Twee jaar geleden testten we de vorige versie van de Riviera 4800 Sport Yacht Series II, maar er is inmiddels een opvolger, de Platinum Edition. De werf heeft de Sport Yacht serie namelijk ingrijpend gewijzigd. En bij Riviera geldt: een wijziging moet altijd een verbetering zijn. De test vond plaats vanuit de verkoophaven van Best Boats in Roermond.
Locatie & Export
De Riviera werf ligt in Coomera, een buitenwijk van de Australische stad Gold Coast - een veelbelovende naam - zo´n 60 kilometer onder Brisbane. Op de werf werkt 850 man aan de topkwaliteit van dit premium merk, dat in ruim 40 jaar tijd al bijna 6000 jachten te water heeft gelaten. 60 % van alle Riviera’s wordt geëxporteerd, veel naar de Verenigde Staten en het Middellandse Zeegebied. Aangezien Best Boats in Roermond dealer voor Noord en West-Europa is, zie je vaak de opvallende Riviera’s in onze regio’s.
Extra toevoegingen
De toevoeging van het woord ´Platinum´ in deze nieuwe editie slaat op de zilverkleurige hardtop, de grijze Sunbrella en Alcantara bekleding. Maar het zijn niet alleen de kleuren en stoffen die zijn veranderd, ook de romp is verlengd en aangepast zodat de boot nu ook geschikt is voor een stabilisatiesysteem. Daar is in ons land misschien niet zoveel vraag naar, maar in het thuisland van deze boot, Australië, is het vanwege de oceanen rondom dit werelddeel vaak een vereiste. De geteste versie betrof trouwens de Europe edition, met een afsluitbare achter-tent en drie aparte klimaatcontrole systemen, alle met eigen thermostaat om de ruimtes separaat te kunnen verwarmen of koelen. Ook leuk: met een afstandsbediening, zet je de onderwaterverlichting aan en prepareer je de boot voor vertrek. Uiteraard kun je op afstand de kachel en belangrijke andere systemen monitoren en bedienen.

Veel boot voor je geld
Wat betreft de lengte, laat je niet bedriegen door getallen, zoals 4800. Deze Riviera is geen 48 voet maar over alles bijna 52 voet (15,7 meter) lang. Dat komt omdat ze in Australië de lengte van de romp als uitgangspunt nemen en zaken als het hydraulische zwemplateau en de preekstoel niet meerekenen. Op zo’n 48 voeter krijg je dus heel veel boot voor je geld. De Sport Yacht serie van Riviera bestaat uit nog twee andere modellen, een 54 voet (16,4 meter) en een 60 voet (18,3 meter) Sport Yacht. De principes en de uitvoeringen zijn hetzelfde, alleen de maat is anders. Op zo’n 54 of 60 voeter heb je een grotere tender garage, en een crew ruimte. Op deze manier probeert Riviera de jachten zo uit te voeren dat je eigenlijk niks meer te wensen over hebt. Als je aan boord stapt, merk je dat dit klopt. Alles is naar de hoogste standaarden uitgevoerd.

Eigenschappen van een Superjacht
Het zwemplateau kun je hydraulisch laten zakken en dat is in vele opzichten handig. In de tender garage past een rib van 2,70 m. Wat betreft de constructie is dit de sterkst gebouwde boot in zijn maat. Alles ademt degelijkheid. Dat moet ook, want rond Australië kan de zee genadeloos zijn. Daarom weet je zeker dat de werf op gebied van besturing, aandrijving en constructie alleen met het beste en sterkste materiaal genoegen neemt. Dit zie je ook aan het goed doordachte achterdek, met een grote spiegel bank, een hoekzitje met tafel aan stuurboord en tussendoor genoeg ruimte om gemakkelijk in en uit te lopen. Ook een leuk weetje is dat je de boot vanaf deze plek met de joystick kunt besturen, wat je meestal alleen op superjachten ziet.

Een vertrouwde motorkamer
Andere fijne details zijn de barbecue sectie op het achterdek en de rvs pui. Als je de deur openschuift en het raam met behulp van de sterke gasveer openklapt ontstaat er één groot open achterdek. In het dak boven het achterdek zitten luiken die elektrisch te openen zijn. Opnieuw ademt de constructie naast klasse ook degelijkheid. In de tot in de puntjes verzorgde motorruimte bevinden zich de kloppende harten van de boot, twee Volvo-Penta 600 pk dieselmotoren met IPS 800-aandrijvingen. Ook is er een 11kW 1500 toeren generator en ruimte voor een gyro stabilisatie systeem. Alles is perfect geïnstalleerd.

Stijl en luxe
Binnen is de luxe eindeloos voelbaar. Aan bakboord vind je een kombuis, belegd met Corian, uiteraard met elektrische kookplaat. Aan stuurboord bevindt zich een grote loungebank. Bij het dashboard zie je twee schitterende Recaro stuurstoelen, de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar, de andere met de hand. Het houtwerk is perfect op de vlam verwerkt met wortelnoten-hout fineer, allemaal standaard op deze Platinum editie. Ook is er voor de meubels gebruik gemaakt van de luxe Sunbrella en Alcantara stoffen. Het houtwerk is niet zoals in Australië standaard in hoogglans uitgevoerd, maar mat gelakt. In hoogglans zie je elke oneffenheid, maar imperfecties zijn er in dit mat gelakte hout evenmin te vinden. Het geheel straalt weldadige luxe uit en dat maakt deze cruiser een perfecte boot voor families met stijl en smaak.

Ruimte voor relaxen
Beneden bevindt zich een een gezellige loungeruimte, waar je uit het zicht privé kunt relaxen. Hier heb je twee opties: een kleinere lounge en een grotere eigenaarshut of de uitvoering die hierna wordt beschreven. Voorin is de eigenaarshut met vijf sterren luxe, met een eigen ruime badkamer. De verzonken televisie is aangesloten op het Dolby surround systeem, zodat je overal van muziek van hoge kwaliteit kunt genieten. De gasten-hut is onder de salonvloer te vinden en heeft drie bedden, waarvan er twee elektrisch met elkaar verbonden kunnen worden. Ook hier is alles slim en doordacht ingedeeld.

Kracht en snelheid
Dan de vaartest zelf: het fijne van het IPS-systeem is dat je met de joystick op de millimeter kunt afmeren. Een ander voordeel is dat je met deze aandrijvingen minder geluid produceert, minder brandstof verbruikt en dat de prestaties verbeteren. Het is het meest geavanceerde aandrijfsysteem van dit moment. De top bereik je op een soepele manier en deze ligt op 34,5 knopen, dik 63 km/u. Dat is bijzonder voor zo’n degelijk gebouwd jacht van ruim 18,5 ton en zegt alles over de kwaliteit van het water voertuig. Omdat deze boot is gebouwd voor ruig water, weet je zeker dat deze sterk genoeg is voor de omstandigheden van onze milde Europese vaarwateren.

Uitstekende prestaties
Elke Riviera wordt voor aflevering vier dagen lang getest, urenlang op volle toeren met 34 knopen over zee, dik zestig kilometer per uur. Als een boot deze test doorstaat weet je zeker dat alles goed werkt. Bovendien zijn de garantievoorwaarden ruim: 2 jaar op onderdelen, 5 jaar op de motor en 7 jaar op de constructie. Ook tijdens onze testvaart gedraagt de Riviera zich als de beste leerling van de klas. Voor alle onderdelen zoals draaicirkel, manoeuvreerbaarheid, gedrag in de golven en acceleratie behaalt de Riviera de hoogste cijfers.
Conclusie
Deze Riviera is een jacht voor mensen die alleen met het beste genoegen nemen. Een jacht waarop je niets meer te wensen hebt omdat alle details perfect zijn ingevuld. Met de Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum edition maakt importeur Best Boats haar naam zeker waar.
Technische gegevens: Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum edition.

Bekijk hier de Riviera Sport Yacht 4800 Series II Platinum edition op Bestboats.nl.