• Motorboten
    • Motorjachten
    • Woonboten
    • Speedboten en Sportboten
    • Consoleboten
    • Rubberboten
  • Sloepen
  • Zeilboten
    • Zeiljachten
    • Catamarans en trimarans
    • Open Zeilboten
    • Klassieke zeilboten
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkopen
    • Verkoop uw boot
  • Bedrijvengids
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotentekoopBotentekoopBotentekoop
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • Botentekoop.nl⁄/
  • watersportnieuws⁄/
  • Brig E10: vliegensvlug en verzorgd

Brig E10: vliegensvlug en verzorgd

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 20 Juli 2020
Categorie: Tips

De Brig E10 is geen gewone rib, deze boot mag je gerust een Mega Rib noemen. Bij E10 moet je vooral niet aan de benzine denken, maar aan de ruimst denkbare snelle genietboot op het water. Epco Ongering testte de supersnelle Brig Eagle E10 op het snel-vaargebied bij de Oesterdam in Tholen.

De Eagle E 10 is het top model van de gerenommeerde Brig werf. Daar bouwen ze wat ze zelf noemen Rigid Intelligent Boats. Het zijn RIB’s die in Europa worden gemaakt en deze bevat alles wat je van een van een 10 meter boot kunt verwachten, snelheid, comfort, ruimte en de Wow-factor.

Langer verblijf

Fijn is dat je met deze RIB ook gerust een paar dagen weg kunt, want onder de stuurconsole is een compacte kajuit met overnachtingsmogelijkheid. Ook vind je daar een afgescheiden elektrisch spoeltoilet. Maar dat is nog niet alle comfort voor een langer verblijf. Onder de bestuurdersbank vind je een complete wetbar, met gaskomfoor, spoelbak, koelkast en zelfs een ijsblokjesmachine.

De stuurconsole is iets verhoogd.De stuurconsole is iets verhoogd.

De stuurconsole is iets verhoogd, dat geeft meer ruimte onderdeks en bovendien heb je zo bovendeks beter uitzicht. Voorop is een lekker zonnebed bovenop het kajuitdak. De console is zo groot, mooi verzorgd en zo overzichtelijk, dat je zittend en staand heerlijk uit de wind kunt varen. Dee tubes van deze Eagle zijn hoog geplaatst, groot en gemaakt van hypalon, het beste neopreenmateriaal voor luchtkamers op een RIB. Ook het polyesterwerk is goed uitgevoerd.

Genietboot

Deze grootste Brig is vooral ook in de USA heel populair. Daar kicken ze enorm op het feit dat met dit model snelheden van boven de 100 km/u mogelijk zijn. Ook het moderne, Italiaanse design spreekt daar enorm aan. Ook zie je dit model aan de Middellandse zee als tender bij superjachten rondvaren. Dan komt het lekkere ruime zitje achterop rondom de tafel mooi uit, want dat is de ideale plek voor een glaasje rosé in de zon. Overigens vind je op allerlei plaatsen bekerhouders, want deze Brig is in de eerste plaats een genietboot, zij het een erg snelle. Motorisering is mogelijk met een motor van 450 pk of twee motoren tot maximaal 400pk.

deze Brig is in de eerste plaats een genietboot, zij het een erg snelle.Deze Brig is in de eerste plaats een genietboot, zij het een erg snelle.

Aan de spiegel van de testboot hangen twee Mercury Verado’s van 400 pk. Daarmee is het een van de snellere RIB’op de Nederlandse wateren. De Mercury 400 pk’s zijn zescilinder in lijn benzinemotoren met 2,6 liter cilinderinhoud. Het is een motor met 24 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De motor snort stationair als een kat, maar kan ook brullen als een leeuw en sprinten als een luipaard.

Snelheidsduivel

Dat blijkt als we wegvaren. Tweemotorige ribs zijn gemakkelijk te manoeuvreren, maar deze vaart ook heel comfortabel op stationair toerental. Maar als het getal 100 in het achterhoofd spookt, kun je niet wachten om het gas open te trekken. De boot versnelt, gaat door en door, lijkt niet op te houden met versnellen. Waar normaal het toerental bij 6000 ophoudt, gaat deze door tot 6800 toeren. We zien de snelheid oplopen van 85, naar 90, beetje trimmen, 95 en ha, daar staat 100 km op de teller. Deze Eagle ligt verrassend rustig en stabiel. Als we verder trimmen totdat de motoren gillen, noteren we 112 km/u. Volgens de dealer is eerder al met deze boot 117 km/u genoteerd. Duidelijk is dat dit een snelheidsduivel is die desondanks eenvoudig te temmen is.

De Brig Eagle E 10 is een complete, mooi afgewerkte RIB.De Brig Eagle E 10 is een complete, mooi afgewerkte RIB.

In principe geldt, dat hoe groter de boot is, hoe makkelijker deze vaart. Dat gaat zeker op voor deze Brig Eagle E10. Je vliegt als een adelaar over de golven en als we ons even boos zouden maken, kunnen we met een paar uur in Engeland zijn. Concluderend kunnen we constateren dat de Brig Eagle E 10 een complete, mooi afgewerkte RIB is met enorm veel ruimte en prima vaareigenschappen. De prijs begint bij 103.500 voor de boot zonder motoren. In deze uitvoering met 2 x 400 pk turbogeweld aan de spiegel moet je ongeveer op 220.000 rekenen. En dat is een nette prijs voor zo’n grote, opvallende en vooral pijlsnelle RIB.

Technische gegevens

Brig E10 met 2 x Mercury F400

Lengte (m.): 10,30
Breedte (m.): 3,40
Diepgang (m.): 80 cm
Waterverplaatsing (kg.): 2284 ex motoren
Motor pk (kW): 1 x 450 -2 x 400 pk
Vanaf-prijs (incl. btw): €103.500 exc. Motoren deze uitvoering ca €220.000

Meer informatie vind je op www.bgboats.nl

Nog meer snelle boten

Op zoek naar een boot waarmee je vol gas het water over kunt? Op Botentekoop.nl kun je kiezen uit een groot aanbod speedboten en sportboten. Of lees je liever meer artikelen over snel varen?

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 20 Juli 2020

Epco Ongering is hoofdredacteur van Botentekoop Magazine. Eerder was hij werkzaam voor verschillende andere bekende watersport titels als De Telegraaf Vaarkrant, Hiswa Magazine en Yacht Vision Magazine. Voor RTL4 en SBS6 maakte en presenteerde hij goed bekeken watersport programma’s als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Ook is hij als docent nautische vaktheorie verbonden aan de IVA BusinessSchool. Hij is de meest ervaren watersport professional van de Benelux met ruim 1000 artikelen over geteste boten en meer dan 10.000 watersport publicaties.

Gerelateerde artikelen

Categorie: Kopen

Pescador 35: vriendelijk en verzorgd

Als je in alle rust en met aangenaam comfort over het vaderlandse vaarwater wil trekken, is er enorm veel keus. Veel motorboten zijn van staal, maar polyester is in opkomst. Het lichte materiaal is o
Categorie: Kopen

Brig, Grand en Gala Rib’s: verschillen en overeenkomsten

B&G Boats met dochteronderneming Grand Marine Benelux is met de import van Brig, Grand en Gala Ribs in hoge mate verantwoordelijk voor de bevoorrading van dit marktsegment. We testten deze drie so
Categorie: Kopen

Grand Banks Eastbay 44: Tijdloos en stoer

Al 60 jaar lang spreekt motorjachtmerk Grand Banks tot de verbeelding. Op dit moment bouwt de werf in Maleisi drie modellen jachten, de Grand Banks 60, de Grand Banks Skylounge en de geteste, elegante
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Kleine motorboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Kajuitboten
  • Consoleboten

Grote motorboten

  • Motorjachten
  • Achterkajuitboten
  • Kruisers
  • Woonboten
  • Klassieke motorboten

Zeilboten

  • Open zeilboten
  • Catamarans
  • Kruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Klassieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2023 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen