Elektrische buitenboordmotoren worden steeds vaker toegepast als milieuvriendelijk alternatief voor benzine buitenboordmotoren. Vissers maken er standaard gebruik van als ze fluisterstil door de natuur trekken. Voordat je besluit een elektrische buitenboordmotor aan te schaffen, is het verstandig om er eerst wat meer over te weten.
In een verbruikscurve kun je precies aflezen bij welke snelheid de relatie tussen de afstand en het stroomverbruik optimaal is. Het type accu bepaalt tot hoever je deze mag ontladen zonder dat deze schade oploopt.
Bij loodzuur accu’s, de goedkoopste, maar ook de gewichtigste variant, is het raadzaam om tot niet verder dan tot 50% te ontladen. Lithium accu’s staan aan de andere kant van het spectrum. Ze zijn veel lichter en kostbaarder, maar kunnen probleemloos tot 10% van de capaciteit worden ontladen. Bovendien is het aantal laadcycli, het aantal keer dat een accu kan worden opgeladen voordat deze dient te worden vervangen, bij lithium accu’s veel groter dan van de meer conventionele loodzuur, AGM of gelaccu’s.
Op de lange duur zijn de in aanschaf kostbare Lithium accu’s daarom misschien nog wel goedkoper dan de andere accu’s. Steeds vaker worden de lichte Lithium accu’s gebruikt voor toepassingen waarbij geen directe laadmogelijkheden bij de ligplaats zijn. Dan is het handig als je de accu kunt meenemen om deze thuis op te laden.
De pk (paardenkracht) is de kracht die nodig is om een gewicht van 1 kilogram in een tijd van 1 seconde over een afstand van 1 meter omhoog te trekken. Een Kilowatt (1 kW) is omgerekend 1,36pk. Een boot met een 10kW motor heeft dus een vermogen van 13,6 pk.
Nu wordt bij een elektrische motor vaak niet het vermogen aangegeven, maar de stuwkracht. Omdat de eerste elektrische buitenboordmotoren uit de USA kwamen, werd de stuwkracht aangegeven in ponden, met de afkorting Lbs. Bij de kleinere buitenboordmotoren, de zogenaamde trolling-motoren wordt dat nog steeds zo aangegeven. Het Amerikaanse pond is ca. 0,454 kg, 1 kg is dus 2,2 Lbs.
Een benzine buitenboordmotor levert ca. 10 Kg stuwkracht per Pk. Om enigszins een vergelijk te kunnen maken, deel je de stuwkracht in Lbs door 22 om op pk’s uit te komen. Wil je kW’s s aanhouden, dan deel je het aantal Lbs door 16. Een voorbeeld: een motor met een stuwkracht van 88 Lbs, kun je vergelijken met 4pk en ongeveer 5 kW.
Hoeveel vermogen heb je nodig voor een elektrische aandrijving? Een vuistregel is dat je minimaal 1,2 kW per 1000 kg bootgewicht moet installeren. Daarmee kun je als het onderwaterschip goed is ontworpen, een snelheid varen van ongeveer 70 procent van de rompsnelheid. Meestal is dit ook de meest economische snelheid, dus waarbij stroomverbruik ten opzichte van de afgelegde afstand minimaal is.
De rompsnelheid is de maximum snelheid die een boot door het water haalt. De rompsnelheid is afhankelijk van de lengte van de waterlijn en is vastgelegd in een formule. Deze luidt: rompsnelheid (in km/u) is 4,5 x de wortel uit de waterlijnlengte. Is de waterlijn 4 meter, dan is de rompsnelheid 2 x 4,5= 9 km/u. Om op de rompsnelheid te kunnen halen heb je meestal niet meer nodig dan 3,5 kW per 1000 kilo bootgewicht. Een voorbeeld: heb je een boot van 1000 kilo met een waterlijnlengte van 5 meter, dan is de theoretische rompsnelheid 10 km/u en heb je 3,5 kW nodig om deze snelheid te kunnen bereiken.
Vanwege garantie en de juiste installatie bij de boot is het altijd aan te bevelen om voor een bekend merk bij een erkende dealer te kiezen. Elektrische buitenboordmotoren hebben weinig onderhoud nodig, toch is er een groot onderscheid in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Daarbij verschillen ze flink van elkaar, niet alleen in prijs en vermogen, ook in kwaliteit.
Als koper moet je een keuze maken in onder andere het materiaal van de schroef, de geschiktheid voor zoet en zout water, de mogelijkheid om traploos gas te geven en de hoogte instelling. Het zijn naast de power van de motor en de capaciteit van de accu’s allemaal belangrijke zaken waar je gedegen naar moet kijken. Voor langdurig vaarplezier kun je het beste je laten adviseren door een specialist en niet lukraak een goedkoop motortje uit China laten opsturen, dat is vaak een recept voor teleurstelling. Keuze voor kwaliteit is in dit geval een investering die zich op de lange termijn zeker terugverdient.
Motoren en Accu’s
Je hebt elektrische buitenboordmotoren met interne accu en outboards die je op een externe accu aansluit. De interne accu’s zijn altijd Lithium accu’s. Omdat de accu de benzinetank van de elektrische motor is, bepaalt de grootte van je accucapaciteit hoe lang en hoe hard je kunt varen. Hoe groter het aantal ampère-uur (Ah) van de accu’s is, hoe verder je bij gelijke snelheid kunt varen. Bij elke elektromotor geldt, dat het energieverbruik enorm oploopt naarmate je sneller vaart.In een verbruikscurve kun je precies aflezen bij welke snelheid de relatie tussen de afstand en het stroomverbruik optimaal is. Het type accu bepaalt tot hoever je deze mag ontladen zonder dat deze schade oploopt.
Bij loodzuur accu’s, de goedkoopste, maar ook de gewichtigste variant, is het raadzaam om tot niet verder dan tot 50% te ontladen. Lithium accu’s staan aan de andere kant van het spectrum. Ze zijn veel lichter en kostbaarder, maar kunnen probleemloos tot 10% van de capaciteit worden ontladen. Bovendien is het aantal laadcycli, het aantal keer dat een accu kan worden opgeladen voordat deze dient te worden vervangen, bij lithium accu’s veel groter dan van de meer conventionele loodzuur, AGM of gelaccu’s.
Op de lange duur zijn de in aanschaf kostbare Lithium accu’s daarom misschien nog wel goedkoper dan de andere accu’s. Steeds vaker worden de lichte Lithium accu’s gebruikt voor toepassingen waarbij geen directe laadmogelijkheden bij de ligplaats zijn. Dan is het handig als je de accu kunt meenemen om deze thuis op te laden.

Stuwkracht, pk’s, Kilowatts of Lbs
De kracht van een elektrische buitenboordmotor kan in drie verschillende maten worden weergegeven: pk, kW of Lbs. Omdat de eigenschappen van elektromotoren heel anders zijn dan die van benzinemotoren, kun je de eenheden niet rechtstreeks met elkaar koppelen.De pk (paardenkracht) is de kracht die nodig is om een gewicht van 1 kilogram in een tijd van 1 seconde over een afstand van 1 meter omhoog te trekken. Een Kilowatt (1 kW) is omgerekend 1,36pk. Een boot met een 10kW motor heeft dus een vermogen van 13,6 pk.
Nu wordt bij een elektrische motor vaak niet het vermogen aangegeven, maar de stuwkracht. Omdat de eerste elektrische buitenboordmotoren uit de USA kwamen, werd de stuwkracht aangegeven in ponden, met de afkorting Lbs. Bij de kleinere buitenboordmotoren, de zogenaamde trolling-motoren wordt dat nog steeds zo aangegeven. Het Amerikaanse pond is ca. 0,454 kg, 1 kg is dus 2,2 Lbs.
Een benzine buitenboordmotor levert ca. 10 Kg stuwkracht per Pk. Om enigszins een vergelijk te kunnen maken, deel je de stuwkracht in Lbs door 22 om op pk’s uit te komen. Wil je kW’s s aanhouden, dan deel je het aantal Lbs door 16. Een voorbeeld: een motor met een stuwkracht van 88 Lbs, kun je vergelijken met 4pk en ongeveer 5 kW.

Vuistregel
Hoeveel vermogen heb je nodig voor een elektrische aandrijving? Een vuistregel is dat je minimaal 1,2 kW per 1000 kg bootgewicht moet installeren. Daarmee kun je als het onderwaterschip goed is ontworpen, een snelheid varen van ongeveer 70 procent van de rompsnelheid. Meestal is dit ook de meest economische snelheid, dus waarbij stroomverbruik ten opzichte van de afgelegde afstand minimaal is.
De rompsnelheid is de maximum snelheid die een boot door het water haalt. De rompsnelheid is afhankelijk van de lengte van de waterlijn en is vastgelegd in een formule. Deze luidt: rompsnelheid (in km/u) is 4,5 x de wortel uit de waterlijnlengte. Is de waterlijn 4 meter, dan is de rompsnelheid 2 x 4,5= 9 km/u. Om op de rompsnelheid te kunnen halen heb je meestal niet meer nodig dan 3,5 kW per 1000 kilo bootgewicht. Een voorbeeld: heb je een boot van 1000 kilo met een waterlijnlengte van 5 meter, dan is de theoretische rompsnelheid 10 km/u en heb je 3,5 kW nodig om deze snelheid te kunnen bereiken.

Kies voor kwaliteit
Vanwege garantie en de juiste installatie bij de boot is het altijd aan te bevelen om voor een bekend merk bij een erkende dealer te kiezen. Elektrische buitenboordmotoren hebben weinig onderhoud nodig, toch is er een groot onderscheid in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Daarbij verschillen ze flink van elkaar, niet alleen in prijs en vermogen, ook in kwaliteit.
Als koper moet je een keuze maken in onder andere het materiaal van de schroef, de geschiktheid voor zoet en zout water, de mogelijkheid om traploos gas te geven en de hoogte instelling. Het zijn naast de power van de motor en de capaciteit van de accu’s allemaal belangrijke zaken waar je gedegen naar moet kijken. Voor langdurig vaarplezier kun je het beste je laten adviseren door een specialist en niet lukraak een goedkoop motortje uit China laten opsturen, dat is vaak een recept voor teleurstelling. Keuze voor kwaliteit is in dit geval een investering die zich op de lange termijn zeker terugverdient.
