bieden, met absolute zekerheid. De rompen zijn geconstrueerd van hoogwaardig staalplaat over “T” balken en hoekringframes. Een volledige diepte skeg en ertalite lagers bieden ondersteuning voor de stalen roer en goede engineering zorgt voor absolute betrouwbaarheid.
- Het gehele dek en de bovenbouw zijn van roestvrij staal om het onderhoud tot een minimum te beperken.
- De roestvrijstalen brandstof-, water- en vuilwatertanks zijn voorzien van goede toegang voor reiniging. De International Paint coating systemen zijn de beste die de huidige verftechnologie kan bieden, met als resultaat dat de jachten na terugkeer van de zwaarste jachtwedstrijd ter wereld eruitzagen alsof ze van een zomercruise waren teruggekeerd.
- Boven de waterlijn zijn de romp en het dek bekleed met ongeveer 60 mm gespoten polyurethaanschuim om thermische en geluidsisolatie te bieden. Het uitgebreide gebruik van Warerite-laminaten in de binneninrichting zorgt voor lichte, heldere accommodatie, die gemakkelijk te onderhouden en schoon te houden is. Esdoorn rompliners en Afrormosa afwerking worden benadrukt door de witte scheidingswanden en zorgen voor een warme, comfortabele sfeer in de accommodatie.
- Rompshell plating & stringers: British Steel - 50A staal.
- Rompen & Dekconstructie: British Steel - 43A staal.
- Deck, Dekhuis, Opstapjes & Plinten: British Steel - 316 roestvrij staal.
- Verf- en Fairingmaterialen:
- International Paints Ltd & AWL GRIP.
- Antislip Dekbedekking: TBS.
- Na de aankoop in 2011 is ze tot op het metaal gestript, volledig opnieuw geschilderd, inclusief dek en onderwater romp.
- De motor en alle tanks zijn gedemonteerd om nauwkeurige diktemetingen van de metalen platen en de structurele controle van de romp mogelijk te maken (2020).
- 3 lagen verf - plus de extra beschermlaag van "was" (toegepast in het bijzonder op de onderwater tanks) (2020).
- Reiniging en vernis zijn aangevuld in gerichte corrosiegebieden en hele rompintern platen, onder de waterlijn, zijn onderworpen aan drie extra verflagen (2020).
- 6 mm Teakdek in de cockpit in (2012).
- Twee waterdichte scheidingswanden met stijlvolle Seaglaze deuren gespoten in kleur interieur (2009).
- Alle nieuwe lagers en schachtafdichtingen geïnstalleerd (2018).
- Bilge in boeg en motorruimte opnieuw geschilderd / hele bilge gewassen & gecontroleerd op corrosieplekken (2023/2024).
- Rompevaluatie / toepassing van nieuwe antifouling verf op het deel van de romp onder water (feb 2024).
- Bovenkant opnieuw schilderen (2025); International.
Kiel & Roer:
- Ballastkiel: Gietijzer door Iron Brothers Ltd.
- Kielbouten: 16 x 30 mm bouten.
Machines
Alle mechanische systemen zijn robuust met goede toegang om eenvoudig en efficiënt onderhoud zowel op zee als in de haven mogelijk te maken. De apparatuur is gekozen op basis van betrouwbaarheid en een lange levensduur.
Motor & Versnellingsbakken:
- Perkins M130C Hp natuurlijk geventileerd in lijn 6-cilinder, nieuw in 1996, deze motor blijft een soepel en betrouwbaar voortstuwingssysteem.
Motoronderhoud:
- Na 10 duizend soepel draaiende uren werd de motor uit de boot gehaald, volledig gereviseerd met alle nieuwe hoofdonderdelen, door MAN Marine Services in 2012.
- Van de originele motor is alleen het hoofdblok overgebleven, alle andere onderdelen, inclusief hoofdaslagers, cilindersleeves, zuigers, alle kleppen van de motor kop zijn vervangen.
- Alle doorvoerventielen zijn vervangen en een extra onafhankelijk koelsysteem voor de motor geïnstalleerd (2020).
- Motorzuigers, kleppen en cilinders vervangen (2020).
- De motorruimte is bedekt met een nieuwe isolerende brandwerende coating en uitgerust met een nieuw blussysteem (2020).
- De motor heeft een nieuwe elektrische installatie en schakelkast ontvangen (2020).
- Alle doorvoerventielen zijn vervangen en een extra onafhankelijk koelsysteem voor de motor geïnstalleerd (2020).
- Extra motoronderhoud (2023/2024 - vervanging van injectoren, volledige revisie van de motor kop en inspectie van de zuiger bij Volvo Penta service in La Linea (Gibraltar).
- Verder motoronderhoud (november 2024).
Voortstuwing & Sturing:
- Nieuwe vaste schroef nu op de as voor betere voortstuwings efficiëntie (2016)
- De stuurkolom is gedemonteerd, alle bushings zijn vervangen en de as opnieuw bewerkt (2020).
- Schroefaslagers zijn vervangen en een nieuw asremsysteem geïnstalleerd (2020).
- Nieuwe as, asafdichting en versnellingsbak (juni 2024).
- Side Power 240H boegschroef, aangedreven door motor directe aandrijving SUNFUB belastinggevoelige hydraulische pomp (2013).
- Boegschroef onderhoud en nieuwe PTO koppeling (2025).
- Stuurinrichting & Wielen: Edson.
Elektrische Systemen
Alle elektrische bedrading samen met de schakelpanelen en fittingen zijn van hoge kwaliteit voor betrouwbaarheid en veiligheid. De belangrijkste kabelroutes zijn gemakkelijk toegankelijk zonder bedrading onder de cabinevloeren. De belangrijkste systemen zijn allemaal 24 volt.
Accu Banks:
- Startaccu's 24V 100Ah (2020).
- 4 x 220amph/u Victron Gel serviceaccu's (2024).
Acculaders:
- Victron MultiPlus Lader/Inverter Laders bij 70 Amps 24 volt en inverter 3000 W continu met afstandsbediening om de opgenomen lading te regelen (2018).
- Tweede Victron Phoenix 24/25 lader (2014).
- 12VDC Master Volt stand-by generator acculader.
- Volledig te bedienen via de Victron, Quatro inverter/lader walstroom 230V met dekverbinding.
Generator:
- ONAN 11KV, 230V generator met een akoestische kap geïnstalleerd in 2012.
- Elke 200 uur onderhouden.
- Totaal aantal draaiuren 2400h alleen.
Walstroom:
- Walstroom 230V met dekverbinding.
Overige Elektrische:
- Alle hutten zijn nu uitgerust met USB-oplaadpunten.
Loodgietersystemen
Watermaker:
- Schenker watermaker, 80 l. per uur bij lage watertemperaturen, bypass om de druk te regelen afhankelijk van de watertemperatuur (2009).
Bilges & Pompen:
- Nieuwe bilgepomp voor motorruimte (2018), vorige automatische bilgepomp (2016) nu in de mastbilge.
- Dekwaspomp.
- Elektrische doucheafvoerpompen (2020).
- Een geavanceerd grijswatersysteem in de kombuis dat voldoet aan de hoogste ecologische eisen en het mogelijk maakt om grijswater te verzamelen via een connector in het dek (2020).
Tanks
Brandstof:
- Totale brandstofcapaciteit van 1900 liter / 385 gallons.
Vers water:
- Totale verswatercapaciteit van 1100 liter / 242 gallons.
Grijs/zwartwater opslagtanks:
- Grijswater tank. Alle kleppen voor de grijswater tank zijn vervangen door roestvrij staal (2018).
Navigatieapparatuur
Nieuwe B&G installatie (gebaseerd op NMEA2000 netwerk):
Voltooid 2024 schema beschikbaar op aanvraag.
- Nieuwe B&G Zeus3S 12” MFD.
- Nieuwe B&G satellietkompas (geïnstalleerd 2021).
- Nieuwe Autopilot AC12 (geïnstalleerd 2021).
- Nieuwe Triton 2. Digitale Instrumenten Display x 3.
- Nieuwe wind- en dieptesensoren (WS3100 & DST810).
- Nieuwe kabels en connectors.
- Een state-of-the-art satellietcommunicatiesysteem Iridium LT-3100S GMDSS is geïnstalleerd dat voldoet aan de SOLAS A GMDSS (Zeegebieden A1, A2 en A3) vereisten. SOLAS Gecertificeerd 2021.
Overig:
- Oude B&G Zeus 12 Plotter gebruikt als tweede display-eenheid (2012).
- Nieuwe B&G 4G Radar (2012).
- Echo Pilot vooruitkijkende sonar echolood met een bereik van 145 meter (2022).
- Furuno Navtex NX300 (2012).
- Vooruitkijkend dieptelood gemaakt om in te trekken voor het zeilen in ijs (2021).
- Een state-of-the-art satellietcommunicatiesysteem Iridium LT-3100S GMDSS is geïnstalleerd dat voldoet aan de SOLAS A GMDSS (Zeegebieden A1, A2 en A3) vereisten. SOLAS Gecertificeerd 2021.
- B&G AIS klasse B (2016).
- Nieuwe GPS 2016.
- Alle water- en dieseltanks uitgerust met elektronische sensoren (2013).
- Dagelijkse dieseltank elektronische sensor en niveau-alarm (2013).
- Icom VHF met mastkopantenne, afstandsbediening in de cockpit (2015).
- 2x Handheld VHF waterdicht (2015).
- 1x Handheld VHF met GPS.
- Stereo, Philips DVD, Radio en USB-systeem met 4 luidsprekers in de salon.
- 19” TV met GLOMEX externe antenne, HDMI en DVD.
- Starlink Professioneel Maritiem communicatiesysteem (2024).
Huishoudelijke Apparatuur
Keuken:
- Breed scala aan keukengerei.
Douches:
- 2 x douches.
Verwarming & Ventilatie:
- Een geüpgraded luchtverwarmingssysteem op basis van twee onafhankelijke Eberspacher Airtronic D4 Plus eenheden is geïnstalleerd (2020).
- Een nieuw verwarmingssysteem op basis van de Refleks dieselkachel is geïnstalleerd (2021).
Verlichting:
- Alle binnenverlichting verandert naar LED-systeem, voor energiebesparing.
Algemeen:
- Breed scala aan slaapzakken (12), dekens, kussens enz.
Accommodatie
Samenvatting van Accommodatie:
- 12 slaapplaatsen in 6 hutten.
- Alle slaapplaatsen hebben hoge leezeilen voor veiligheid op zee en comfort in elke hellingshoek.
- Een boxopbergsysteem maakt droge en ordelijke opslag van kleding en persoonlijke bezittingen in elke hut mogelijk.
- Elke hut heeft een ventilatierooster en een luik/dakraam.
- 12 slaapplaatsen hebben allemaal verbeterde matrassen, gemaakt van hoogwaardig materiaal. In de salon zijn ook alle matrassen vervangen.
- Interieur van maritiem multiplex met laminaatoppervlakken, Mahonie en teak in de voorhutten.
- Interieurafwerking: Afrormosia en esdoorn in de accommodatie, Iroko in de zeilkamer.
- In 2012/2013 is het hele interieur opnieuw ontworpen en gebouwd in een comfortabele cruisestijl, gemaakt van hoogwaardig mahoniehout.
- Vetus dekventilatoren vervangen (2018).
- De voorpunt is opnieuw ontworpen met twee nieuwe slaapplaatsen (2020).
- Het hele interieur, inclusief alle hutten, is vernieuwd (2020).
- De bekleding in de mess is gerenoveerd en er zijn nieuwe kasten in de kombuis en badkamers geplaatst (2020).
- 2 x Nieuwe luiken voor toiletruimtes, en 4 x in de deksalon (2024).
- 6 x Luiken in de hoofdsalon (2025).
De Challenge-vloot is ontworpen om zelfvoorzienend te zijn en heeft voldoende opbergruimte om tot 55 dagen op zee te blijven in elk deel van elke oceaan. De Challenge-races hebben het vermogen van de jacht aangetoond om dit met een verrassend niveau van comfort en absolute veiligheid te doen. Een veelheid aan leuningen en pilaren maakt veilige beweging onderdeks mogelijk. De deksalon is licht en luchtig en is een comfortabele plek om tijd door te brengen.
Beschrijving van de indeling van voren:
Zeilkamer:
- De zeilkamer bevindt zich achter de botsingsschot en de volledige inventaris van zeilen kan hier worden opgeborgen, samen met alle touwen, fenders, zeilen en lijnen.
- De hoofdaanleg en kedge-ankers, samen met hun bijbehorende ketting en touwen, zijn ook veilig opgeborgen in dit compartiment.
- Een centrale gang loopt van de zeilkamer naar de deksalon. Nieuwe aluminium zeilbedden zijn in de boeg geïnstalleerd voor een betere ruimte-indeling.
Toilet- en Douchecompartimenten:
- Aanvullende opvouwbare deuren zijn geïnstalleerd tussen de boeg en het toiletruimte.
- NASHACHATA II heeft 2 toiletten aan de voorkant met badkamer, toilet met doucheruimte, warm en koud water en persoonlijke opbergruimte voor een volledige bezetting.
- Twee Rhinestrom toiletten zijn in 2016 vervangen door nieuwe, Whale-pompen zijn gerenoveerd en opnieuw geschilderd met nieuwe onderdelen, wat zorgt voor eenvoudige en betrouwbare systemen.
- Dorade-ventilatie en Lewmar-luiken (2015).
- Nieuwe douches geïnstalleerd in 2015.
Voorhutten:
- Spiegelbeeldige hutten bevinden zich achter de toiletruimtes.
- Elke hut heeft twee slaapplaatsen en boxopbergrekken.
Middenhutten:
- Elke middenhut heeft twee slaapplaatsen met boxopberging aan de buitenzijde aan de voorzijde.
- De eigenaarshut had een opvouwbaar bovenbed.
Kaartkamer/Dekhuis:
- De navigatie- en communicatieapparatuur bevindt zich rond de volledige kaartentafel, evenals de met Perspex bedekte schakelpaneel.
- Off-watch zitplaatsen zorgen voor een goed zicht door de ramen van het dekhuis.
Drogen/Oilskin Kamer:
- Met hang- en droogruimte voor een volledige set van slecht weer kleding.
Salon:
- Het hele team kan rond de salontafel zitten.
- Opbergruimtes en kasten zijn aan de buitenzijde en onder de comfortabele zitplaatsen geplaatst.
Kombuis:
- Een gimbalde 4-pits huishoudelijke Calor-gaskookplaat is gemonteerd in een op maat gemaakte roestvrijstalen behuizing. Substantiële leuningen maken veilige voedselbereiding op zee mogelijk in vrijwel alle omstandigheden.
- Een aparte Calor-gasoven is gemonteerd aan de voorzijde van de juiste zeewaardige kombuis.
- Elektrische Siemens-oven geïnstalleerd in de kombuis en een extra koelkast ingebouwd, naast de bestaande vriezer.
- Vriezer/koelkast (2009).
- Koelkast Webasto (2012).
Achterhutten:
- Elke achterhut heeft twee slaapplaatsen en opbergruimte.
COCKPIT
- Cockpit opnieuw ontworpen en gebouwd in 2009 om de bovenste salon uit te breiden.
- 6mm Teakdek aangelegd in de cockpit in (2012).
- Opvouwbare tafel in de cockpit gemaakt van teak geïnstalleerd in (2017).
Dekuitrusting
- De indeling van het dek is ontworpen om veilig, zeemanachtig, efficiënt te zijn en zoveel mogelijk bescherming voor de bemanning te bieden, zelfs onder extreme omstandigheden in de Zuidelijke Oceaan. De dekhatches zijn beschermd tegen golfslag door plinten. Dorade-ventilatieopeningen houden de accommodatie goed geventileerd, zelfs onder extreme omstandigheden.
- De achterste cockpit is bijzonder comfortabel en het brugdek is ideaal voor zakelijke evenementen.
- Tijdens hun rond de wereld reizen hebben zowel Mike Golding als Sam Brewster aangetoond dat de jachten snel, veilig en efficiënt solo kunnen worden gezeild.
- De dekuitrusting is geselecteerd op basis van efficiëntie, robuustheid en onderhoudsgemak. Alle gebruikte apparatuur rechtvaardigde volledig de keuze en blijft in goede staat.
Rigg:
- Type: Bermudaanse Cutter
- Mastsectie vervangen bij Berthon in 2015.
- Riggcontrole inclusief volledige service van de 2 x Profurl oprolstay inclusief lijnvervanging en een nieuwe folie met connectoren (2024).
- Alle staande tuigage vervangen door Berthon in 2015 en geüpgraded in 2021.
- Spinnakerstokken (carbon) gerenoveerd (2021).
- Tricolour LED topmast navigatielichten (2015).
- Dek spreiderlicht (2015).
- Alle lopende tuigage vervangen in 2015 en geüpgraded in 2021.
- Lazy jack-systeem op het grootzeil met Hayrack (2008).
- Sporen op het dek naar voren verlengd (2009).
- Nieuwe furler C530 voor de genoa, en C480 voor de binnenstay geïnstalleerd (2018).
- De maststeun is vervangen, nieuwe vloeren met de ondersteunende structuren gemonteerd (2020).
- De mast heeft een grote revisie ondergaan, vervanging van tuigageonderdelen en is opnieuw geschilderd (2020).
- Rollers zijn gerenoveerd en een nieuwe masttouworganizer gemaakt - gebaseerd op Antal-apparatuur (2020).
- Wat betreft de tuigage zijn enkele touwen vervangen en nieuwe Antal dekblokken geïnstalleerd (2020).
- De spinnaker van de giek is hersteld (2020).
- Blokken: Lewmar Marine Ltd & Atlantic Spars Ltd.
- Jammers, Genoa Tracks & Cars: Atlantic Spars Ltd.
- Mainsheet-systeem & voetblokken: Lewmar Marine Ltd.
- Radarbevestigingsstructuur: Scanstrut.
Lieren:
- Lieren van ANDERSEN – 2 x 72st, 2 x 67st. Gelegen in de cockpit vervangen (2020).
- Lieren van HARKEN – 4 x 56st, 3 x 53st, 2 x 32st.
Zeilen:
- Nieuwe Grootzeil 2016 Hydranet, C-Tech/Antal.
- Nieuwe Yankee I 2024, Vectran 100.
- Nieuwe Yankee II 2015, Vectran 100.
- Nieuwe Heavy Duty Stay II 2016, Hydranet HNR 483/533.
- Nieuwe Stay I Vectran 100 2013.
- Asymmetrische gennaker (zeer weinig gebruikt).
- Spinnaker 350 sqm (zeer weinig gebruikt), gereviseerd 2021).
- Originele Hood zeilen.
- Yanki II.
- Yanki III.
- Fok.
- Traysail.
- Nieuwe Yankee – Radiaal in Hydranet (november 2024).
- Alle zeilen volledig onderhouden (2023).
- Verdere zeilservice (november 2024).
- Zeilservice Yankee in Hydranet (2024).
Zeiloppervlakken:
- Inclusief 100% voor driehoek 1.932 sq ft 179,49 sq m.
- Grootzeil 926 sq ft 86,01 sq m.
- Genoa 1.480 sq ft 137,49 sq m.
- Spinnaker 3.780 sq ft 351,17 sq m.
Algemeen:
- Companionway-hatch: Goiot.
- Dekhatches & portlichten: Lewmar Marine Ltd (2016)
- Pulpits, stagen & fabricages: Hercules CSMD.
Anker- & moerbeugels:
- Nieuwe Muir elektrische ankerlier geïnstalleerd in 2016.
- Robuuste roestvrijstalen boegroller gelast met Delta-anker (2009).
- Reserve landlijnen.
- Tweede anker inclusief ketting en lijn.
- Het ankerbed en de positie van de lier zijn aangepast, de ketting is verplaatst naar de crashkamer, waardoor veel ruimte in de voorpunt vrijkomt (2020).
Hoezen, canvas & kussens:
- Nieuwe sprayhood en bimini (2023).
Tender & buitenboordmotor:
- Voorste lowers, om de Zodiac op het voordek te laten passen (oude baby stay bevestigingen zijn nog aanwezig).
- 6-persoons zodiac (2016) Mercury heavy duty.
- Mercury 2-takt buitenboordmotor 15 pk (2016).
- Buitenboordmotoren onderhouden (2020).
Veiligheidsuitrusting
- Nieuwe 12 x Crewsafer 290N pneumatische reddingsvesten zijn in 2020 aangeschaft.
- Drie nieuwe SOLAS A klasse Zodiak reddingsboten 2020
Brandbestrijdingsapparatuur:
- Nieuw bilge-/brand-/gasalarmsysteem (2020).
Opmerking: Alle installaties, d.w.z. brandstoftoevoer, bilge, watertoevoer, elektrisch, hydraulisch voor boegschroef en autopilot zijn vervangen door nieuwe systemen (2020).
Disclaimer
Het bedrijf biedt de details van dit vaartuig te goeder trouw aan, maar kan de nauwkeurigheid van deze informatie niet garanderen of waarborgen, noch de staat van het vaartuig waarborgen. Een koper dient zijn agenten of zijn inspecteurs instructies te geven om de details te onderzoeken die de koper gevalideerd wenst te hebben. Dit vaartuig wordt aangeboden onder voorbehoud van eerdere verkoop, prijswijziging of intrekking zonder voorafgaande kennisgeving.
Voortstuwing
Motormerk:Perkins
Model motor:Sabre M130C
Totaal vermogen:130pk
Motortype:Binnenboord
Brandstof:Diesel
Afmetingen
Afmetingen
Lengte over alles:20.42m
Min diepgang:2.9m
Breedte:5.26m
Lengte waterlijn:16.76m
Diversen
Romp materiaal:Stalen
Tanks
Drinkwatertank:
Brandstoftank:
Afvalwatertank:
Accommodatie
Hutten:6
Toiletten:2




































