• Motorboten
    • Motorjachten
    • Woonboten
    • Speedboten en Sportboten
    • Consoleboten
    • Rubberboten
  • Sloepen
  • Zeilboten
    • Zeiljachten
    • Catamarans en trimarans
    • Open Zeilboten
    • Klassieke zeilboten
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkopen
    • Verkoop uw boot
  • Bedrijvengids
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotentekoopBotentekoopBotentekoop
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • Botentekoop.nl>/
  • watersportnieuws>/
  • Gala Aluminium Ribs: Een veelbelovende nieuwkomer

Gala Aluminium Ribs: Een veelbelovende nieuwkomer

Geschreven door: Laurens Koster
Categorie: Kopen
Tijdens de jaarlijkse vaardagen In Kerkriel stelde van der Sanden Watersport naast merken als Brig, Nordkapp en Zar Formenti ook een nieuwkomer voor. Gala Aluminium Ribs die tussen de vele merken en mogelijkheden in dit soort boten, werkelijk iets toevoegen. Gala Gala komt voort uit het Canadese Grand Marine en legt zich sinds 2015 toe op het ontwikkelen en bouwen van een uitgebreide serie ribs tot 6.5m. Kenmerkend is een aluminium romp en de keuze uit een Hypalon of Valmex PVC tube. Het is een uitgebreide serie. Gala Atlantis tenders zijn er vanaf 2,4 tot 3,6m met een enkele of dubbele bodem. Standaard met een opbergruimte in de extra brede boeg waar je ook lekker op kunt zitten. Aan de spiegel houden een stel door Gala ontwikkelde tabs het droog aan boord. Ruim, licht en toch stevig. Ideaal aan de davits van een moederschip. Wanneer je toch liever met een afstandsbediening vaart zijn de drie Atlantis ribs van 3 tot 3,6m ook verkrijgbaar als Aquahelm. Een compacte unit die aan de stuurbank vastzit met een dikke aluminium buis plaatst dan een stuur en gashendel voor je neus. Een oplossing die op een relatief kleine boot niet teveel ruimte inneemt. Een volgende stap in de Gala line-up vormen de zes modellen luxe ribs van 3 tot 5 meter. Voorzien van een volwaardige console met windscherm en grijpstang. Een verstelbare stuurbank waarop ieder postuur een ideale zithouding kan vinden en zitplaatsen in zowel de boeg als tegen de console aan. Deze is excentrisch geplaatst zodat er aan één zijde van voor naar achter gelopen kan worden. Beter een enkele doorgang die breed genoeg is dan twee die dan te krap zijn is daar de gedachte achter. Nog luxer en verfijnder wordt het met de Gala Viking serie. Op drie lengte maten van 5 tot 6,5m is een lay-out beschikbaar die op comfortabel cruisen gericht is of op de specifieke behoefte van sportvissers. Gala

Gala Viking V580

Uit deze serie was een Gala Viking V580 door van der Sanden uitgerust met een Honda BF100. Alle Gala boten hebben een deep-V onderwaterschip en vanaf de luxe ribs met een stepped hull. Op papier scheelt dit in brandstofverbruik en levert het meer snelheid op. In de praktijk zou dit best eens kunnen kloppen. De boot vaart er in ieder geval soepel mee over de golven die de Maas rijk is en geeft het gevoel veel meer aan te kunnen. Samen met de Honda pakt de combinatie lekker snel op en vaart ook met een snelheid van 65 km/u volkomen rammel en kraakvrij. Dat kan ook niet anders wanneer je de constructie van de romp nader bekijkt. Er zijn vrijwel geen verbindingen met schroeven gemaakt, alles is gelast. De console, stuurbank en de zitgelegenheid tegen de spiegel aan zijn allemaal een onderdeel van de constructie van de boot. Wanneer je een luik optilt zie je een indrukwekkend aantal spanten, stringers en verstevigingen om inderdaad tot een onwrikbaar stijf geheel te komen. Zelfs de trimtabs zijn een onlosmakelijk onderdeel van de romp. Toch heeft de Gala nergens het industriële design wat aluminium boten soms wat kil en ongezellig maakt. Wanneer je niet weet dat op de tube na alles metaal is, duurt het even voor je erachter komt. Nergens zijn vervormingen of lelijke lasnaden te zien. Alles staat in een strakke hoogglanzende coating. De stoffering van de banken en afwerking van de loopvlakken met Seadek doen de rest. Gala De Gala V580 is een rib waar alles aan klopt. Het ontwerp zorgt voor een uiterst rigide romp die toch licht is, tegen een stootje kan en door z’n stijfheid zeer goede vaareigenschappen heeft. De indeling verschilt per model maar ook hierin is een goede balans gevonden tussen bewegingsruimte en zitplaatsen. Ook het uiterlijk van de Gala V580 is aantrekkelijk. De boot is zorgvuldig vormgegeven en mooi in verhouding. Niet zozeer extravagant, eerder tijdloos. En dat is maar goed ook, gelet op de bouwkwaliteit gaan deze ribs een lang leven tegemoet. Gala Specificaties: LOA 5.8m Breedte 2.5m Diameter tube 60cm Gewicht 370kg Max aantal personen 12 Toegestaan vermogen 150pk Gala Voor meer informatie: Van der Sanden Watersport De Run 4449 5503 LS, Veldhoven www.sandenwatersport.nl info@sandenwatersport.nl www.galaboats.com
Geschreven door: Laurens Koster

Laurens Koster is meer dan 20 jaar watersportjournalist. Hij werkt voor titels als Boten.nl, Boatshop24 en Botentekoop. Daarnaast is hij hoofdredacteur van CampersCaravans. Laurens zie je nooit zonder zijn camera’s en zijn drone, waarmee hij de mooiste beelden maakt. Als schrijvende journalist heeft hij een trackrecord van meer dan 250 geteste boten en duizenden artikelen over watersport. Daarin behandelt hij vaak de nieuwste gadgets en de technische achtergrond van bootonderdelen.

Gerelateerde artikelen

Categorie: Tips

Lillebror 60: Aluminium Elektro Tender

Na zijn succesvolle Lillebror 78, genomineerd als HISWA Motorboot van het Jaar 2016, heeft Christiaan Smulders nu een kleinere elektrische tender gebouwd. De aluminium Lillebror 60 heeft een elektrisc
Categorie: Kopen

Brig, Grand en Gala Rib’s: verschillen en overeenkomsten

B&G Boats met dochteronderneming Grand Marine Benelux is met de import van Brig, Grand en Gala Ribs in hoge mate verantwoordelijk voor de bevoorrading van dit marktsegment. We testten deze drie so
Categorie: Kopen

Azimut Yachts: een brede collectie droomboten

De geschiedenis van het Italiaanse Azimut is op zijn minst stormachtig te noemen. In 1969 gestart met de verhuur en handel in bootjes. Al snel volgde het dealerschap van enkele prestigieuze merken. H
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Kleine motorboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Kajuitboten
  • Consoleboten

Grote motorboten

  • Motorjachten
  • Achterkajuitboten
  • Kruisers
  • Woonboten
  • Klassieke motorboten

Zeilboten

  • Open zeilboten
  • Catamarans
  • Kruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Klassieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2022 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen