Gesponsord
Je hoeft niet veel verstand van boten te hebben om in één oogopslag te zien dat de Schaefer V33 iets bijzonders heeft. Schaefer is de nummer één bootfabrikant in Zuid-Amerika en dit uitzonderlijke merk is nu verkrijgbaar bij Exclusive Sportsboats, een importeur en dealer gevestigd in Maasym, op slechts vijf minuten van de Nederlandse grens. De Schaefer V33 combineert kracht en stijl. We hebben de testboot bezichtigd om de vele functies van het schip uit eerste hand te ervaren. En natuurlijk om de boot in actie te zien.
Ultramoderne constructie
Schaefer biedt 14 modellen luxe motorjachten met een lengte variërend van rond de 9 meter tot wel 25 meter. De boten worden in Brazilië gebouwd op een ultramoderne werf volgens de meest geavanceerde constructiemethoden. De vacuüm geïnfuseerde rompen zijn superlight doch stevig. Bovendien worden de nieuwste software en snelste computers gebruikt voor de ontwikkeling en productie. Schaefer heeft ook een eigen fabriek voor de binnenbetimmering. De meeste Schaefers worden geëxporteerd naar de Verenigde Staten. Slechts een klein aantal wordt beschikbaar gesteld voor de Europese en Australische markt.

Braziliaanse schoonheid
Het door ons geteste model, de V33, is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt en in het specifiek voor het varen in de Middellandse Zee. Wat een dagboot zo fijn maakt, is de kracht die het heeft om je snel naar een schitterende baai te brengen. Zo kun je optimaal van de dag genieten. Na een glas wijn in de zon, een frisse duik en afsluitend een heerlijke barbecue, vaar je vervolgens comfortabel over de golven terug naar je thuishaven. Schaefer wekt met deze Braziliaanse schoonheid de indruk helemaal te begrijpen waar we hier aan de andere kant van de Atlantische Oceaan naar op zoek zijn. Het ontwerp is modern, strak en fantastisch afgewerkt, met het anker netjes weggewerkt in de ankerkluis. De kwaliteit is onmiskenbaar. Op alle belangrijke plaatsen zijn roestvrijstalen stootranden aangebracht, bijvoorbeeld over de gehele lengte op de breedste punten van de romp en er zijn extra strips aangebracht bij de opvouwbare klapkikkers.

Solide en praktisch
De V33 is een walkaround, wat betekent dat je om het roer heen kunt lopen. De indeling is praktisch en je stapt gemakkelijk aan boord via het zwemplateau. Een mooi detail is de verzonken verschansing, die de boot een extra designaccent geeft. In het achterschip zijn de motoren dicht bij elkaar geplaatst. Bij het model met binnenboordmotor is deze weggewerkt onder het zonnedek. In de uitvoering met buitenboordmotor is deze enorme ruimte beschikbaar voor opslag. Je opent het luik met een druk op de knop die een spindel in werking zet. Een korte roestvrijstalen ladder geeft je zicht op de spanten en langsliggers, die zo breed zijn als spoorbielzen. De 2 x 2 x 350 liter roestvrijstalen brandstoftanks zijn aan de zijkanten gemonteerd en de kunststof watertank bevindt zich aan de onderzijde van de boot.

Veiligheid en comfort
Op de Schaefer V33 zijn er verschillende plaatsen waar je comfortabel kunt zitten. Er is een zitplaats achterin de kuip en een naar voren gerichte bank tegenover een tafel. Bovendien kunnen de zitplaatsen en de tafel worden omgebouwd tot een groot ligbed. De voorste zitplaats kan zelfs worden opgeklapt, zodat je ook richting de boeg kunt kijken. Bovendien zijn er tal van stevige handgrepen, wat een belangrijk veiligheidskenmerk is bij een boot. Onder het deksel van de solide buitenkeuken vind je een ijsbox met een afvoer voor smeltwater en een optionele compressor koelplaat. Verder is er een wasbak en een gewone koelkast met vriesvak, een afvalbak en om de buitenbar compleet te maken, een grote kast voor glazen en enkele handige transparante bekerhouders.

Comfort aan het roer
Achter het grote windscherm zit je ontspannen aan het roer dankzij de comfortabele zitplaatsen en optionele navigatieschermen. Je wordt beschermd tegen de zon door een stevige en aantrekkelijke T-top met het V33-logo op de zijkant. In het dak zijn de luidsprekers van het moderne audiosysteem ondergebracht, evenals spotjes voor verlichting. Op het eerste gezicht lijkt de stuurbank vrij kort en vooral bedoeld als stahulp, maar in de praktijk kan deze gemakkelijk worden uitgeschoven tot een comfortabele zitpositie. De stuurhoek is verstelbaar en het roer draait soepel. Het Simrad-scherm is bij de door ons geteste boot optioneel. In dit geval is gekozen voor compatibiliteit met de Mercury-motor. En natuurlijk is er ook een optie om twee schermen te installeren.

Chique en exclusief
Naast het roer vind je de toegangsdeur naar de kooi, die verrassend licht is. Er zijn echter ook luiken om het zonlicht tegen te houden, zodat je lekker kunt slapen. Dit kleine zonnepaleis is van buitenaf nauwelijks zichtbaar, maar ruimer dan verwacht, ondanks dat de bergruimte beperkt is. Het houtwerk is gefineerd - kersenhout is een optie, maar op de door ons geteste boot was het matzwart, met het toilet en de kastdeuren metallic Montana Gray gespoten, passend bij de romp. Dit geeft de V33 een chique en exclusieve uitstraling. Naast de trap bevindt zich een kleine buffetkast met aantrekkelijke fittingen en praktische lades. Het bed is royaal, en met een tussenvulling biedt het een sfeervolle overnachtingsplek. Aan de stuurboordzijde is er een stijlvolle natte ruimte met een ietwat klein toilet. Verder is het noemenswaardig dat er volledige stahoogte is in het grootste deel van de kajuit en de natte ruimte.

Bimini
Het grote luik aan de voorkant, in eerste instantie bedoeld als het CE-verplichte vluchtluik, is voorzien van een steun zodat het kan worden gebruikt voor extra ventilatie, een handige eigenschap. Buiten, op het kajuitdak, vind je een groot comfortabel zonnebed met stevige armleuningen. Dit is voorzien van bekerhouders en - niet onbelangrijk - scharnierende armsteunen, zodat je gemakkelijk kunt gaan liggen en opstaan. De veiligheid van de V33 is duidelijk zichtbaar wanneer je langs de hoge gangboorden van de bewegende boot loopt. In de zijkanten zijn carbon pilaren aangebracht om een zonnescherm op het achterschip te ondersteunen. De Bimini kap bevestig je aan de achterkant van de T-top. De boot is ook verkrijgbaar in een open versie zonder T-top.

Optie voor een moderne motor
De V33 kan worden aangedreven door een 320pk binnenboord dieselmotor of een enkele 420pk benzinemotor, maar de modernste optie is om te kiezen voor de twee krachtige buitenboordmotoren, wat zowel het onderhoud als het manoeuvreren eenvoudiger maakt. Voor de buitenboordmotoren kan worden gekozen voor een vermogen van 2 x 200 tot 2 x Mercury 300pk. De motoren staan dicht op elkaar, om maximale ruimte te bieden op het zwemplateau en om te voorkomen dat ze bij scherpe bochten uit het water worden getild, waardoor cavitatie ontstaat. Een voordeel van deze Mercury V8 Verado 300pk motoren is dat je ze desgewenst kunt uitrusten met een joystick. Hierdoor wordt manoeuvreren in de haven kinderspel. Je kunt de boot zelfs virtueel aanmeren. De testboot had deze optie niet, maar was wel uitgerust met een Max Power boegschroef.

Onopvallend krachtig
Zodra we vertrekken, valt meteen op hoe soepel deze schoonheid vaart. De motoren maken weinig lawaai wat het varen uiterst ontspannend maakt. Als je daarentegen 600pk achter een boot van vijf ton hangt en vol gas geeft, kun je een behoorlijk spektakel verwachten. Toch blijft deze Schaefer V33 opmerkelijk rustig en glijdt het stijlvol over het water zonder te steigeren. Met een topsnelheid van 43 knopen (80 km/u) heb je de touwtjes altijd in handen. De boot vaart comfortabel en zo stabiel als een hogesnelheidstrein.

Exclusief
Wie voor een Schaefer kiest neemt alleen genoegen met het beste, dus is het begrijpelijk dat aan een exclusieve boot als deze een behoorlijk prijskaartje hangt. De standaarduitvoering met binnenboord Mercruiser 380pk benzinemotor met Bravo 3 begint bij € 263.128. In de door ons geteste uitvoering, met 2 x 300pk Mercury Verado V8 en vrijwel alle beschikbare opties, komt de Schaefer V33 uit op € 408.000.
Specs: Schaefer V33

Benieuwd naar de andere Schaefer modellen? Neem een kijkje op onze marktplaats en ontdek het aanbod.