• Motorboten
    • Motorjachten
    • Woonboten
    • Speedboten en Sportboten
    • Consoleboten
    • Rubberboten
  • Sloepen
  • Zeilboten
    • Zeiljachten
    • Catamarans en trimarans
    • Open Zeilboten
    • Klassieke zeilboten
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkopen
    • Verkoop uw boot
  • Bedrijvengids
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotentekoopBotentekoopBotentekoop
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • Botentekoop.nl>/
  • watersportnieuws>/
  • Osmose: vervelend maar oplosbaar

Osmose: vervelend maar oplosbaar

Geschreven door: Laurens Koster
Categorie: Tips

Met name voor zeiljachten, zeilboten en snelvarende motorboten is polyester een veelvuldig toegepast bouwmateriaal. Het is sterk in relatie tot het gewicht, relatief goedkoop en onderhoudsvriendelijk. Helemaal probleemloos is het materiaal echter niet. Na verloop van jaren kan er toch vochtopname en delaminatie ontstaan, beter bekend als osmose.

Polyester schepen worden meestal in lagen van buiten naar binnen in een mal opgebouwd. Een van de variabele factoren is het humeur van degene die dat moet doen. Deze begint met de buitenste afwerklaag, de gelcoat. Daarna volgen naar binnen toe de lagen met polyesterhars doordrenkte glasvezelmat, die handmatig met een roller worden aangedrukt. Liefst zodanig dat er geen luchtbelletjes achterblijven. Een juiste temperatuur en luchtvochtigheid spelen hierbij ook een grote rol.

Delaminatie

Als dit niet optimaal gebeurt, blijven minuscule luchtkamertjes over, die onder invloed van temperatuurwisseling gaan uitzetten en krimpen en tenslotte barsten. Hierdoor dringt er vocht in het polyesterlaminaat, met alle zure gevolgen van dien. Vocht gaat een reactie aan met de polyesterhars, deze lost langzaam op waardoor de glasmatten hun onderlinge hechting verliezen. Delaminatie is het uiteindelijke gevolg. Eerst ontstaan er zichtbare bultjes waar zuur ruikende prut uitkomt als je er doorheen prikt.

Osmose

Naast ondeugdelijk lamineerwerk kan ook een verkeerde kwaliteit gelcoat de boosdoener zijn. In theorie krijgen alle polyester schepen eens te maken met osmose, in praktijk de ene boot eerder dan de andere. Ligplaats op zoet- of zout water, onderhoud aan de antifouling, stalling op de wal in de winter zijn allemaal factoren die ook van invloed zijn, naast de kwaliteiten van de werf. In grote lijnen dient een boot om het jaar minstens 2 weken op de wal te staan om helemaal op te drogen.

Osmose boot herkennen

Osmose in vergevorderde staat is goed te herkennen. Een veld bultjes onder de boot waar je met je nagel doorprikt, betekent al snel een ingrijpende reparatie van het onderwaterschip. De opbouw en het dek kunnen ook een osmose polyester probleem hebben. Met name bij een sandwichconstructie met schuim of balsa als kern, kan vocht opgenomen worden door lekkage langs het dekbeslag. Balsahout rot dan weg en het polyester wordt aangetast. De lucht in de kajuit kan een indicatie van dit probleem zijn. Zodra er een zure walm op je af komt bij de eerste opening van de luiken, is nader onderzoek gewenst.

osmose

Aankoopkeuring

Osmose herkennen in een pril stadium is lastiger. Een aankoopkeuring kan uitsluitsel bieden. Het lijkt misschien verleidelijk om op eigen expertise te vertrouwen. Echter: zonder een deugdelijke vochtmeter doet eigen expertise er sowieso niet toe. Daarbij moeten meetgegevens ook goed geïnterpreteerd worden. Het uitsluiten van beginnende osmose is natuurlijk een geruststelling voor een nieuwe eigenaar in spe. En het vaststellen van dit probleem kan van invloed zijn op de onderhandelingen die gevoerd worden.

Repareren of het weer opbouwen van het weggenomen laminaat wordt meestal gedaan met epoxy en eventueel glasmat. Deze kunsthars is wel volledig waterdampdicht. Professioneel verwijderen van aangetast laminaat wordt wel met een gelcoatpeeler gedaan. Een soort robotarm die uiterst nauwkeurig een onderwaterschip kan schillen. Om de droogtijd te beperken is de HotVac methode ontwikkeld. Het laminaat wordt ter plaatse verhit en onder vacuüm van vocht ontdaan.

osmose


Is er osmose bij je boot vastgesteld? Geen reden tot paniek. Er is nog geen boot gezonken puur en alleen vanwege dit probleem. Osmose op zijn beloop laten, is echter geen goed idee. Zonder ingrijpen wordt er teveel laminaat aangetast en dat komt de sterkte van de boot niet ten goede. Er zijn vele bedrijven die de benodigde werkzaamheden kunnen uitvoeren.

Doe-het-zelf

Heb je genoeg tijd en zin, dan is doe-het-zelven ook een optie. Slijp het aangetaste weg en bouw het opnieuw op met epoxy. Cruciaal is het drogingsproces. Gek genoeg moet je het opengeslepen laminaat spoelen met schoon water. Zuren en zouten vormen anders een korst die het afsluit waardoor de vochtmeter een vervelende waarde blijft weergeven. Drogen kan gewoon buiten. Weer opbouwen in een overdekte werkplaats.

Informatie vind je op: www.osmosecentrum.info
Reparatiebedrijf met een gelcoatpeeler:  www.newpointmoverbo.nl
Reparatiebedrijf met Hotvac methode:  www.deltamarina.nl

Geschreven door: Laurens Koster

Laurens Koster is meer dan 20 jaar watersportjournalist. Hij werkt voor titels als Boten.nl, Boatshop24 en Botentekoop. Daarnaast is hij hoofdredacteur van CampersCaravans. Laurens zie je nooit zonder zijn camera’s en zijn drone, waarmee hij de mooiste beelden maakt. Als schrijvende journalist heeft hij een trackrecord van meer dan 250 geteste boten en duizenden artikelen over watersport. Daarin behandelt hij vaak de nieuwste gadgets en de technische achtergrond van bootonderdelen.

Gerelateerde artikelen

Categorie: Tips

Rand 28 Leisure: minimalistisch maar compleet

Het Deense Rand Boats is een jonge, zeer succesvolle onderneming. Hun grootste product is de fraaie Rand 28 Leisure, een kajuittender met moderne uitstraling en een scala aan aandrijvingsopties, van
Categorie: Tips

Bullit 600: niet poetsen maar varen

De populariteit van aluminium als bouwmateriaal voor snel-varende boten is goed te verklaren. Het is licht, ijzersterk, onderhoudsvrij en gemakkelijk aan te passen. Alumax uit Meppel bouwt al geruime tijd aluminium snel-varende boten.
Categorie: Kopen

North Beach 24: Klein maar Fijn

Alweer enkele jaren geleden zag de North Beach 24 voor het eerst het ruime sop. Een klassiek ogende zeewaardige kotter met bescheiden afmetingen en een variabele diepgang. De boot kreeg bij de introd
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Kleine motorboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Kajuitboten
  • Consoleboten

Grote motorboten

  • Motorjachten
  • Achterkajuitboten
  • Kruisers
  • Woonboten
  • Klassieke motorboten

Zeilboten

  • Open zeilboten
  • Catamarans
  • Kruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Klassieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2022 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen