• Motorboten
    • Motorjachten
    • Woonboten
    • Speedboten en Sportboten
    • Consoleboten
    • Rubberboten
  • Sloepen
  • Zeilboten
    • Zeiljachten
    • Catamarans en trimarans
    • Open Zeilboten
    • Klassieke zeilboten
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkopen
    • Verkoop uw boot
  • Bedrijvengids
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotentekoopBotentekoopBotentekoop
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • Botentekoop.nl>/
  • watersportnieuws>/
  • Vijf essentiële scheepsknopen

Vijf essentiële scheepsknopen

Geschreven door: Het team van Botentekoop.nl
Categorie: Tips

Waar of wat je ook vaart, het is altijd goed om je knopen te kennen. Je herkent vast het probleem: aanrommelen met een vastzittende paalsteek terwijl je ook gewoon een achtje had kunnen leggen. Zowel voor beginners als ervaren schippers geldt dat het af en toe goed is om je basiskennis weer even op te frissen. Dus werk jezelf niet in de knoop, maar spijker snel je knopenkennis bij met deze vijf essentiële scheepsknopen.

Knopen en steken

Schiemanswerk, of de kunst van het werken met touw, is een heel oud ambacht. Het werd al beoefend voor het schrift was uitgevonden, en is een onderdeel van de ontwikkeling van beschavingen overal ter wereld. Dat betekent dat het leggen van knopen ons verbindt met onze voorouders: op het water werken we met touw op dezelfde manier als zij dat vroeger deden. Het betekent ook dat er veel oude, bijzondere en soms tegenstrijdige tradities zijn rond knopen en hun namen.

In het Engels wordt er onderscheid gemaakt tussen knots (knopen aan het uiteinde van een lijn die we aan boord gebruiken), hitches (steken die worden gebruik om een touw ergens anders aan te bevestigen, zoals aan een kikker) en bends (knopen waardoor twee lijnen met elkaar verbonden worden). In het Nederlands wordt soms onderscheid gemaakt tussen knopen en steken, maar wat het onderscheid precies is? Daarover verschillen de meningen.

Paalsteek

Als je maar één knoop leert, leer dan de paalsteek. Deze knoop is makkelijk te leggen en uit te halen, en de lus die je hiermee aan het uiteinde van je lijn legt is extreem veelzijdig in het gebruik. Je kunt er een meerlijn aan een paal of ring mee bevestigen, twee lijnen aan elkaar vastknopen en je kunt de paalsteek zelfs als reddingsknoop gebruiken. Er is een oud geheugensteuntje dat door zeelieden werd gebruikt bij het leggen van deze knoop: het konijn komt uit zijn holletje, gaat rond de boom, en gaat vervolgens terug in zijn holletje. Met andere woorden: maak een kleine lus door twee einden van de lijn te kruisen, haal het losse of ‘werk’ eind (het konijn) vervolgens door de lus (het holletje) heen, voer de lijn achter het ‘staande’ deel van de lijn (de boom) langs, en haal de lijn dan nog eens door dezelfde lus. Haal de knoop aan door aan beide uiteinden te trekken.

Paalsteek

Achtknopen

De achtknoop is een van de stopperknopen en wordt meestal gebruikt om te voorkomen dat een lijn loskomt uit het materieel waar hij doorheen wordt geleid, zoals de blokken. Zelfs wanneer deze knoop onder veel spanning heeft gestaan is hij makkelijk uit te halen, en, anders dan de paalsteek, kan hij niet vast komen te zitten. Om deze knoop te leggen, kruis je het einde van de lijn over zichzelf heen om een lus te vormen. Vervolgens kruis je nog een keer, maar nu onderlangs. Je haalt de lijn vervolgens door de eerste lus heen en zo vormt er een cijfer acht in het touw.

Achtknoop

Klampsteek

Deze steek gebruik je veel, om klampen en kikkers te beleggen of om je lijnen om iets anders, aan boord of aan wal, heen te wikkelen – dus je raakt er al snel aan gewend. Begin door de lijn om het midden van de kikker heen te wikkelen, eerst onder het verste uiteinde langs, en vervolgens onder het uiteinde langs dat het dichtst bij je is, zodat je een lus rondom de kikker vormt. Ga nu met je lijn diagonaal over de kikker heen, buig hem onder het verste eind van de kikker langs en terug over de bovenkant richting het dichtstbijzijnde uiteinde. Doe nu bijna hetzelfde aan de dichtstbijzijnde kant: ga onder het uiteinde door en voer je lijn rondom om een acht-figuur te vormen. Haal het werkeind van je lijn nu onderlangs door de lus die je zojuist hebt gecreëerd, en trek je knoop aan.

Klampsteek

Halve knoop

Deze knoop is niet zozeer een steek op zichzelf, maar wordt vaak gebruikt om lijnen te bevestigen in combinatie met andere, sterkere knopen. Deze knoop is een fluitje van een cent: maak een lus in de lijn en trek het werkeind hier doorheen zodat het om het vaste eind heen gaat. Je gebruikt meestal twee van deze steken naast elkaar (dubbel genomen halve knoop) om je lijn rond een voorwerp te knopen waaraan je de lijn wilt vastmaken. De halve knoop werkt bijvoorbeeld prima om je meerlijn aan een paal te bevestigen.

Halve steek

Mastworp

Deze steek is wat minder stevig dan een combinatie van meerdere halve knopen, maar je legt hem snel en hij is zeker genoeg om willen op te hangen of als tijdelijke meerknoop. Leg de lijn rond het object waar je hem aan vastmaakt. Breng het werkeind vervolgens terug over de lijn en maak dan nog een lus rondom het object, in de tegenovergestelde richting. Ga onderlangs door de zojuist gemaakte lus, en trek het eind weg van waar je de knoop legt (dus als je bijvoorbeeld een wil ophangt, trek je je lijn naar boven).

Mastworp

Wanneer je deze knopen onder de knie hebt, kun je doorgaan met de lastigere steken: schoot- en ankersteken, platte knopen, misschien zelfs een zeppelinknoop! Maar deze knopen komen alvast goed van pas op elk type boot, en helpen je op weg om alle lijnen van een zeilboot meester te worden. Check of je alles aan boord hebt om veilig te varen (link in het Engels) en je kunt erop uit!

Foto's: USCG PTC Developer, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons / Just plain Bill, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons / Adrian Hernandez via Unsplash / CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons /  USCG PTC Developer, CC0, via Wikimedia Commons

Geschreven door: Het team van Botentekoop.nl

Gerelateerde artikelen

Categorie: Kopen

DutchCat: ontworpen droomboot

Luchtfietser, fantast, dagdromer, Jan van Eck is vijf jaar lang voor van alles uitgemaakt toen hij als amateur met het plan kwam voor een nieuw te bouwen motorcatamaran. Maar de DutchCat is precies g
Categorie: Tips

Glastron GT 205: Europese Amerikaan

Het Amerikaanse merk Glastron, maakt sinds enige jaren deel uit van het grootste bootbouwconcern ter wereld, de Groupe Beneteau. Hierdoor kunnen grote inkoop- en marketing voordelen worden behaald.
Categorie: Reviews

Wajer 77: Buitenaards

Het puur Nederlandse Wajer Yachts is in korte tijd doorgestroomd tot de absolute wereldtop. Wat ooit begon met een relatief bescheiden sloep is uitgegroeid tot een wereldmerk waarin de groten der aarde zich graag laten zien. Wij voeren met de exclusieve Wajer 77 over de Middellandse Zee van Cannes naar Nice.
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Kleine motorboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Kajuitboten
  • Consoleboten

Grote motorboten

  • Motorjachten
  • Achterkajuitboten
  • Kruisers
  • Woonboten
  • Klassieke motorboten

Zeilboten

  • Open zeilboten
  • Catamarans
  • Kruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Klassieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2022 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen