• Boten te koop
    • Motorboten
    • Zeilboten
    • Kleine boten
  • Tweedehands boten
    • Tweedehands motorboten
    • Tweedehands zeilboten
    • Tweedehands kleine boten
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkoop uw boot
  • Bedrijven
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotentekoopBotentekoopBotentekoop
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • Botentekoop.nl⁄/
  • watersportnieuws⁄/
  • Sublieme stekkersloep: E-sloep 690

Sublieme stekkersloep: E-sloep 690

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 12 Mei 2020
Categorie: Tips

Giethoorn wordt beschouwd als de bakermat van het elektrisch varen in ons land. Door de vele kleine grachtjes in de natuurgebieden rond de plaats ontstond daar al snel het besef dat elektrisch varen een oplossing kon bieden voor problemen rond klimaat, onderhoud en de vaarkwaliteiten van huurders en andere gebruikers. Voor Botentekoop test Epco Ongering de E-sloep 690 van Han van Vossen uit Giethoorn.

Hufterbestendig

De Giethoornse ondernemer Han van Vossen maakt al sinds 1996 elektrisch aangedreven boten en weet alles van de techniek. Hij bouwt alleen in aluminium, lekker onderhoudsarm en stoer materiaal, dat bovendien tegen een stootje kan. Veel van zijn boten worden door verhuurbedrijven gebruikt en dat maakt belangrijk dat ze absoluut hufterbestendig en ‘foolproof’ zijn. Bijna 25 jaar later zet Van Vossen een brede reeks aluminium sloepen op de markt in lengtes tussen vijf en net geen zeven meter. Eigenlijk hebben ze allemaal dezelfde aandrijving met een draaibare elektrische Arka podmotor.

De Giethoornse ondernemer Han van Vossen maakt al sinds 1996 elektrisch aangedreven boten en weet alles van de techniek.

Dat is een slanke torpedo met roerpropeller onder de boot. Door de motor-roer combinatie stuur je met de aandrijving en dat is lekker direct. Vanwege de traploze aandrijving, kun je altijd blijven sturen, ook als je (bijna) geen vaart hebt. Voor de verschillende modellen zijn er aandrijvingen van 1kW tot 7,5 kW. Dat is vergelijkbaar met outboard aandrijvingen tussen ongeveer 2,5 en 15-20 pk. Behalve de motor zijn ook de energievoorraad en een goede lader van belang. Met een standaard accupakket vaar je 8 uur onafgebroken met een snelheid van 8 km/u. Harder zullen mensen toch niet vaak varen en zeker niet uren achter elkaar. Op een compacte display zie je exact hoeveel stroom je verbruikt, hoeveel energie je over hebt en hoe lang je kunt blijven varen met de snelheid van dat moment.

Design

Aluminium is vaak bewierookt als het gaat om onderhoudsvriendelijkheid. Toch is dat niet het enige voordeel van dit materiaal. Een voordeel van elektrische pod-aandrijving is dat je geen motorkist meer hebt. Daardoor heb je een zee van ruimte in het interieur. Fijn is dat je de indeling zelf kunt aanpassen. Aluminium boten worden vanuit een gedigitaliseerde tekening op de computer omgezet naar een snijpakket. De stapel voorgesneden platen kan door een ervaren lasser als een legopakket in elkaar worden gezet.

De E-sloep is netjes in elkaar gezet, zonder scherpe randen, alles is keurig glad gemaakt.

In de tekening kun je nog van alles wijzigen. Bankje hier, kastje daar, tafel, ankerluik of niet, alles is binnen het totaalconcept te veranderen. De E-sloep is netjes in elkaar gezet, zonder scherpe randen, alles is keurig glad gemaakt. Voor de bouw is 4 mm dik zeewaterbestendig aluminium gebruikt en dat maakt de boot degelijk, bijna helemaal onderhoudsvrij en sterk. Door de excellente constructie gaan deze boten werkelijk langer mee dan de meeste eigenaren. Optioneel is de E-sloep voorzien van een bestickering. Zo’n wrap is afhankelijk van het design al mogelijk vanaf €740 en geeft de boot direct een andere aanblik. Het scheelt verfkosten en is direct te veranderen als de kleur of het design je verveelt. Bovendien kun je sponsor-of bedrijfsnamen in de bestickering opnemen, iets verhuurbedrijven vooral zal aanspreken.

Doordacht

In de geteste E-sloep 690 zit je op lekkere gewafelde kussens met hoge rugleuningen. Het is een ruime sloep, waarbij in de geteste boot gekozen is voor twee extra zitjes rond de stuurplek met daaronder koelkisten. Onder de banken heb je volop opbergruimte. Jammer is dat simpele de knevels op de luiken, weliswaar functioneel zijn, maar niet overeenstemmen met de hoge bouw- en afwerkingskwaliteit van de rest van de boot. Dat geldt ook voor de E-sloep 590, die op de testdag als bijboot fungeerde. De afwerking is verder goed verzorgd en alles is uitstekend doordacht.

In de geteste E-sloep 690 zit je op lekkere gewafelde kussens met hoge rugleuningen.

Helemaal voorop is een diepe ankerbak waar de optionele Aces lithium-Ion 300Ah accu van het 48V systeem zich in bevindt. Deze accu’s gaan minimaal 3000 laadcycli mee, wat betekent dat je deze 10 jaar lang vrijwel elke dag kunt opladen, iets wat in de watersport eigenlijk nooit voor komt. De boot heeft een 7,5 kW Arka pod. Daarmee is lekker direct te sturen en super simpel te manoeuvreren. Op het display vind je onder andere de roerstand aanwijzer, de gegevens van de accu, actieradius en de meter die je precies vertelt hoeveel km/u je vaart. Alles is duidelijk en dus ideaal voor mensen die beginnen met varen of die gewoon zonder poespas willen genieten.

Volwassen

Deze E-sloep is zeker niet sloom, maar een volwassen dagboot. De topsnelheid ligt rond de 12 km/u, een snelheid waarbij er een mooie snor voor de kop ontstaat. Aan de achterzijde laat de boot op kruissnelheid het water mooi los, een teken van een goed onderwaterschip. Maar het mooist is het om relaxed te varen in een natuurgebied. Je hoort de vogels, je ruikt de bomen, alle schoonheid van de natuur komt direct binnen. Het enige dat je hoort is het rustgevende zoemen van het elektromotortje. Dat wordt grotendeels overstemd door het gezellige klotsen van het water tegen de boot. Dit is elektrisch varen op zijn mooist.

Deze E-sloep is zeker niet sloom, maar een volwassen dagboot.

De video van deze boottest vind je op blog.botentekoop.nl en watersport-tv.nl

Technische gegevens: Van Vossen E-Sloep 690

  • Lengte (m.): 6.90
  • Breedte (m.): 2,50
  • Diepgang (m.): 55-65 cm
  • Door vaarhoogte (m.): 1,15
  • Waterverplaatsing (kg.): 1.200
  • Motor pk (kW): 7,5 (5kW)
  • CE-ontwerpcategorie: D
  • Vanaf prijs (incl. btw): € 37.000

Meer informatie: www.vanvossen.com.

WatersportTV heeft van deze boottest een prachtige video gemaakt! Wil jij Epco in zijn nopjes zien? Klik dan " target="_blank">hier voor de video.

Bekijk het aanbod van Van Vossen op Botentekoop.nl

Meer lezen over elektrisch varen? Lees dan verder op de Botentekoop Blog.

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 12 Mei 2020

Epco Ongering is hoofdredacteur van Botentekoop Magazine. Eerder was hij werkzaam voor verschillende andere bekende watersport titels als De Telegraaf Vaarkrant, Hiswa Magazine en Yacht Vision Magazine. Voor RTL4 en SBS6 maakte en presenteerde hij goed bekeken watersport programma’s als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Ook is hij als docent nautische vaktheorie verbonden aan de IVA BusinessSchool. Hij is de meest ervaren watersport professional van de Benelux met ruim 1000 artikelen over geteste boten en meer dan 10.000 watersport publicaties.

Gerelateerde artikelen

Categorie: Tips

Elegante fluistersloep: PVO 700-E

De Prins van Oranje uit Heeg is vooral bekend door de bouw van klassiek gelijnde jachten zoals de Rapsody’s. Minder bekend is dat het Heegemer bedrijf ook een sloep in het programma heeft. Onlangs werd deze voorzien van de revolutionaire elektrische Vetus Pod drive. Zo’n combinatie betekent modern elektrisch varen in een stijlvolle sloep.
Categorie: Tips

Moderne fluistertender: Atender 72 Stil Pod E-Drive

Toen jachthaven Achterbos in 2015 de Atender 72 introduceerde, verwachtte niemand dat deze strakke tender zon groot succes zou worden. Nog altijd gaan de tenders als warme broodjes over de toonbank v
Categorie: Tips

Nova Captain Electric 800: Traditioneel de Toekomst in

Wanneer je aan een sloep denkt, zal het silhouet van een klassieke kapiteinssloep waarschijnlijk als eerste naar boven komen. Een overnaadse romp met veel zeeg, prominente stevenbalk en een bijna har
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Kleine motorboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Kajuitboten
  • Consoleboten

Grote motorboten

  • Motorjachten
  • Achterkajuitboten
  • Kruisers
  • Woonboten
  • Klassieke motorboten

Zeilboten

  • Open zeilboten
  • Catamarans
  • Kruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Klassieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2023 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen