Het geheim van het het succesvol op de markt brengen van jouw boot als een particuliere verkoper zit in het creëren van een advertentie die interesse opwekt, maar niet te ´verkoop-achtig´ overkomt. Mensen die de voorkeur geven aan het particulier kopen van boten, komen liever geen te opdringerige verkooppraatjes tegen in de advertenties. De lijn is flinterdun bij het vinden van de juiste balans.
De kunst zit in het niet wegjagen van geïnteresseerden. Je zou eerlijk en oprecht kunnen beginnen met: ¨Ik heb deze boot inmiddels acht jaar in bezit.¨ Mensen die door advertenties scrollen en de tekst vluchtig scannen, hebben natuurlijk geen tijd en vaak ook geen geduld om lange verhalen te lezen. Je kunt het daardoor beter kort en bondig houden: ¨Gedurende die tijd heb ik buitengewoon goed voor de boot gezorgd en altijd gerepareerd wat gerepareerd moest worden.¨

Lijst met positieve punten
Vervolgens zou je een lijst kunnen creëren met alle goede punten van de boot. Voorbeelden zijn:
- Weinig uren op de motor - 35 uur per seizoen
- Schoon en goed onderhouden
- Geen beschadigingen of krassen in gelcoat
- Bekleding in uitstekende staat
- Alles werkt
- Wordt geleverd met dekzeil en trailer
- Trailer regelmatig onderhouden
Dit zijn de soort dingen die een koper graag wil weten. Het gebruik van specificaties ziet er tevens professioneel uit, waardoor het al meer weg heeft van een advertentie voor een nieuwe boot. Een doorsnee koper van een tweedehands boot wilt dat de boot er zo schoon en zo nieuw mogelijk uitziet. Kopers hoeven vaak niet te horen dat het zo’n geweldige familieboot is en dat je er moeite mee hebt om de boot te verkopen. De advertentie moet meer gericht zijn op wat de koper er aan heeft.
Eerlijk en oprecht
Het is ook belangrijk om eerlijk te zijn over de gebreken van de boot als deze er zijn. Zinnen zoals: “kan een goede schoonmaak gebruiken” of “heeft de gebruikelijke slijtage voor een boot van XX jaar oud” zorgen ervoor dat de koper weet dat je eerlijk bent over de boot en dat je een mogelijke teleurstelling wilt voorkomen. Kopers houden niet van een advertentie die de boot onjuist presenteert.
Daarnaast herkennen ze praatjes op kilometers afstand. Jij ook. Het is daarom belangrijk dat je een advertentie schrijft op een manier zodat het jou ook zou aanspreken als je in de schoenen zou staan van een koper. Verder is het helemaal aan jou of je over de prijs wilt onderhandelen of openstaat voor ruilingen.
Als je besluit om via Botentekoop een advertentie als particulier verkoper te plaatsen, dan kun je hier meer tips vinden om een maximaal effect te bereiken.