In 2018 introduceerde Axopar een vernieuwde 28 voeter met 2 motoren. Zoals gebruikelijk bij dit merk zijn er verschillende uitvoeringsvarianten. Wij testten de Axopar 28 Open met de vrijwel onzichtbare slaapcabine onder het zonnedek. Een hartverwarmende ervaring.
Het verhaal achter Axopar is bekend. De oprichters van het Finse merk waren eerder succesvol met merken als Aquador, XO boats en Paragon. Jan-Erik Viitala en Sakari Mattila besloten vervolgens luxe, walk-around boten te bouwen, die licht en betaalbaar moesten zijn. De naam werd een samenvoeging van de drie eerdere merken: A, XO, Par. Axopar boten hebben een getrapte polyester romp die in Polen wordt vervaardigd. De constructie is degelijk, met Scandinavische polyesterkwaliteit, Fins design en gedetailleerde afwerking.

Vernieuwde Apoxar 28
Na de introductie van de Axopar 28, de 24 en de 37, prijswinnende boten in verschillende Europese categorieën, zag de vernieuwde 28 het licht. Eerst met enkele motorisering en drie uitvoeringsvariaties: Open, T-Top en Cabin. Later werd de versie met twee motoren uitgerust.
Tweemotorig
In Scandinavië zijn tweemotorige boten extra populair vanwege de betrouwbaarheid. In ons land is het fijn dat je de boot met twee motoren op de millimeter kunt manoeuvreren. De geteste boot is voorzien van twee Mercury V6 200pk buitenboordmotoren en het optionele JPO (Joystick Piloting) systeem. Zonder boeg- of hekschroef kun je hiermee de onafhankelijk motoren bewegen en snaarstrak op een A4’tje manoeuvreren. Een fijne optie is skyhook, een systeem waarmee je op je GPS-positie blijft liggen en de motoren je automatisch op die plek houden.

Bijzondere indeling
De Axopar 28 open is een boot met een andere indeling dan andere. Hier is niet het slaapgedeelte onder het voordek, maar vind je de tweepersoons slaapplek onder het zonnedek achterop. Het is er niet enorm ruim, maar de hut is praktisch en goed te ventileren. Een (standaard) toilet vind je aan de voorkant van de stuurconsole.
De boot is laag, mede doordat de console met lage ruit het hoogste punt vormt. De twee comfortabele stoelen achter de voorruit zijn om te draaien om ze bij de andere zitplekken in de kuip te betrekken. In het boeggedeelte voor de console is een gezellige V-bank rond een nette tafel. Alles is heel degelijk gemaakt. Er zijn mooie opbergruimtes, luiken hebben goede scharnieren en sloten, zijn -waar nodig - voorzien van gasveren. De kussens zijn prachtig, de afwerking is subliem, stijlvol maar niet overdreven.

2 x 200 pk
Deze motorisering met 2 x 200 pk is misschien zwaar, maar een feit is dat het buitengewoon goed bevalt. Alternatief is een configuratie met een enkele V8 300 pk aan de spiegel. Deze heeft vergelijkbare topsnelheid, maar vaart wat lastiger. De combinatie met twee motoren weegt beladen 2800 kilo, maar is desondanks trailerbaar. Leeg weegt de boot slechts 1795 kilo.
Met de optionele bimini en tent is de 28 Open bijna een volwaardige kajuitboot. De prijs voor de kale boot is laag, maar hou er rekening mee dat er veel kosten bijkomen voor bijvoorbeeld de motor(en) en opties als onderwaterverlichting, navigatiesystemen, verwarming, stereo of een koelkast.

Vaareigenschappen van de Apoxar
Als we wegvaren lijkt het alsof de Mercury Verado motoren niet lopen. Slechts het waterstraaltje verraadt, dat de 400 paardenkrachten startklaar zijn. Stationair vaar je 5,8 km/u en verbruik je amper 5 liter per uur. Als we gas geven trekt de boot nog altijd nauwelijks golven. De autotrim maakt trimmen overbodig en dus zoef je altijd in de perfecte positie over het water. Je merkt dat de dubbel getrapte romp ideaal gevormd is voor soepele acceleratie en in de golven voel je nooit klappen, de boot veert altijd mooi in.
Op de topsnelheid klokken we 85 km/u. De motoren hoor je nauwelijks en de boot vaart zo goed en veilig, dat zelfs het varen op hoge snelheid eigenlijk niet spannend meer is.
Conclusie boottest Axopar 28 Open
De Axopar 28 Open is een van de beste boten in haar klasse. De boot is typisch geschikt voor gedistingeerde watersporters, die van snelheid houden, maar daarbij niet hun omgeving met golven of geluid tot last willen zijn.
Cijfer 9,2
Constructie ****
Comfort & Ruimte *****
Afwerking *****
Ergonomie *****
Vaareigenschappen *****
Prijs/Kwaliteit ****
Technische Specificaties
Lengte: 9,18, m.
Breedte: 2,95, m.
Diepgang: 0,80 m.
Waterverplaatsing: 1.770 kg
Motorisering: 2 x 200pk Mercury Verado (€22.345 per stuk)
Prijs vanaf € 55.260 euro excl. motoren
Meer informatie vind je op: www.kemperswatersport.nl

Aanbod Kempers Watersport
Benieuwd welke boten van Kempers Watersport er nu te koop staan? Klik hier voor het huidige aanbod