Wanneer je aan een sloep denkt, zal het silhouet van een klassieke kapiteinssloep waarschijnlijk als eerste naar boven komen. Een overnaadse romp met veel zeeg, prominente stevenbalk en een bijna hartvormige spiegel maken er het mooiste van wat in dit scheepstype te verkrijgen is. De Captain Electric 800 van Nova Bootservice is een dergelijke sloep. Klassiek tot in de details maar dan met een state of te art E-Drive van Bellmarine op de plaats waar doorgaans een diesel staat te stampen.
Kennismaken met de Captain sloep is aangenaam. De boot is
een plaatje om te zien. Hoewel het bouwmateriaal polyester is, maakt het
mahonie lijstwerk en de betimmering dat bijna onzichtbaar. Je krijgt er een warm
en sfeervol interieur voor terug. De romp is op het hoofdspant behoorlijk breed
waarna het naar achteren eindigt in een slank achterschip. Het geeft de Captain
een sierlijk voorkomen mee en voor de ruimte aan boord heeft het ook prettige
consequenties. Op het brede punt van de boot ontstaat een rondzit van formaat of
een zonneweide wanneer de loopruimte met een lattenbodem is opgevuld. Met een
buiskap over de volle breedte die voldoende zithoogte biedt, is een weekendje
weg met deze sloep ook een mogelijkheid. De optielijst voorziet in alles wat je
daarvoor nodig hebt.
In de Captain Electric is de installatie aangesloten op
een 48V 21,2 kWh Battery Pack met een Lithium Charger. Goed voor een volle
vaardag. Daarbij mag je een dergelijk accupakket ook tussendoor nog even
bijladen. In vaarbeleving voegt de aandrijving alleen maar toe. De snelheid is
gelijk en de acceleratie zelfs beter dan bij een diesel het geval is. De
regelaar van de motor laat zich perfect doseren. Schakelen van voor naar achter
mist het gedoe in een tandwielkast en verloopt ook ongekend vloeiend. Alle
informatie over de status van de accu en de motor heeft de stuurman voor zijn
neus op een Raymarine Axiom 7” display. De boot is verder uitgerust met een
Vetus boegschroef die voor 8 meter sloep natuurlijk handig is, maar niet
noodzakelijk. Ook met aardig wat wind blijkt de Captain niet snel te verwaaien
wanneer je stilligt en vaart de boot koersvast. Zoals het hoort in een sloep,
lekker relaxed genieten van een voorbij trekkend landschap.
Nova Bootservice biedt de Captain Electric 800 aan voor
een prijs vanaf € 59.950,- Daarvoor heb je een klassieke sloep op z’n mooist
met een elektrische aandrijving waar je geruisloos de toekomst mee invaart.
Meer informatie:
www.novabootservice.nl
www.bellmarine.nl


Comfort
Centraal staat de behuizing van de aandrijving. Daar past ook een diesel in. Omdat een elektromotor minder ruimte inneemt, is het bovenste deel opklapbaar om dienst te doen als kaartenlade. Verder fungeert het als tafel tussen de rondzit en de U vormige bank achter de stuurconsole. Aan de boorden zijn consoles voor een koeling en een pantry. En ook in een comfortabele instaptrede is voorzien. Alle loopvlakken, ook het verdiepte voor- en achterdek zijn afgewerkt met teak.
Nova Bootservice
Het casco van de Captain 800 wordt in Turkije gebouwd. Zowel het polyester als houtwerk komt voort uit het vakmanschap aldaar. De aandrijving en alle accessoires maken er bij Nova Bootservice een vaarklare boot van. Nova heeft in Alpen aan den Rijn een showroom en werkplaats aan de gemeentelijke sloepenhaven die momenteel volop in ontwikkeling is. Sinds 2012 richt Nova Bootservice zich op de bouw en verkoop van nieuwe boten met het liefst een elektrische aandrijving, naast de handel in gebruikte boten. Na vele boten te hebben gehermotoriseerd in een elektrische versie was voor Nova Bootservice de tijd rijp een eigen sloepenlijn op te zetten met het beste wat de markt in elektrisch varen momenteel te bieden heeft.
Bellmarine aandrijving
In de beschikbare Captain Electric 800 is een Bellmarine 10kw Drivemaster met waterkoeling geplaatst. Mooi en overzichtelijk geïnstalleerd, alles extreem makkelijk bereikbaar. Indien nodig pompt het systeem wat water door de motor voor koeling, het wierpotje zal je misschien ooit eens moeten schoonmaken. Verder is dit een onderhoudsvrije aandrijving. De Bellmarine drivemaster staat in lijn met een conventionele schroefas in een watergesmeerd lager. Flexibele motorsteunen filteren het laatste beetje resonantie van de as er nog uit, wat rest is een fluisterstille motor waarmee je onder alle omstandigheden op de rompsnelheid kunt varen. Bellmarine is een Nederlands bedrijf en al meerdere jaren marktleider in maritieme elektrische voortstuwingen. Met vele geïnstalleerde systemen in zowel de pleziervaart als de professionele sector een merknaam waar veel ervaring en innovatie in verwerkt is. Enkele jaren geleden is Bellmarine samengegaan met Transfluid S.p.A. Een Italiaanse specialist in aandrijvingstechniek. Het samengaan van de twee bedrijven heeft het mogelijk gemaakt om elektrische en hybride plug & play sets aan te bieden die geschikt zijn voor elk type boot, jacht of beroepsvaartuig.