Jachtmakelaardij Kappers
+31(0)168 473553
1 of 45
Jachtmakelaardij Kappers
+31(0)168 473553
Jaar | 2016 |
Merk | Tirion |
Model | HP28 |
Type | Zeiljachten |
Lengte | 8.85m |
Brandstof | Diesel |
Rompmateriaal | Composiet |
Rompvorm | Overige |
Aangeboden door | Jachtmakelaardij Kappers |
De Tirion HP28 betreft een goed zeilend jacht, met prettige zeileigenschappen. Het rompontwerp is van de hand van De Ridder Yachtdesign. De Tirrion HP28 is doordacht gebouwd, waardoor het jacht tevens makkelijk en comfortabel te zeilen is. Deze one off HP-uitvoering is met oog voor detail gebouwd, wat resulteerd in een onderscheidend jacht, met mooi uitgevoerde details. Hoewel het jacht ontworpen is als Daysailer, doet deze type-omschrijving geen recht aan de mogelijkheden van deze HP28. Binnen treft u een weliswaar praktisch, maar volwaardig interieur om comfortabel aan boord dte kunnen verblijven. Zo voorziet het jacht o.a. in een, voorkajuit, toiletruimte en kleine kombuis.
Deze Tirion HP28 is gebouwd door een ervaren jachtbouwer, welke werkzaam is geweest bij diverse, vooraanstaande (inter-)nationale werven, gespecialiseerd in composietbouw. Deze HP-uitvoering betreft een one-off variant met een onderscheidende opbouw.Tijdens de bouw is er daarbij veel aandacht is besteed aan mooie, praktische oplossingen.
Aan de basis van het ontwerp van de Tirion ligt een romp-ontwerp van vooraanstaand ontwerpbureau De Ridder Yachtdesign, welke garant staat voor goede zeileigenschappen. Deze one off HP28 onderscheid zich echter door een andere kielvariant. In plaats van een ondiepe vinkiel, is er gekozen voor een kimkiellen met NACA profiel schachten en ballast-bulb. Ondanks de geringe diepgang behoud het jacht daarmee goede zeileigenschappen.
De romp is opgebouwd uit een epoxy-laminaat met Ceder kern. Het dek en opbouw zijn vervaardigd uit 20 mm. foam core, met 1500 gram glasvezel aan beide zijden. Ter versteviging van o.a. dek en puttingen is het jacht voorzien van een Kevlar webframe.
De dek- en kuiplayout is modern, overzichtelijk en 'clean'. Een zeer mooi uitgevoerd detail zijn de in het dek verwerkte 'flush' afwateringsgootjes, waarmee buiswater afgevoerd wordt, voordat het de kuip bereikt. De grote kuip, met comfortable zitplaatsen op het gangboord blijft op die manier lang droog.
Deze Tirion 28HP is zeer licht gebruikt en verkeert daarmee nagenoeg nog in nieuwstaat.
De Tirion HP28 heeft een relatief lange opbouw, wat ten goede komt aan de binnenruimte. Hoewel het interieur bij Daysailers vaak onderschikt is, is de ruimte aan boord van de HP28 juist optimaal benut. Aangezien het jacht geen centrale vinkiel met wrangen heeft, kunnen vloerdelen vervallen en is de volle hoogte van de binnenruimte benut.
Het interieur is mooi afgewerkt, met gebruik van van Abachi-houten delen en sportieve koolstof details. Op het moment is het jacht nog niet uitgerust met kussenset en matrassen, maar vanzelfsprekend is dit mogelijk. Dat we hier te maken hebben met een echte zeiler blijkt o.a. uit de conventionele, maar praktische lay-out:
Zodra u binnenkomt treft u zowel aan bakboord als stuurboord een hondenkooi, met voldoende lengte om als extra slaapplaats te fungeren. Hoewel er door het jacht al de nodige opbergruimte is, zijn de hondekooien natuurlijk ook goed als extra bergruimtes te gebruiken. Aan stuurboord vindt u vervolgens een volwaardige kaartentafel, waaronder tevens een elektrische koelade gemonteerd is.
Om de inhoud van de koelkast goed te kunnen bereiden is er aan bakboord en vrijwel voorwaardige keuken ingebouwd, met 2-Pits kookcomfort en een wasbakje met stromend water. Een leuk en sportief detail; het werkblad en de spoelbak van de keuken zijn uitgevoerduit koolstof. In het salongedeelte bevinden zich twee langsbanken van circa 125 cm en hoewel sportief uitgevoerd bieden deze toch een comfortabele zitmogelijkheid.
Naar het voorschip zijn er twee kastruimtes ingebouwd, waarbij de stuurboord kast daadwerkelijk een (natgoed-)kast betreft. Aan bakboord verhult de in koolstof uitgevoerde deur een volwaardig Jabsco pomptoilet, met aangesloten vuilwatertank. Om de nodige privacy te kunnen bieden, zijn de koolstof deuren van de kasten doordacht gemaakt, zodat deze opengeklapt de ruimte van het toilet en de voorkajuit afschermen. Eventueel is op die manier ook ook de voorkajuit af te schermen, waar een tweepersoonsbed ingebouwd is.
Deze Trion HP28 is uitgerust met een volwaardige Yanmar 9pk inboard diesel, met saildrive. Dit komt het gebruiksgemak bij het varen en manouvreren zeer ten goede en biedt tevens de mogelijkheid, om grotere wateren beter te kunnen bevaren op de motor.
De Tirion HP28 beschikt over een doordachte, fractionele tuigage met twee sets gepijlde zalingen. Het hoofdwant en puttings staan dusdanig gepositioneerd, dat een achterstag kon komen te vervallen. Dit komt niet alleen het gebruiksgemak onder zeil ten goede, maar vergemakkelijkt tevens de opstap aan boord, in de haven.
Alle vallen en schoten worden onderdeks naar twee self tailing lieren geleid, waardoor het dek strak en 'schoon' oogt. De lieren in de kuip staan op een dek-geïntegreerde basis, waarin tijdens de bouw al een uitsparing voorzien is, om de lierhendel in op te kunnen bergen.
Het jacht is getuigd met een Selden aluminium mastprofiel, welke bovendeks gemonteerd staat in een Carbon mastvoet, met scharnierpunt. Middels een enkel-lijns talie op een weggewerkte lier in het dek, is de mast eenvoudig te strijken. Het grootzeil kan daarbij aangeslagen en op de giek blijven. Over de giek gesproken? Het jacht heeft een opvallende custom made, open carbon giek; tevens weer een mooi en sprekend detail aan boord!
Voorlopige informatie onder voorbehoud opdrachtgever.
Kruissnelheid | 5kn |
Max diepgang | 1.15m |
Breedte | 2.59m |
Drinkwatertank | 1 x () |
Brandstoftank | 1 x 40 l () |
Afvalwatertank | 1 x () |
Motormerk | Yanmar |
Model motor | 1GM10 |
Brandstof | Diesel |
Walstroomaansluiting | ✓ |
Dieptemeter | Met universele gever in vlak |
Dvd-speler | ✓ |
Stuurautomaat | ✓ |
Radio | ✓ |
Kompas | ✓ |
Elektrische bilgepomp | ✓ |
Koelkast | ✓ |
Acculader | Losse acculader |
Gennaker/toerspinnaker | ✓ |
Genua | ✓ |
The Tirion HP28 is a good sailing yacht, with pleasant sailing characteristics. The hull design is by De Ridder Yachtdesign. The Tirrion HP28 has a well thought-out construction, which also makes the yacht easy and comfortable to sail. This one off HP version is built with an eye for detail, resulting in a distinctive yacht, with beautifully executed details. Although the yacht is designed as a Daysailer, this description does not do justice to the possibilities of this HP28. Inside you will find a practical, but full-fledged interior for a comfortable stay on board. For example, the yacht has a fore cabin, toilet and small galley.
This Tirion HP28 was built by an experienced yacht builder, who has worked at various leading (inter-) national yards, specializing in composite construction. This HP version is a one-off version with a distinctive structure, and during construction much attention was paid to beautiful and practical solutions.
The design of the Tirion is based on a hull design by leading design agency De Ridder Yachtdesign, which guarantees good sailing properties. This one off HP28 however distinguishes itself by a different keel design. Instead of a shallow fin keel, a bilge keel with NACA profile shafts and ballast bulb has been chosen. Despite the shallow draft, the yacht thus retains good sailing characteristics.
This Tirion 28HP is very lightly used and is therefore almost in new condition.
The Tirion HP28 has a relatively long superstructure, which benefits the interior space. Although the interior is often subordinate on Daysailers, the space on board the HP28 is used optimally. Since the yacht does not have a central fin keel with stringers, floorboards can be omitted and the full height of the interior space is utilized.
The interior is beautifully finished, using Abachi wood parts and sporting carbon details. At the moment the yacht is not yet equipped with cushion set and mattresses, but of course this is possible. That we are dealing here with a real sailor is evident from the conventional, but practical layout:
As soon as you enter the ship you will find a dog cage on both port and starboard side, with enough length to function as an extra sleeping place. Although there is already the necessary storage space by the yacht, the dog cages are of course also good to use as additional storage spaces. To starboard you will then find a full-size chart table, under which an electric cooling drawer is also mounted.
In order to be able to prepare the contents of the fridge properly, there is a built-in kitchen on port side, with a 2-burner cooking range and a sink with running water. A nice and sporty detail; the worktop and sink of the kitchen are made of carbon. In the salon area are two longitudinal seats of approximately 125 cm and although sporty, they still offer a comfortable seating option.
At the forward end of the ship, there are two built-in cabinet spaces, with the starboard cabinet actually being a (wet goods) cabinet. On the port side, the carbon finished door conceals a full Jabsco pump toilet, with connected holding tank. In order to provide the necessary privacy, the carbon doors of the cabinets have been thoughtfully designed so that, when open, they shield the space of the toilet and the front cabin. In this way it is also possible to screen off the front cabin, where a double bed has been built in.
This Trion HP28 is equipped with a full Yanmar 9hp inboard diesel, with saildrive. This greatly enhances the ease of use when sailing and maneuvering, and also offers the possibility, to better navigate larger waters on the engine.
The Tirion HP28 features a well-thought-out, fractional rig with two sets of arrowed spreaders. The main rigging and puttings are positioned in such a way that a backstay could be omitted. This not only improves the ease of use under sail, but also makes it easier to get on board, in the harbor.
Preliminary information subject to client.
Die Tirion HP28 ist eine gute Segelyacht, mit angenehmen Segeleigenschaften. Das Rumpfdesign stammt von De Ridder Yachtdesign. Die Tirrion HP28 hat eine gut durchdachte Konstruktion, die die Yacht auch leicht und komfortabel zu segeln macht. Diese einmalige HP-Version wurde mit einem Auge für Details gebaut, was zu einer unverwechselbaren Yacht mit wunderschön ausgeführten Details führt. Obwohl die Yacht als Daysailer konzipiert ist, wird diese Beschreibung den Möglichkeiten dieser HP28 nicht gerecht. Im Inneren finden Sie eine praktische, aber vollständige Einrichtung für einen komfortablen Aufenthalt an Bord. Die Yacht ist mit einer Vorschiffskabine, Toilette und kleiner Kombüse ausgestattet.
Diese Tirion HP28 wurde von einem erfahrenen Yachtbauer gebaut, der bei verschiedenen führenden nationalen und internationalen Werften gearbeitet hat, die sich auf Verbundwerkstoffbau spezialisiert haben. Bei dieser HP-Version handelt es sich um eine Einzelanfertigung mit einer ausgeprägten Struktur. Bei der Konstruktion wurde viel Wert auf schöne und praktische Lösungen gelegt.
Der Rumpf ist aus einem Epoxid-Laminat mit einem Zedernholzkern aufgebaut. Das Deck und die Aufbauten bestehen aus 20 mm starkem Schaumstoffkern, der beidseitig mit 1500 Gramm Glasfaser beschichtet ist. Zur Verstärkung des Decks und der Schanzkleider ist die Yacht mit einem Kevlar-Stegrahmen ausgestattet.
Der Tirion HP28 hat einen relativ langen Aufbau, was dem Innenraum zugute kommt. Obwohl der Innenraum bei Daysailern oft zweitrangig ist, wird der Platz an Bord der HP28 optimal genutzt. Da die Yacht keinen zentralen Flossenkiel mit Böden hat, können die Bodenbretter weggelassen werden und die volle Höhe des Innenraums wird genutzt.
Der Innenraum ist mit Abachi-Holzteilen und sportlichen Carbon-Details wunderschön verarbeitet. Im Moment ist die Yacht noch nicht mit Kissen und Matratzen ausgestattet, aber das ist natürlich möglich. Dass wir es hier mit einem echten Segler zu tun haben, zeigt sich an der konventionellen, aber praktischen Aufteilung:
>Sobald Sie das Schiff betreten, finden Sie auf der Backbord- und Steuerbordseite jeweils einen Hundekäfig, der lang genug ist, um als zusätzlicher Schlafplatz zu dienen. Obwohl die Yacht bereits über den nötigen Stauraum verfügt, können die Hundekäfige natürlich auch als zusätzlicher Stauraum genutzt werden. An Steuerbord finden Sie einen vollwertigen Kartentisch, unter dem auch eine elektrische Kühlschublade montiert ist.
>Am Bug des Schiffes befinden sich zwei Einbauschränke, wobei der Steuerbordschrank eigentlich ein (Nass-)Schrank ist. Auf der Backbordseite verbirgt sich hinter der mit Carbon verkleideten Tür eine vollwertige Jabsco-Pumpentoilette mit angeschlossenem Fäkalientank. Um die nötige Privatsphäre zu gewährleisten, wurden die Carbontüren der Schränke so durchdacht gestaltet, dass sie im geöffneten Zustand den Raum der Toilette und der vorderen Kabine abschirmen. Auf diese Weise lässt sich auch die vordere Kabine abschirmen, in der ein Doppelbett eingebaut wurde.
>Diese Trion HP28 ist mit einem vollwertigen Yanmar 9hp Innenborddiesel, mit Saildrive ausgestattet. Das macht es sehr einfach zu segeln und zu manövrieren und ermöglicht es Ihnen auch, größere Gewässer unter Motor zu befahren.
Besegelung & Rigg
Typ: Fractional Rigging mit zwei Sätzen gepfeilter Spreader
Mastwerk, Tauwerk: Aluminium-Mast, auf Carbon-Mastfuß.
Winden: Antal selbsthemmend 2-Gang
Mastlegevoreinrichtung: Carbon-Maststütze und Einzelleinen-Spannvorrichtung an eingebauter Winde
Material Segel: Maxx Monkeys Plane
Genua: NED31 Sailmakers Querschnitt, 17 m2
Fock: NED31 Sailmakers High Aspect, 13,5 m2
Gennaker: NED31 Segelmacher, 45 m2
Anzahl Masten: Selden-Aluminium-Mastabschnitt, mit kundenspezifischem Carbon-Ausleger. Rodkicker up/down Halter
Sonstiges:
Die Tirion HP28 hat ein gut durchdachtes, fraktioniertes Rigg mit zwei Sätzen gepfeilter Spreizen. Das Haupttakelwerk und die Puttings sind so angeordnet, dass auf ein Achterstag verzichtet werden konnte. Das verbessert nicht nur den Bedienungskomfort unter Segeln, sondern erleichtert auch das Einsteigen im Hafen.
Die Yacht ist mit einem Selden Aluminium-Mastabschnitt getakelt, der über Deck in einem Carbon-Mastfuß mit Drehpunkt montiert ist. Mittels eines Einseilzugs im Deck lässt sich der Mast leicht absenken. Das Großsegel kann herabgelassen werden und am Baum bleiben. Sprechen Sie über den Boom? Die Yacht hat einen auffälligen, maßgefertigten, offenen Carbonausleger; ein weiteres schönes und ansprechendes Detail an Bord!
Vorläufige Informationen unter Vorbehalt des Kunden.