We helpen je graag verder! Vragen?

Elektrisch varen

Elektrisch varen is een modern volwaardig alternatief voor fossiele aandrijving van sloepen, tenders, motorboten en zeiljachten. Het voordeel van elektrisch varen is dat je milieubewust en op duurzaamheid gericht vaart. Ook loop je vooruit op de stappen van de overheid die wil dat we afstappen van fossiele brandstoffen en het elektrisch varen wil promoten. De overheid wil een duurzame en dus elektrische toekomst voor alle mobiliteit dus ook voor het varen. Wie besluit emissieloos te gaan varen, neemt zelf de verantwoordelijkheid voor een beter milieu en een duurzame toekomst. Momenteel is er keuze genoeg. De markt biedt tegenwoordig accupakketten en elektrische -aandrijvingen met zoveel power, dat zelfs waterskiën tot de mogelijkheden behoort. Behalve door het kiezen van het gewenste aantal kW's van de aandrijving, kun je de gewenste actieradius bereiken door een accupakket te kiezen dat bij het eigen vaargedrag past. Op onze Botentekoop.nl blog lees je alles over elektrisch varen.

Met onderstaande link kun je een kijkje nemen naar ons elektrische boten aanbod.
Elektrische Boten

Hieronder beantwoorden we allerlei vragen die je kunt hebben over elektrisch varen.

Elektrisch varen

5 vragen over elektrisch varen

Ja, iedere verbrandingsmotor kan vervangen worden door een elektromotor. Er is echter wel een kanttekening te maken. Bij schepen uit het fossiele tijdperk heeft het interieur een dominante plaats gekregen in het ontwerp. Breder en zwaarder is daar het gevolg van. Met een overdaad aan PK’s komt dat evengoed wel vooruit. Bij elektrisch varen is het echter belangrijker om zo ver mogelijk te komen met de beschikbare energie. Even snel bijtanken is namelijk geen optie. Een manier om de range te vergroten is een lichtgewicht en zorgvuldig op hydrodynamica ontworpen romp. Dit gaat dan wel weer ten koste van de binnenruimte. Denk maar aan de gloriedagen van salon- of notarisboten. In die begintijd hadden verbrandingsmotoren nog niet zoveel PK’s. Deze slanke dennen zijn dan ook ontworpen om zo min mogelijk weerstand in het water te bieden waardoor met een gering vermogen toch een acceptabele snelheid kon worden behaald. Een romp die specifiek op elektrisch varen is ontworpen presteert daarom beter dan een ruim interieur wat kan varen.

Ja, daar kleven geen beperkingen aan. Andersom is een ander verhaal. Met een verbrandingsmotor ben je in steeds meer gebieden niet meer welkom. Amsterdam spant de kroon met het streven om in 2025 enkel nog fossielvrije boten in de binnenstad toe te laten. Wanneer de stroomvoorziening daarop berekend is zal dit plan zeker uitgevoerd gaan worden. Ook zijn er nogal wat natuurgebieden die alleen elektrisch toegankelijk zijn wat een dwingende reden geeft over te stappen op milieuvriendelijk rondvaren.

Daar is een kort antwoord op mogelijk, onderhoud aan een elektrische aandrijving is minimaal. Een periodieke inspectie van de draaiende delen volstaat. Indien er een accubank van traditionele natte accu’s is toegepast, dient het vloeistofpeil bijgevuld te worden wanneer dit te laag staat. Zo blijft er meer tijd over om romp en interieur de aandacht te geven die het verdient.

Nee, varend is er geen uitstoot maar de elektriciteit die de accu’s ingaat is doorgaans met kolen of biomassa opgewekt en dat is alleen groen wanneer je de handel in emissierechten een goed idee vindt. Opladen met zonnepanelen of een eigen windmolen kan dit oplossen maar dan nog kent de productie van met name de accu’s een milieubezwaar.

Zoals voor auto’s steeds meer snellaadstations te vinden zijn ben je met een elektromotor in een boot aangewezen op de stroomvoorziening van de ligplaats. Dat kan een vaste ligplaats zijn, in een passantenhaven of vanuit huis wanneer je het geluk hebt aan het water te wonen. Er wordt steeds beter op de behoefte van een E-boot ingespeeld, maar dat is een ontwikkeling die wel wat sneller zou mogen gaan.

Ook zorgeloos adverteren
met uw bedrijf?
Bel 020 - 211 10 10
of Mail naar info@botentekoop.nl

© 1996 - 2020 Botentekoop.nl is een activiteit van Arimpex Media Services.