Hoewel het merk Advanced Marine Tech (AMT) al bestaat sinds 1987, is het in Nederland nog vrij onbekend. De laatste jaren wint het Finse merk echter terecht aan populariteit. Inmiddels varen er al zo’n 35.000 snelle, compacte AMT boten door het land. De Nederlandse importeur Brunia Watersport speelt een belangrijke rol bij de promotie van deze boten.
In opdracht van Yamaha hebben we in juni 2022 de AMT 210 DC getest en je leest hier onze bevindingen!
Veilig varen met Safety to Shore
Sinds 2005 bouwt Advanced Marine Tech boten op twee eigen productiefaciliteiten in Kontiolahti, Oost-Finland. Kontiolahti is Fins voor ‘Baai van de Beren’ en deze naam is een goede weerspiegeling van de ruigheid van de locatie. Elk jaar verlaten rond de 1600 boten de werf die moeiteloos hun weg naar hun nieuwe eigenaren vinden, zowel in binnen- als buitenland. Finse boten worden gebouwd voor ruige omstandigheden. Het water kan in Finland een deel van het jaar ijzig koud en onrustig zijn, en onder water hebben miljoenen onzichtbare rotsen het voorzien op de romp van de boot. AMT’s zijn om deze reden uitgerust met een unieke Safety to Shore-constructie, waardoor ze vrijwel onzinkbaar zijn. Zelfs als je een rots raakt, kun je nog veilig aan wal komen.

Samenwerking met Yamaha voor ijzersterke aandrijving
Veiligheid, vaareigenschappen en comfort vormen de fundering waarop AMT-boten worden gebouwd. De nieuwe AMT-boten worden voorbereid voor buitenboordmotoren van Yamaha. Deze samenwerking geeft nog meer geloofwaardigheid aan de fundering, want Yamaha motoren garanderen goede vaareigenschappen, vaarcomfort en betrouwbaarheid. De AMT 210 Day Cruiser is uitgerust met de Yamaha F200, met, voor dit model, een maximale motorisering van 200 pk. Deze viercilinder wordt veel gebruikt door professionals en heeft een ijzersterke reputatie. Het is een compacte, 2,8 liter 16-klepper met dubbele bovenliggende nokkenassen. Variabele kleptiming en elektronische brandstofinspuiting zorgen voor optimale prestaties die gekoppeld zijn aan het laagste brandstofverbruik in deze klasse.

Yamaha F200: specificaties
De motor is eenvoudig te bedienen dankzij de elektronische drive-by-wire gashendel. De F200 heeft een hoog koppel die dankzij het Shift Dampening System van Yamaha gelukkig soepel inschakelt. Een dynamo van 50 Ampère zorgt ervoor dat de accu’s snel en efficiënt worden opgeladen. Voor vissers is het handig dat deze motor een elektronisch geregelde variabele sleep-toerental-regeling heeft, zodat je langzaam kunt trollen. De motor kan worden geleverd in grijs of wit. Indien gewenst kan het beproefde antidiefstalsysteem Y-Cop van Yamaha worden toegevoegd. Bovendien is de F200 compatibel met het Helmmaster EX joystick-systeem, waarmee manoeuvreren kinderspel wordt en je ook een autopilot kunt gebruiken.
De AMT 210 DC: veelzijdig comfort
De AMT 210 DC oogt als een opvallende daycruiser, maar is eigenlijk een 210 Bow Rider met een dicht voordek. Het is het kleinste model uit de daycruiser-lijn en het volgende model is een 23-voeter. Onder het voordek bevindt zich een compacte kajuit, die de boot erg veelzijdig maakt. Je kunt er veel spullen in kwijt en het is een veilige plek voor de kinderen. Het is zelfs mogelijk om er met twee personen in te overnachten. In Scandinavië is dat een must, omdat veel mensen daar een vakantie-eilandje hebben. De boot dient dus als vervoermiddel en overnachtingsplaats in één. De indeling van de boot is typisch voor een daycruiser, met twee comfortabele stoelen achter de voorruit en achterin een U-bank. Deze AMT daycruiser is gebouwd voor intensief gebruik en onder de banken en luiken is de degelijkheid van de constructie zichtbaar. Op de gelcoat, de topcoat, de polyesterafwerking en de vele rvs-accenten is werkelijk niets aan te merken. De geteste boot is verder verfraaid met dik teakhout. Dit is echter optioneel, want de standaarduitvoering heeft een bedekking op het dek van zachte kunststof, die er ook absoluut goed uitziet.
Een kijkje in de kajuit
Voorop is een nette ankerkluis met een simpel elastieken koordje om het luik dicht te houden. Het voordek is goed te belopen. De kuip betreed je via een schuiftrap op een rails, die ook dienst doet als kajuitdeur. De trap is met een knevel wel in de gesloten stand vast te zetten, maar niet als je met de deur open wilt varen. De boot is voorzien van een vijfdelige voorruit van veiligheidsglas met een klapbaar middendeel. De comfortabele plek voor de bestuurder bevindt zich aan de stuurboordzijde. Het dashboard is overzichtelijk en optioneel te voorzien van een mooi Garmin-scherm. Verder vind je op het dashboard twee Yamaha tellers, knoppen voor het licht en de bediening voor opties zoals de radio, boegschroef en de trimtabs. De passagiersstoel is net zo mooi als die van de bestuurder, met sta-steun mogelijkheid en een prettige voetsteun. In de bak onder de stoelen is genoeg ruimte voor fenders en voor kleine spulletjes zijn er laaggeplaatste bakken. Net onder de voorruit vind je een mooie kaartenbak met transparant deksel. Het enige dat mist is een ondiep bakje bij de stuurplaats voor je telefoon en autosleutels.

Buitendouche en bimini
Achter in de kuip is een U-bank met daaronder veel bergruimte. Aan de stuurboordzijde zie je de kunststof watertank en daar in de buurt vind je het wasbakje met de buitendouche als kraan. Aan de andere kant kun je onder de bank optioneel een koellade laten inbouwen. De boot is af te sluiten met een hoge tent, die je zonder de zijpanelen ook als bimini kunt gebruiken. Wil je de tent helemaal kwijt, dan kun je deze opbergen onder de klep achter de achterbank. In deze bak vind je ook een peddel, want die is in Finland verplicht. De bimini is heel degelijk uitgevoerd, zodat je hem ook kunt laten staan als je de snelheid opvoert. Op de boot kun je optioneel ook een stoere skibeugel laten installeren. Aan de indeling en de vele doordachte details zie je de ervaring van de werf. Zo kun je het achterste kleine kussentje heel makkelijk weghalen, zodat je daar stabiel kunt instappen.
Multifunctionele ruimte in de kuip
Achter in de kuip is plek voor een tafel, waarvan het blad op één lange poot steunt. Er is ook een korte poot beschikbaar met een bijpassend kussen, waarmee je de tafel in een zonnebed kunt omtoveren. Als je ze niet in gebruikt hebt, zijn zowel het tafelblad als het kussen op te bergen in een vak tegen het plafond in de kajuit. De bandjes om dit alles op zijn plek te houden zijn wat onhandig, maar je kunt het tafelblad zo wel zeevast en uit het zicht opbergen. Optioneel kun je een klein chemisch toiletje onder de instap van de kajuit inpassen. Het bed in de boot is daarentegen lekker ruim, al is de ruimte boven het bed wat laag. Het ventilatieluik komt goed van pas tijdens zomerse trips.

Intuïtieve besturing
Aan het onderwaterschip van de AMT 210 DC kun je zien dat deze boot is gebouwd op snelheid. Met een deadrise van 20 graden kom je ook in de golven vlot in plané. Wat dat betreft verrast deze 210, die al bij 14 km/u planeert. Dit is vooral te danken aan de Bennett-trimtabs, die met een soepel reagerende joystick intuïtief te bedienen zijn. Ook merk je dat de viercilinder 200 pk-motor supersnel accelereert en zelfs in de midrange flink kan versnellen. De topsnelheid werd met twee personen aan boord gemeten op 81 km/u. Zelfs toen lukte het nog om scherpe bochten te maken. In de golven merk je dat de boot mooi stijf is en zich opvallend gemakkelijk laat trimmen. De draaicirkel is lekker klein, maar wanneer je langzaam vaart moet je rekening houden met het vrij vlakke onderwaterschip.

In conclusie
De AMT 210 DC is een fijne, goed doordachte boot die in de beste Scandinavische traditie solide is gebouwd en mooi is afgewerkt. Het is ook prettig dat de AMT’s heel compleet worden uitgevoerd. De prijs begint vanaf €34.995 voor de boot en €22.445 voor de motor. Voor dat bedrag krijg je een multifunctionele, goed varende en extreem veilige daycruiser, waar je generaties lang plezier van kunt hebben.
Technische gegevens: AMT 210 DC met Yamaha F200

www.bruniawatersport.nl
Foto's: Epco Ongering en Laurens Koster