Een motorjacht van zestig voet is al groot, maar in die klasse is er geen boot met meer ruimte dan de Prestige 590 Fly. Dit Franse flybridgejacht verbindt een extreem goed doordachte indeling aan moderne vaareigenschappen en een -voor de doelgroep- interessante prijs.
De ontwerpers van de Prestige 590, Garroni Design en de gebroeders Jakopin, vormen een gouden combinatie. De Italiaan is verantwoordelijk voor stijlvolle exterieurlijnen en het Sloveense J & J Design is sterk in het aanpassen van een ontwerp voor optimaal efficiënte bouw. Samen weten ze elegante jachten te ontwerpen die gemakkelijk in grotere oplages kunnen worden gebouwd met een prima prijs-kwaliteitverhouding. Vergelijkbare jachten die in kleinere oplages worden geproduceerd kosten al snel 20% meer.

Voor groot water
Prestiges zijn niet alleen aan de Middellandse Zee populair. In de Verenigde Staten is het Franse merk al jaren marktleider in de categorie motorjachten boven de 50 voet. In Nederland zie je flybridgejachten vooral aan groot water. Logisch, want een jacht als de 590 Flybridge torent bijna zes meter boven het water uit.
Onze boottest
De geteste Prestige 590 heeft een groot zwemplateau achterop, dat je optioneel kunt laten zakken. In het achterste gedeelte vind je de crewruimte, maar je kunt ook kiezen voor een tendergarage. De bank in de kuip is optioneel te bestellen als loungebank. Aan bakboord is de trap naar de flybridge, een megagrote oase van plezier. Je hebt er een buitenkeukentje en twee zonnebedden en een prima stuurplek met uitzicht zover het oog reikt.

Ruimtewonder vol volume
De gangboorden zijn relatief smal, een gevolg van de keuze voor extreem veel binnenruimte. Voorop is een mega zonnebed en tref je de ankerkluis. Deze Prestige is een ruimtewonder vol volume, briljant ingedeeld met de sfeer van een moderne villa. De indeling is op de doelgroep afgestemd, een aan luxe gewend eigenarenstel, dat regelmatig twee tot ver vrienden en kinderen in stijl meeneemt.
De kombuis aan bakboord is bij de salon te trekken. Het oogt modern en verzorgd. Tegenover de kombuis is de privétrap naar de midscheepse eigenaarshut. Aan bakboord en stuurboord vind je fijne loungeplekken en voorop de ruime moderne tweezits bestuurdersbank. Voor is de trap naar twee de gastenhutten. De Vip-hut heeft twee bedden die aangesloten of in V-stand gezet kunnen worden. Aan bakboord is nog een tweepersoons gastenhut. De maximaal vier gasten delen samen een natte ruimte. De eigenaarshut is groter dan menig vijfsterren hotelsuite. Bijzonder is de walk-through douche en de jaloersmakende kast waar prinsessen hun hele garderobe in kwijt kunnen.

De motorkamer
In de motorkamer zie je dat de constructie degelijk en doordacht is. De afwerking is goed, alleen een geoefend oog ziet dat alle betimmering prefab is. De aandrijving is standaard met twee Cummins 600pk diesels met Zeus pods. Dit zijn twee dubbele contraroterende schroeven op draaibare aandrijfpods. Dit systeem maakt manoeuvreren met de joystick mogelijk.
Prachtig is de zogenaamde ‘skyhook’ optie, een ‘virtueel ankersysteem’ dat de vrij liggende boot met behulp van gps en de motoren uitstekend op de plek houdt. Dit is ideaal bij bruggen en sluizen, maar ook als je op een plek wil liggen zonder het anker uit te hoeven gooien. Aan boord is 2200 liter brandstofvoorraad. Het beladen 27 ton zware jacht verbruikt op de topsnelheid van dik 28,5 knopen (53km/u) voor beide motoren samen 250 liter per uur. Omdat de boot ook standaard voorzien is van autotrim, accelereert de boot mooi vlak. De kruissnelheid is 23 knopen, lekker snel, maar op deze boot voelt het relaxed.

Resultaat boottest Prestige 590 Flybridge
De 590 vaart gemakkelijk en soepel, je kunt de 1200 paardenkrachten simpel temmen, maar ook lekker over de golven laten draven. Dan toont de Prestige zich als een degelijke alleskunner, waarmee je enorm scherpe bochten kunt draaien. Deze varende megavilla subtiel inparkeren is met de joystick simpel. De aandrijving reageert beheerst en dat maakt het afmeren bijna tot een spelletje dat je vaker wil spelen.
Deze Prestige is de ruimste zestigvoeter in zijn klasse en heeft ook de laagste prijs. Standaard kost de boot €1.082.950, in de geteste uitvoering met alle opties kom je rond de anderhalf miljoen euro uit.
Cijfer 8,1
Constructie: ****
Comfort & Ruimte: *****
Afwerking: ***
Ergonomie: ****
Vaareigenschappen: ****
Prijs/Kwaliteit: ****
Technische Specificaties
Lengte: 18,70 m.
Breedte: 4,84 m.
Diepgang: 1,35 m.
Waterverplaatsing: 19.490 kg (leeg) 27 ton (beladen)
Motorisering: 2 x 600pk Cummins diesel met Zeus
Prijs vanaf: € 895.000 ex btw, € 1.082.950 incl. btw
Meer informatie vind je op www.lengersyachts.nl

Aanbod Prestige Yachts
Op zoek naar een Prestige Yacht? Bekijk hier het huidige aanbod