• Boten te koop
    • Motorboten
    • Zeilboten
    • Kleine boten
  • Tweedehands boten
    • Tweedehands motorboten
    • Tweedehands zeilboten
    • Tweedehands kleine boten
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkoop uw boot
  • Bedrijven
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotentekoopBotentekoopBotentekoop
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • Botentekoop.nl⁄/
  • watersportnieuws⁄/
  • Lomac Gran Turismo 12 met 3x Yamaha F300

Lomac Gran Turismo 12 met 3x Yamaha F300

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 16 November 2021
Categorie: Reviews

In Nederland is het puur Italiaanse Lomac nog niet zo bekend, maar in het eigen land heeft dit merk een sterrenstatus. Op de Middellandse Zee testten we de Lomac GT 12 uit met drie fonkelnieuwe Yamaha motoren aan de spiegel. Een Sensationele ervaring met hoofdletter S.

Lomac is het geesteskind van twee broers Lo Manto, die in Milaan vanuit het produceren van modieuze schoenen, een aantal geheimen van het plakken van rubber hadden ontdekt. Ze raakten gefascineerd door de watersport en begonnen vanaf 1960 boten te bouwen.

In Nederland is het puur Italiaanse Lomac nog niet zo bekend, maar in het eigen land heeft dit merk een sterrenstatus.

Made in Milano

In de tachtiger jaren waren ze de eerste pioniers van rubberboten met een harde bodem, de zogenaamde RIB’s. Inmiddels staat de derde generatie Lo Manto aan het roer van de onderneming. Het modellengamma bestaat nu uit 68 modellen in zes verschillende lijnen. De geteste GT 12.0 is het op twee na grootste model uit de Gran Turismo lijn. Deze is ontworpen om een exclusieve combinatie van design, prestaties en comfort neer te zetten. Dat is duidelijk gelukt. Vol trots meldt de werf dat de Lomac Gran Turismo 100% ‘made in Milano’ is, een teken dat design en kwaliteit de hoofdingrediënten zijn. De ontwerper is Federico Fiorentino, die vooral Italiaanse superjachten ontwerpt, maar ook veel plezier beleeft aan het vormgeven van de exclusieve RIB’s van Lomac.

Vol trots meldt de werf dat de Lomac Gran Turismo 100% ‘made in Milano’ is, een teken dat design en kwaliteit de hoofdingrediënten zijn.

Personaliseren

Bijzonder van Lomac is de aandacht voor details en de mogelijkheid om de boten verregaand te personaliseren. Tubes, interieur, banken en T-top zijn in veel verschillende kleuren verkrijgbaar. De vorm van het onderwaterschip is met computersystemen geoptimaliseerd, de rompen zijn dubbelwandig, met vacuüm injectie gebouwd met vinylester hars. De buitenkant is versterkt met aramidevezels, materiaal dat ook in kogelwerende vesten wordt toegepast. De afwerking is met een neopentyl gelcoat, een dikke buitenste laag die krasvast is en ook tegen klappen kan, maar de flexibiliteit behoudt. Dat zijn genoeg ingrediënten voor een kwalitatief hoogstaand product. De Rib is strak gelijnd en de testboot was uitgevoerd met de optionele T-top. Deze bepaalt de stroomlijn van de boot en is mooi slank, maar super stevig uitgevoerd. De zeeg is beperkt, de hypalon tubes met zes luchtkamers liggen vrij vlak. Door de diepte van het onderwaterschip heeft de Lomac lekker veel binnenruimte.

Achterop is een groot zonnedek met extreem veel opbergruimte er onder.

Asymmetrisch

Voorop is een ankerluik, daarachter een grote U-bank rond een verzinkbare tafel, zodat daar een groot beschermd zonnedek kan worden gemaakt. Voor de console is een bankje. Achter de stuurconsole is een tweepersoons stuurbank. De console is asymmetrisch aan de stuurboordkant van de boot geplaatst, zodat aan bakboord de doorloop is. De stuurpositie is aan de rechterkant van de console en goed vormgegeven met onder meer een verstelbaar stuur. Er is plek voor een groot navigatiescherm en de Helm Master Joystick heeft een eigen beschermde plek.

De stuurpositie is aan de rechterkant van de console en goed vormgegeven.

Links in de console is de ingang naar het kajuitje, dat verrassend licht aandoet en ruimte biedt aan een tweepersoonsbed plus een compacte toiletruimte. Onder de stuurbank is een 65 liter koelkast. Klap je de stuurbank naar voren, dan vind je daar een wetbar met spoelbak en snijplank. Daarachter is een U-vormige bank met een elektrische tafel die uit de vloer kan oprijzen en achterop is een groot zonnedek met extreem veel opbergruimte er onder. Een 650 liter rvs-brandstoftank is standaard. Natuurlijk is de aandrijving aan te passen aan de eigen wensen. Voor de 3700 kilo zware boot is keuze uit motorisering tussen 2 x 300-450 pk en 3 x 300.

Links in de console is de ingang naar het kajuitje, dat verrassend licht aandoet en ruimte biedt aan een tweepersoonsbed plus een compacte toiletruimte.

Interne stuurcilinder

Aan de spiegel van de GT 12.0 hangen drie blinkend witte Yamaha V6-300 pk motoren, voor de Lomac GT 12.0 de maximale motorisering. Deze boot woog in testconditie 5422 kilo, een dikke 1700 kilo extra dus voor 650 liter brandstof, drie man bemanning, rigging en de drie motoren van 288 kilo elk. De nieuwe lijn V6 motoren kwam dit voorjaar op de markt en sluit uitstekend aan op het kwaliteitsniveau van de Lomac. Zo zijn beide merken Yamaha en Lomac al ruim 60 jaar op de markt en staan ze bekend als innovatief en betrouwbaar. Aan het zwaarste vermogenssegment is nu de nieuwe lijn V6 motoren van 300, 250 en 225 pk toegevoegd. Deze nieuwe Yamaha motoren worden niet meer met een externe hydraulische stuurcilinder bestuurd, maar met een elektrische. Daarom heb je geen zware hydraulische stuurcilinder op de spiegel meer nodig, want de stuurmotor valt binnen de motorbehuizing. De V6 zelf is een imposant 4,2 liter blok met de twee rijen van drie cilinders van elk 700 cc. Desondanks zijn ze lichter dan alle concurrenten, met 260 kilo voor de 300pk, inclusief de nieuwe besturing 288 kilo. De motor is naar beide zijden 32 graden te draaien en dat maakt inbouw dicht op elkaar mogelijk, maar dat gaat niet ten koste van de manoeuvreerbaarheid.

Aan de spiegel van de GT 12.0 hangen drie blinkend witte Yamaha V6-300 pk motoren, voor de Lomac GT 12.0 de maximale motorisering.

Helm master

De elektrische besturing is te koppelen met het Yamaha Helm master-systeem. Dat maakt boot voor het manoeuvreren met de joystick te besturen en ook autopilot en het automatisch volgen van voor-ingestelde koersen zijn mogelijk. Ook het virtuele ankersysteem is fijn, waarbij het Helm master-systeem de GPS-gegevens gebruikt om de boot op exact dezelfde positie en in dezelfde richting te laten liggen. Nieuw is een superslim uitlaatsysteem. Door de uitlaatgassen bij achteruitvaren de andere kant op te stuwen, wordt achteruitvaren gemakkelijker en met name bij 2000 toeren een stuk krachtiger. Voor veel startende watersporters is het afmeren van een 12 meter lange RIB lastig, maar met de Yamaha joystick is dat niet nodig. Deze maakt het gemakkelijk om ook de Lomac GT 12.0 op de gewenste plek te leggen. De motoren zijn op lage toeren fluisterstil, maar geef je gas, dan voel je de perfecte harmonie van de romp en de power van de drie V6 motoren. De Lomac accelereert als Usain Bolt en heeft na slechts 7,9 seconden al 30 knopen (55,6 km/u) snelheid. Het versnellen lijkt niet op te houden, want op het onrustige water van de Middellandse Zee schieten we door naar 54 knopen, omgerekend exact 100 km/u. Daarmee vaar je echt op een boot uit de buitencategorie en dat geeft een sensationeel snelheidsgevoel. Achter de ruit zit je beschut tegen de wind en de boot is ook op topsnelheid goed controleerbaar, want het onderwaterschip zorgt voor een uitstekende balans en goede manoeuvreerbaarheid. De prijs is in lijn met de kwaliteit van de boot. De kale GT 12.0 kost €200.000 exclusief btw, werk in Milaan en de motoren. Voor een compleet aangeklede GT 12.0 kom je uit rond de €400.000. Dat is veel geld, maar marktconform in het segment van luxe exclusieve en supersnelle RIB’s van deze lengte.

Het versnellen lijkt niet op te houden, want op het onrustige water van de Middellandse Zee schieten we door naar 54 knopen, omgerekend exact 100 km/u.

Technische Specificaties Lomac GT 12.0

  • Lengte: 11,7 m
  • Breedte: 3,58 m
  • Diepgang: 0,80 m
  • Motorisering: 3x Yamaha F300 NSB
  • Brandstoftank: 650 liter
  • Topsnelheid: 55 knopen
  • Prijs vanaf (excl. motoren en excl. btw): €200.000

Meer informatie: www.mcr-rijnzicht.nl.

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 16 November 2021

Epco Ongering is hoofdredacteur van Botentekoop Magazine. Eerder was hij werkzaam voor verschillende andere bekende watersport titels als De Telegraaf Vaarkrant, Hiswa Magazine en Yacht Vision Magazine. Voor RTL4 en SBS6 maakte en presenteerde hij goed bekeken watersport programma’s als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Ook is hij als docent nautische vaktheorie verbonden aan de IVA BusinessSchool. Hij is de meest ervaren watersport professional van de Benelux met ruim 1000 artikelen over geteste boten en meer dan 10.000 watersport publicaties.

Gerelateerde artikelen

Categorie: Reviews

Cremo S21 met Yamaha 20 GEFi

De Cremo heette vroeger de Crescent Allure 21. Cremo’s komen uit dezelfde Zweedse polyesterfabriek waar ook Crescent werd gebouwd. Het tijdloze model wordt nu onder de eigen fabrieksnaam Cremo op de markt gebracht. Behalve de naam is ook de aandrijving van de Cremo S21 nieuw, met de stille en lichte Yamaha F20 GEFi.
Categorie: Tips

Rapsody tender cabin: elegante Gran Turismo

De Rapsody tender cabin is een variatie op een succesvol thema. Het is een elegante snelvarende tender met een overnachtingsplek voorin. Mooi is dat je de kajuit niet vanaf de zijkant kunt zien, zoda
Categorie: Tips

Beneteau Antares 8 met Yamaha F150-motor: verrassend veelzijdig

De Beneteau Antares 8 werd genomineerd als motorboot van het jaar, en wat ons betreft is dat volkomen terecht. Deze comfortabele alleskunner met krachtige Yamaha-motor is dik 8 meter lang en zal een
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Kleine motorboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Kajuitboten
  • Consoleboten

Grote motorboten

  • Motorjachten
  • Achterkajuitboten
  • Kruisers
  • Woonboten
  • Klassieke motorboten

Zeilboten

  • Open zeilboten
  • Catamarans
  • Kruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Klassieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2023 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen