Als we het hebben over snel varen, mogen de dieselmotoren van Vetus natuurlijk niet ontbreken. Het puur Nederlandse merk is immers hofleverancier van de meeste Nederlandse sloepen- en tenderbouwers. Nu steeds meer tenders snel kunnen varen, maken veel moderne werven gebruik van de ervaring van het Schiedamse bedrijf in deze markt.
Vier lijnen
De dieselmotoren van Vetus worden onderverdeeld in vier verschillende lijnen voor verschillende boottypes. Ze worden allemaal aangeduid met een eigen letter.
M-Lijn
De M-Lijn serie is het manusje van alles onder de Vetus motoren. Deze motoren worden voor allerlei boottypes toegepast, vooral sloepen, tenders, zeilboten of kleine kajuitjachten. De basis van deze motoren wordt gevormd door een Mitsubishi dieselmotorblok.
H-Lijn
Daarnaast is er de H-Lijn, motoren voor kajuitjachten, kleine vissersboten en grotere sloepen en tenders. Van deze dieselmotoren worden de blokken door Hyundai gefabriceerd.
F-lijn
De F-lijn bevat moderne common-rail diesel motoren voor planerende en semi-planerende snel-varende boten. Als basis is een gemariniseerd blok uit de automotive industrie gebruikt.
D-lijn
Tenslotte is er nog de D-lijn, eveneens moderne common rail motoren die vooral worden toegepast in zware water-verplaatsende kajuitmotorjachten.

Compact
Speciaal voor snel-varende boten ontwikkelde Vetus de F-line dieselmotoren. Het gaat daarbij om de nieuwste generatie direct ingespoten common rail diesels, motoren die gebruik maken van een turbo met variabele geometrie. Kenmerkend voor deze modernste Vetus dieseltechniek is de uitstekende bereikbaarheid van onderdelen die onderhoud nodig hebben. Ook fijn is dat de bovenzijde wordt beschermd door een stevige zwarte plaat, waarop je bovendien kunt staan. Uiteraard voldoen alle motoren aan de nieuwste emissie-eisen.
Vetus levert de common rail diesels in drie vermogens, van 145, 175 en 190 pk. Het zijn compacte motoren met een laag gewicht van 320 kilo. Dat zorgt voor een uitstekende power-to-weight ratio, wat wil zeggen dat ze relatief veel vermogen hebben, afgezet tegen het gewicht. Dat gegeven maakt ze ook geschikt voor inbouw in lichte boten als RIB’s en tenders. De viercilinder blokken hebben een inhoud van 1956 cc en de motoren gaan door moderne inspuitingstechniek zeer efficiënt met brandstof om. Het toerenbereik van deze common rail diesels loopt tussen 800 en 4100 rpm. Het brandstofverbruik ligt voor de drie vermogens variaties tussen 237 en 222 gram per kWh. En dat is zuinig.
Herkenbaar
Je herkent de nieuwe VF4 motoren aan de V-vormige intercooler en de nieuwe beloopbare afdekplaat met het Vetus logo. Ze zijn zowel in schroefas- als in hekdrive uitvoering verkrijgbaar. Bij moderne motoren is ook de compatibiliteit met andere systemen belangrijk. De nieuwe VF4 motoren hebben een CAN-bus systeem dat ook NMEA 2000 compatibel is. Daardoor kunnen motorgegevens probleemloos op moderne displays worden weergegeven. Optioneel is een slenterklep (trolling valve) en natuurlijk levert Vetus een compleet pakket aan onderdelen en accessoires voor rond de motor.

Zo zitten alle onderdelen voor de installatie zoals de uitlaat, de elektronische afstandsbediening en een schroefassysteem in het Vetus assortiment. Dat maakt de VF4 serie niet alleen geschikt voor nieuwe boten, maar ook als vervanging van verouderde dieselmotoren. Optioneel is een potentiometer, voor installatie van de motor met een mechanische afstandsbediening. Op alle Vetus motoren in de VF4 lijn wordt een garantie van vijf jaar gegeven,
De nieuwe VF4 motoren van Vetus vind je in snel-varende modellen van onder andere Waterspoor, Nauta Spirit, PTS26 , Bola Tenders, Enkhuizen Sloepen en Tenders, Zee-Marine, D&O sloepen, Seafury, Bob-sloepen en Stormer Marine.
Voor meer informatie: www.vetus.com
Snelle boten
Op zoek naar een boot waarmee je vol gas het water over kunt? Op Botentekoop.nl kun je kiezen uit een groot aanbod speedboten en sportboten. Of lees je liever meer artikelen over snel varen?