Betaalde content
De Riviera 4600 Sport Yacht is een exclusief jacht dat wordt gebouwd aan de andere kant van de wereld. De werf aan de Australische Gold Coast heeft internationaal eenzelfde legendarische status als automerken zoals Rolls-Royce en Bentley: kenners weten dat het merk staat voor een unieke benadering, met kwaliteit en comfort van de allerhoogste categorie. Riviera heeft de afgelopen ruim 40 jaar tijd al 6000 jachten te water gelaten, en ook in Nederland en België winnen ze nu aan populariteit. Wij hebben de 4600 voor je getest, lees hieronder onze bevindingen!
Australische jachten in Roermond
Ongeveer 60 procent van alle Riviera’s wordt geëxporteerd, voornamelijk naar de Verenigde Staten. Maar sinds Best Boats in Roermond de dealer voor Noord- en West-Europa is, zie je opvallend vaak Riviera’s in onze regio. Dit bedrijf met meer dan 25 jaar ervaring in de handel van luxe boten heeft klanten uit binnen- en buitenland die deze exclusieve jachten waarderen en er graag voor naar Roermond komen. Best Boats heeft dan ook een reputatie hoog te houden wat betreft hun voortreffelijke klantenservice, net als Riviera wanneer het gaat om compromisloze kwaliteit. ‘Een Riviera is echt iets bijzonders’, aldus Arie Drenth, de eigenaar van Best Boats. Deze jachten zijn zo degelijk, dat ze zijn goedgekeurd voor CE-ontwerpcategorie B, dus geschikt voor golven tot vier meter hoogte en windkracht 8. Dat geeft een veilig gevoel.

Edeler dan goud
Maar deze Riviera ademt niet alleen veiligheid. Je voelt ook direct dat dit een extreem comfortabel jacht van topklasse is, waarop alles volgens de hoogste standaard is uitgevoerd. Bij de aanduiding 4600 denk je misschien aan een 46-voeter, maar de geteste Riviera is 15 meter 31 lang. Dat is 51 voet, dus nog 5 voet langer dan je verwacht. Bovendien heeft dit model meer volume dan de voorgaande modellen dankzij een hoger vrijboord. De toevoeging ‘Platinum’ verwijst naar de kleur van de hardtop, platinagrijs, maar is ook een kwaliteitsaanduiding: platina is edeler dan goud, beter bestaat niet.

Kleine rondleiding aan boord
Het zwemplateau kun je hydraulisch laten zakken en is sterk genoeg voor een bijboot van 300 kilo. De bijbootgarage opent elektrisch en heeft een speciaal diep gedeelte voor het opbergen van lange boards. Verder is er genoeg plek voor andere leuke speeltjes. De ingang naar het achterdek is aan stuurboord. Onder de trap vind je de klep met de bunkeraansluitingen. Aan de andere kant is een blinde trap, en daar vind je contacten voor de walstroomkabels. Langs de salon lopen gangboorden die breed genoeg zijn om veilig naar voren te kunnen lopen. Er zijn stevige relingen en de kikkers rondom zijn robuust genoeg om de trek van Australische stormen aan het bijna 20 ton wegende jacht te weerstaan. Op het voordek vind je een groot driepersoons zonnebed met verstelbare rugleuningen. Perfect zijn de ankervoorzieningen met een diepe ankerkluis, een sterke ankerlier en een spoelinstallatie om het anker schoon te maken.

Cachet
Als je de constructie bekijkt, valt op dat dit een oersterk gebouwde boot is. Alles ademt degelijkheid. Op het achterdek is een prachtige rvs-pui die niet alleen solide is, maar ook prachtig om te zien. Het geeft dit jacht het cachet dat de jachten van Riviera onderscheidt van andere luxe productiejachten. Als je de deur openzet en het raam laat zakken heb je één grote open boot. Verder bevat het dak maar liefst drie elektrisch te openen luiken: een groot luik in de salon en twee kleinere bij het achterdek. De mooie strakke tent waarmee je het achterdek afsluit, is speciaal voor onze regio gemaakt. In Australië plaatsen ze op dezelfde plek horren tegen de vliegen. Speciaal voor Europa is er het Nordic-pakket, waarbij de Webasto-dieselverwarming gecombineerd wordt met de drievoudige airco.
Kombuis en eethoek
Het prachtige, op de vlam verwerkte wortelnotenhout geeft het interieur een luxe uitstraling. Al het houtwerk is hoogglans gelakt. Dat is best een risico, want op die manier zie je elke oneffenheid, maar hier vind je geen imperfecties. Aan bakboord is er een prachtige kombuis met Corian-aanrechtblad, twee elektrische pitten, een spoelbak, een combi-oven en veel ruimte om de keukenspullen op te bergen. Aan stuurboordkant staat een dubbele rvs-koelkast. Verder naar voren is er een fijne plek om in stijl te dineren op de U-vormige dinette met opklapbare houten tafel. Helemaal vooraan is onder de voorruit een televisie onzichtbaar weggewerkt. Om de ruimte te verduisteren zijn er rolgordijnen voor alle glasoppervlakken.

Stuurhut en slaapgelegenheid
Op de stuurplek staan aan bakboord twee fantastische Recaro-stuurstoelen. Op twee grote Garmin-schermen op het dashboard kun je alles bedienen en de benodigde informatie aflezen. Het stuur is verstelbaar en rondom heb je 320 graden zicht. Alleen de kast boven de koelkast belemmert een beetje het zicht naar achter, maar het camerasysteem compenseert dat ruimschoots. Benedendeks is voorin de vip-gastenhut met een groot Frans bed en veel kastruimte. Aan bakboord is er een compacte hut met een stapelbed voor twee personen, maar je zou in die ruimte ook een kantoor kunnen inrichten. De riante eigenaarshut ligt achter en loopt over de hele breedte van de boot. De eigenaarshut heeft een eigen natte cel en je vindt er ook een vacuümtoilet. Dit type toilet gebruikt minder water en is gemakkelijk schoon te houden. In de eigenaarshut vind je naast het kingsize bed een comfortabele bank en volop kastruimte. Boven het bed is het plafond wat verlaagd, maar er blijft ruimte genoeg over.

Praktisch en individueel te regelen
In elke hut kun je de temperatuur individueel regelen. En overal kun je de audio bedienen, ook op het voor- of achterdek. Erg praktisch zijn de afstandsbedieningen voor de boordverlichting. Natuurlijk kun je alle binnenlampen op het jacht dimmen. Op het achterdek vind je een grote, L-vormige bank met een prachtige, deelbare driehoekige tafel met rvs-bekerhouders. Aan de andere kant staat een wetbar, zodat je buiten kunt grillen met een koud drankje onder handbereik. Heel praktisch is dat je de boot vanaf het achterdek met de IPS-joystick kunt afmeren: je hebt daar het beste zicht en je kunt ook nog eens een landvast aanpakken.

IPS-motoren
Via het met teak bedekte luik op het achterdek kom je bij de motorruimte. De 4600 heeft standaard twee Volvo-Penta 480 pk zescilinder dieselmotoren met IPS 650-aandrijvingen. In de geteste boot liggen twee 600 pk achtcilinders met IPS 800-aandrijvingen. Dat betekent dat ze met diesels van 600 pk prestaties neerzetten die je eigenlijk verwacht bij motoren van 800 pk. De voorwaarts gerichte IPS-aandrijvingen gebruiken minder brandstof, zijn stiller en laten je harder accelereren.
En hoe presteren die motoren? Elke Riviera wordt voor aflevering vier dagen urenlang op vol gas getest. Dat doen wij niet: wij beginnen rustig aan. Op de testdag staat er veel wind, maar met de joystick kun je de boot perfect onder controle houden en soepel manoeuvreren. Terwijl om ons heen de takken van de bomen waaien, schieten we relaxed met een topsnelheid van 31,7 knopen (60 km/u) over het water. Op dit jacht heb je altijd 100 procent controle. Het manoeuvreren is kinderspel, ook in de storm leggen we de boot zonder schade terug op de krappe afmeerplek.
Conclusie
Deze Riviera 4600 is een sportjacht dat in alles uitblinkt op het water. Niet alleen de grote lijnen kloppen, maar ook alle details zijn perfect ingevuld. In de categorie 50-voeters vind je waarschijnlijk geen beter jacht. De prijs is op aanvraag, maar ligt ruim boven een miljoen euro. Dat is inclusief alle denkbare opties, btw en aflevering in Nederland, wat hoort bij de uitgebreide en uitstekende service voor een topjacht in de categorie van mini-superjachten.
Is de Riviera 4600 jouw droomjacht? BestBoats werkt sinds 2017 samen met Riviera Yachts om deze prachtige jachten ook beschikbaar te maken voor liefhebbers in Nederland en de Benelux. Neem contact met hen op voor meer informatie. En vergeet niet een kijkje te nemen op de website van de fabrikant.
Is de Riviera 4600 niet wat je zoekt? Op botentekoop.nl kun je boten in alle soorten en maten vinden: jouw volgende boot staat er geheid tussen!

Bronvermelding foto’s: