Op het gebied van stalen jachtbouw heeft Nederland een naam hoog te houden. Zo’n beetje parallel aan de opkomst van de watersport hebben een aantal werven een reputatie opgebouwd in kwaliteit en afwerking die inmiddels ook buiten de grenzen van Nederland op veel waardering kan rekenen. Zo ook de Pikmeerkruisers.
De in het Friese Grou gevestigde Jachtwerf B. de Groot is zo’n icoon in de vaderlandse jachtbouw met een stevige exportpositie. Een bedrijf dat al meer dan 50 jaar boten bouwt voor de Nederlandse markt, de landen om ons heen en ook daarbuiten. De Pikmeerkruisers worden geheel in eigen beheer gebouwd van casco tot afwerking waardoor de inrichting en accessoires op een nieuw schip geheel naar wens van de opdrachtgever zijn.
Alles aan boord van een Pikmeerkruiser wordt afgewerkt met ronde hoeken. Dat is niet alleen mooier, maar zorgt ook voor een betere afwatering waardoor vuil en water beter worden afgevoerd. Interieur en indeling heeft door de custom built veel mogelijkheden. Er is echter een exclusief pakket beschikbaar waarbij extra opties nauwelijks nog te verzinnen zijn. Toch hanteert de werf het motto “wat u wilt, kunnen wij maken”.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit de gastenhut in de OpenKuip versie. Een soort onzichtbare minihut waar je op twee afzonderlijke bedden prima onder zeil kunt. Er is zelfs nog kastruimte. Dit alles zit onder de kuipbanken zonder dat het al teveel ten koste gaat van de bergruimte. Het “vinden” van de ruimte voor een dergelijke oplossing heeft ook iets met de rompvorm te maken. Ook deze is traditioneel, een knikspant. Het voordeel daarvan is naast een hoge aanvangsstabiliteit, meer binnenruimte. Standaard wordt de boot conform categorie C geleverd. Geschikt voor gebruik op kust en binnenwater tot 6 Bft, met een golfhoogte van 2 meter. Met enkele aanpassingen is een B certificaat ook mogelijk.
Een Pikmeerkruiser 12,50 met open kuip en exclusief pakket heeft onder andere de volgende specificatie. Zelflozende kuip met teakvloer. Eveneens teak op het zwemplateau en de gangboorden. Een vuilwatertank van 700L is in het zwemplateau opgenomen. Verder tanks voor 800L water en 800L diesel. De motor is een Vetus Deutz van 94Kw met Scatra koppeling, 40mm watergesmeerde schroefas en een vierblads schroef. Manoeuvreren gaat met behulp van een Vetus boeg- en hekschroef.
Aan dek een lage opbouw met een grote salon. Twee grote schuiframen aan de zijkant houden het luchtig bij warm weer. Het middelste frontraam kan ook openklappen. In de kombuis een vierpits gaskooktoestel, afzuigkap, magnetron en 1100L koelkast met diepvriesvak. In de natte cel een elektrisch toilet en afgescheiden doucheruimte. Tot de standaarduitrusting hoort verder een heteluchtverwarming, Audio installatie met TV, elektrische ankerlier met afstandsbediening, 80L boiler, complete Mastervolt walstroomaansluiting met 2x1140Ah accucapaciteit voor de motor en hulpschroeven. 4x1140Ah aan serviceaccu’s.
De klokkenwinkel is een set navigatie instrumenten van Raymarine, ingebouwd in een wortelhouten dashboard. Er is zowel een stuurautomaat als een tweede stuurstand buiten. Verder een dubbele RVS zeerailing en RVS stootlijst rondom de romp. Met een kuiptent is de salon en kuip bij regenachtig weer of s’avonds een mooie grote ruimte waarin “mag ik deze dans van u” helemaal niet gek klinkt.

Om eens kennis te maken met deze boot is er de mogelijkheid te huren. Voor dit doel heeft de werf een Pikmeer 44 OCS met alle opties vaarklaar in de haven liggen. Meer informatie? Kijk op www.pikmeerkruiser.nl
Kijk hier welke Pikmeerkruisers er nu te koop staan

Roots van de Pikmeerkruiser
De geboortegrond van de Pikmeerkruiser ligt verrassend genoeg aan de oever van het Pikmeer. Met het prinses Margrietkanaal als een grote natte snelweg erdoorheen is het een zeer druk kruispunt voor het scheepvaartverkeer. Logisch ook want Friesland is hier zo ongeveer op zijn mooist. Meest befaamd in de directe omgeving is het Theehuis. Terras aan het water met uitzicht op het meer. Achter het Pikmeer is de Peanster Ee, een wat groter vaarwater met een mooie binnendoorroute naar Eernewoude. Grou zelf is één van de weinige plaatsen die wel voldoende capaciteit voor bezoekers herbergt maar waar dit niet ten koste is gegaan van de authentieke sfeer. Er is wel een wandelpromenade met winkels en terrassen maar dan zonder kitsch. Ze hebben hier duidelijk geen megalomane projectontwikkelaar aan het werk gezet.Veelzijdige, degelijke boten
De pikmeerkruisers ademen dezelfde sfeer. Veelzijdige en degelijke boten met elegante, klassieke lijnen. De kruiser is verkrijgbaar in drie modellen en drie lengtes. Een open kuip uitvoering, met achterkajuit of een type met Flybridge. De lengtes zijn 11,50m, 12,50m en 13,50. Het casco van de boten is voorzien van dwars en langsspanten. De romp is opgebouwd uit 5 mm dik scheepsbouwstaal. De opbouw is gemaakt van 4 mm staal en krijgt net als de romp een 2-componenten verfsysteem waarmee het schip onderhoudsvriendelijk te noemen is.
Interieur Pikmeerkruiser
Alles aan boord van een Pikmeerkruiser wordt afgewerkt met ronde hoeken. Dat is niet alleen mooier, maar zorgt ook voor een betere afwatering waardoor vuil en water beter worden afgevoerd. Interieur en indeling heeft door de custom built veel mogelijkheden. Er is echter een exclusief pakket beschikbaar waarbij extra opties nauwelijks nog te verzinnen zijn. Toch hanteert de werf het motto “wat u wilt, kunnen wij maken”.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit de gastenhut in de OpenKuip versie. Een soort onzichtbare minihut waar je op twee afzonderlijke bedden prima onder zeil kunt. Er is zelfs nog kastruimte. Dit alles zit onder de kuipbanken zonder dat het al teveel ten koste gaat van de bergruimte. Het “vinden” van de ruimte voor een dergelijke oplossing heeft ook iets met de rompvorm te maken. Ook deze is traditioneel, een knikspant. Het voordeel daarvan is naast een hoge aanvangsstabiliteit, meer binnenruimte. Standaard wordt de boot conform categorie C geleverd. Geschikt voor gebruik op kust en binnenwater tot 6 Bft, met een golfhoogte van 2 meter. Met enkele aanpassingen is een B certificaat ook mogelijk.
Voorbeeld van specificaties
Een Pikmeerkruiser 12,50 met open kuip en exclusief pakket heeft onder andere de volgende specificatie. Zelflozende kuip met teakvloer. Eveneens teak op het zwemplateau en de gangboorden. Een vuilwatertank van 700L is in het zwemplateau opgenomen. Verder tanks voor 800L water en 800L diesel. De motor is een Vetus Deutz van 94Kw met Scatra koppeling, 40mm watergesmeerde schroefas en een vierblads schroef. Manoeuvreren gaat met behulp van een Vetus boeg- en hekschroef.
Aan dek een lage opbouw met een grote salon. Twee grote schuiframen aan de zijkant houden het luchtig bij warm weer. Het middelste frontraam kan ook openklappen. In de kombuis een vierpits gaskooktoestel, afzuigkap, magnetron en 1100L koelkast met diepvriesvak. In de natte cel een elektrisch toilet en afgescheiden doucheruimte. Tot de standaarduitrusting hoort verder een heteluchtverwarming, Audio installatie met TV, elektrische ankerlier met afstandsbediening, 80L boiler, complete Mastervolt walstroomaansluiting met 2x1140Ah accucapaciteit voor de motor en hulpschroeven. 4x1140Ah aan serviceaccu’s.
De klokkenwinkel is een set navigatie instrumenten van Raymarine, ingebouwd in een wortelhouten dashboard. Er is zowel een stuurautomaat als een tweede stuurstand buiten. Verder een dubbele RVS zeerailing en RVS stootlijst rondom de romp. Met een kuiptent is de salon en kuip bij regenachtig weer of s’avonds een mooie grote ruimte waarin “mag ik deze dans van u” helemaal niet gek klinkt.

Om eens kennis te maken met deze boot is er de mogelijkheid te huren. Voor dit doel heeft de werf een Pikmeer 44 OCS met alle opties vaarklaar in de haven liggen. Meer informatie? Kijk op www.pikmeerkruiser.nl
Kijk hier welke Pikmeerkruisers er nu te koop staan