De “Trimaat” is gebaseerd op een van de laatste ontwerpen van Norman Cross, maar bij de bouw verlengd tot 12,8 m voor meer ruimte en snelheid.
De "Trimaat" is goed gebouwd en uitgerust door de eerste eigenaar voor twee atlantische oversteken met zijn jonge gezin en een verkenning van de Middellandse Zee. De huidige eigenaar heeft het jacht steeds goed bijgehouden. De huidige tweede Nederlandse eigenaar heeft reizen gemaakt naar Madeira, Noord-Spanje en Schotland. Helaas kon hij het schip om professionele redenen niet zo intensief gebruiken als hij had bedoeld. Nu wil hij het schip om leeftijdsredenen opgeven.
Het schip heeft de volgende indeling: In de boeg is een V-vormige dubbele kooi. Daarachter bevindt zich de deksalon met 6-8 zitplaatsen, waar u bij slecht weer kunt blijven vanwege het goede allround uitzicht. Aan bakboord is de kombuis met dubbele spoelbak (zoet- en zeewater), aan stuurboord is de navigatietafel in de vaarrichting. Het sluit aan op de beschutte middencockpit. Van daaruit gaat het naar de achterkajuit, waar grote tweepersoons bedden aan stuurboord respectievelijk bakboord zijn. Kasten en lockers bieden veel opbergruimte. In het achterschip bevindt zich de badkamer met zee-toilet (vuilwatertank aanwezig), een wastafel en een douchemogelijkheid. Veel ramen en luiken geven licht en lucht.
Het schip is kottergetuigd. Het grootzeil (36,7 m², UK De Vries Sails, 2015) heeft vier rijen reeflijnen, waarvan er 3 worden bediend door reeflijnen die door de giek worden gevoerd en een Lewmar St16 lier.... De genua (32,6 m², UK De Vries Sails, 2017) en de fok (14,2 m², UK De Vries Sails, 2017) hebben een rolsysteem. Alle zeilen zijn gemaakt van Dacron en kunnen worden bediend vanuit de middencockpit. Een blauwe UV-beschermingsstrip voorkomt vroegtijdige slijtage door de zon. Met deze drie grootzeilen kan het zeiloppervlak eenvoudig en snel worden aangepast aan veranderende windomstandigheden. Als het te hard waait, kan de 5,2 m² grote stormfok in fel oranje worden gehesen. Bij lichte wind zorgt een gennaker (115 m²) of een spinnaker (131 m²) voor een snelle voortgang. Wanneer de aluminium spinnakerboom niet in gebruik is, heeft deze een vaste bevestiging op het dek. Alle lieren (Lewmar 2xST44 + 2xST30 + Barbarossa 2xST) en de twee vallieren op de mast (Lewmar 2 x ST30) zijn zelfstaartlieren.
Voor de navigatie is alles beschikbaar: Kaartplotter Garmin GPSmap 720 + Garmin Radar uit 2012, AIS-zendontvanger Vespermarine AIS Watchmate uit 2012 met aparte antenne, Lot Autohelm ST 50, Log Autohelm ST 50 + extra patentlog als back-up, kogelkompas Contest 130, GPS Philips AP MK9 GPS-D, diverse zeekaarten Europa, Madeira. Voor de communicatie is er een VHF-radio Shipmate RS 1800, een kortegolfradio Kenwood T550 met automatische antennetuner Kenwood AT300 en een satellietsysteem Thrane&Thrane TT3020 B Imm-C-zendontvanger. Er is een EPIRB beschikbaar voor noodgevallen.
Het vermogen (12V) wordt geleverd door 3 x 100 Ah + 1 x 88 Ah batterijen (2012). Deze worden onder motor opgeladen door een Balmar 70A lage snelheidsgenerator. In de haven werkt een Mastervolt MASS 12/25 + lader. Omdat men echter wil varen en niet motorisch wil varen bij het varen van lange afstanden, zijn er twee grote zonnepanelen (2012) permanent geïnstalleerd op het achterdek. Als de zon niet schijnt, kan een Ampair 100 wind/golfgenerator voor de nodige stroom zorgen. Daarnaast is er ook een EFOY Comfort-brandstofcel (2014) aan boord. 230V apparaten worden aangedreven door een Mastervolt MASS 12/1000 (2000W Max.1000W continu). Deze bevatten een microgolfoven.
Er is GEEN GAS aan boord. Er wordt gekookt met een Origo 3000 en een roestvrij stalen Dickinson Bristol dieselfornuis met oven met aparte dieseltank. Een Webasto AirTop EVO M dieselkachel met thermostaat zorgt voor een behaaglijke warmte in alle hutten.
Scheepspapieren, handleidingen, kwitanties zijn voorhanden. Dit geldt ook voor het bewijs van de betaalde BTW. Het schip vaart momenteel onder Nederlandse vlag. De ligplaats in Amsterdam kan eventueel worden overgenomen. Het schip wordt verkocht om redenen van leeftijd. Het is geen noodverkoop. De prijs is een vaste prijs, die gezien de grootte van het schip en de overcomplete uitrusting meer dan redelijk is. De "Trimaat" is zeilklaar.
Cross Custom 42' One-Off Trimaran
Merk: | Cross |
Type: | Custom 42' One-off Trimaran |
Lengte (m): | 12.80 |
Breedte (m): | 7.30 |
Diepgang (m): | 0.90 |
Conditie: | Gebruikt |
Bouwjaar: | 1996 |
Dieptemeter: | |
GPS: | |
Kaartplotter: | |
Kompas: | |
Marifoon: | |
Navigatieverlichting: | |
Radar: | |
Roerstandaanwijzer: | |
Snelheidsmeter: | |
Stuurautomaat/Autopilot: | |
Windmeter: | |
Log: | |
Toerenteller: | |
AIS: | |
Voltmeter: | |
Ampèremeter: |
Stahoogte (m): | 1.95 |
Aantal hutten: | 3 |
Kussens: | |
Salon: | |
Toilet(ten): | 1 |
Douche binnen: | |
Koelkast: | |
Satellietontvangst : | |
Audio: | |
Matrassen: | |
Verwarming: | |
Kooktoestel: | |
Oven: | |
Kooktoestel brandstof: | |
Watertank (liters): | 950 |
Vuilwatertank: | 90 |
Magnetron: | |
Tafel: | |
Gordijnen: | |
12V Aansluiting : |
Antifouling: | Coppercoat |
Ramen: | |
Zeerailing: |
Anker: | |
Bijboot: | Zodiac met Suzuki motor |
Zeilhoezen: | |
Acculader: | |
Omvormer: | |
Windgenerator: | |
Walstroom aansluiting: | |
Zonnepanelen: | |
Biminitop: | |
Hekanker: | |
Stootwillen, lijnen: | |
Kuiptafel: |
Zeilmaker: | UK de Vries |
Grootzeil: | |
Trysail: | |
Rolfok: | |
Genua: | |
Gennaker: | |
Spinnaker: |
Radarreflector: | |
Lenspomp: | |
Brandblusser: | |
Reddingsvlot: | |
EPIRB: | |
Reddingsvesten: | |
Reddingsboei: | |
Zelflozende kuip: | |
Noodvuurwerk : | |
Bilgepomp: |