Written and tested by: Epco Ongering
Video and images by: Laurens Koster, Boottesten.nl
Waterspoor 717 Outboard met Suzuki DF 140: sierlijke outboardtender
Op het eerste gezicht lijkt de Waterspoor 717 gewoon een mooie tendersloep. Maar het is een bijzondere boot. De geteste 717 Outboard is namelijk het allereerste model van Waterspoor met een buitenboordmotor in plaats van een inboard-dieselmotor.
Omdat het om de eerste Waterspoor met een outboard ging, was de testboot uitgerust met alle denkbare opties. De geteste 717 Outboard was dan ook royaal opgetuigd met een boegschroef, een Topdekpakket (teakvervanger), een compressorkoelkast onder een opstaptrede, een pomptoilet met vulwatertank, kuipverlichting en radio.
Verder moet er voldoende zuurstof voor de motor zijn, want moderne motoren zijn erg kritisch op de luchtaanvoer. Met de motor achterin krijg je enorm veel ruimte centraal in de kuip, waar bij de eerder uitvoeringen de dieselmotor stond. Uiteraard kun je niet zomaar de motorfundatie weghalen. Met een motor ver achterin komen er hele andere krachten op de boot, dus de bodem moet in de lengte en dwarsrichting worden versterkt. Prins Watersport gaf aan dat aan de zuurstofvoorziening in de bun en de bodemversteviging ingrijpend zijn aangepakt.
In de eerste plaats de ruimte. Met een outboard heb je geen motorkist meer in het midden van de kuip, dus meer plek aan boord. Op plek twee komt het gewicht. Een outboard is altijd lichter dan een vergelijkbare inboard-diesel. De boot is met een buitenboordmotor dus ook sneller. Ten derde is het onderhoud van moderne buitenboordmotoren simpeler en goedkoper dan bij binnenboordmotoren.
Overigens is de Waterspoor 717 maximaal met een 110pk-Yanmar-diesel uit te rusten. Dat scheelt 30 pk met de geteste Suzuki DF 140. Deze viertaktmotor is een viercilinder in lijn met een inhoud van dik twee liter met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, 16 kleppen in totaal dus. Het is een moderne, computergestuurde viertakt met het geavanceerde Suzuki Lean Burn Control-systeem, een O₂-feedback-controlesysteem dat met een sensor permanent controleert of de verbranding wel optimaal is. Zo kun je extra schoon en zuinig varen.
Het is ook mooi dat deze Suzuki een distributieketting heeft en geen riem. Dat is duurzamer en maakt het onderhoud nog simpeler.
De boot heeft een mechanisch bediende gashendel, maar er is ook een elektronische drive-by-wire-uitvoering mogelijk. Bijzonder is dat de motor optioneel zonder sleutel te starten is. Het Keyless Start Systeem werkt ook als startonderbreker en kan dus diefstal voorkomen.
En dan het laatste bijzondere feitje. Deze motor is zoals alle Suzuki-modellen van 115/140 pk uitgevoerd met een microplasticsfilter, dat minuscule plasticdeeltjes uit het koelwater filtert. Zo maakt Suzuki de wereld een beetje schoner.
De stuurconsole is slank, maar biedt plek aan alle denkbare apparatuur. En aan de rvs-beugel rondom kun je je lekker vasthouden als je staat. Met zo’n motor in de bun is dat ook wel nodig! Voorin is er een toiletruimte onder het voordek. Deze plek is niet heel hoog, maar voldoet als kleinste kamertje.
Met aangepaste bunventilatie en constructiestevigheid is de Waterspoor 717 outboard een lekker felle, maar sierlijke tendersloep, waarmee je onder alle omstandigheden heerlijk kunt toeren.
Boottest Waterspoor 717 Outboard met Suzuki DF 140. Testdatum 03-04-2023. De genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer (www.prinswatersport.nl).
Video and images by: Laurens Koster, Boottesten.nl
Waterspoor 717 Outboard met Suzuki DF 140: sierlijke outboardtender
Op het eerste gezicht lijkt de Waterspoor 717 gewoon een mooie tendersloep. Maar het is een bijzondere boot. De geteste 717 Outboard is namelijk het allereerste model van Waterspoor met een buitenboordmotor in plaats van een inboard-dieselmotor.
Populair
De 717 is een oude bekende in het programma van Waterspoor. Het is een populaire tender in een courante maat, die sinds zijn introductie al vaak is verkocht. Tegenwoordig komen de casco’s van de Waterspoor-tendersloepen uit het buitenland en worden ze in Nederland afgebouwd. De boten zien er netjes uit met degelijke gelcoat en een fraaie kabelaring in een contrasterende kleur.Omdat het om de eerste Waterspoor met een outboard ging, was de testboot uitgerust met alle denkbare opties. De geteste 717 Outboard was dan ook royaal opgetuigd met een boegschroef, een Topdekpakket (teakvervanger), een compressorkoelkast onder een opstaptrede, een pomptoilet met vulwatertank, kuipverlichting en radio.

Aanpassingen
Om een dieselsloep geschikt te maken voor een buitenboordmotor moeten er een paar dingen in de boot flink worden aangepast. In de eerste plaats is er een bun nodig. De bun is op de plek gekomen waar op de ‘gewone’ 717 een doorloop naar het zwemplateau is, en die is dus opgeofferd.Verder moet er voldoende zuurstof voor de motor zijn, want moderne motoren zijn erg kritisch op de luchtaanvoer. Met de motor achterin krijg je enorm veel ruimte centraal in de kuip, waar bij de eerder uitvoeringen de dieselmotor stond. Uiteraard kun je niet zomaar de motorfundatie weghalen. Met een motor ver achterin komen er hele andere krachten op de boot, dus de bodem moet in de lengte en dwarsrichting worden versterkt. Prins Watersport gaf aan dat aan de zuurstofvoorziening in de bun en de bodemversteviging ingrijpend zijn aangepakt.
Suzuki DF 140
Voor de aandrijving met een buitenboordmotor viel het oog op de DF 140 van Suzuki, de grootste en sterkste motor die in de bun van de Waterspoor past. De DF 140 is mooi compact, maar zoals bij de meeste outboards in de bun kan de motor niet worden getrimd. Daardoor blijft de staart van de motor altijd in het water en zijn de vaareigenschappen niet met trim te veranderen. Maar de voordelen ten opzichte van een dieselmotor aan boord compenseren dit ruimschoots. We noemen er vier.In de eerste plaats de ruimte. Met een outboard heb je geen motorkist meer in het midden van de kuip, dus meer plek aan boord. Op plek twee komt het gewicht. Een outboard is altijd lichter dan een vergelijkbare inboard-diesel. De boot is met een buitenboordmotor dus ook sneller. Ten derde is het onderhoud van moderne buitenboordmotoren simpeler en goedkoper dan bij binnenboordmotoren.

Optimale verbranding
Maar niet alleen op het onderhoud bespaar je geld met een buitenboordmotor. Want er is nog een vierde voordeel: deze uitvoering is prijstechnisch interessanter dan de vergelijkbare dieseluitvoering.Overigens is de Waterspoor 717 maximaal met een 110pk-Yanmar-diesel uit te rusten. Dat scheelt 30 pk met de geteste Suzuki DF 140. Deze viertaktmotor is een viercilinder in lijn met een inhoud van dik twee liter met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, 16 kleppen in totaal dus. Het is een moderne, computergestuurde viertakt met het geavanceerde Suzuki Lean Burn Control-systeem, een O₂-feedback-controlesysteem dat met een sensor permanent controleert of de verbranding wel optimaal is. Zo kun je extra schoon en zuinig varen.
Het is ook mooi dat deze Suzuki een distributieketting heeft en geen riem. Dat is duurzamer en maakt het onderhoud nog simpeler.
Microplasticsfilter
De DF 140 heeft een waterdetectiesysteem dat waarschuwt als er vocht in de brandstof is gekomen, een probleem dat vaak optreedt bij het opwarmen en afkoelen van de brandstof als de tank niet helemaal vol is. Dan condenseert het vocht in de lucht boven de benzine namelijk, wat problemen kan geven.De boot heeft een mechanisch bediende gashendel, maar er is ook een elektronische drive-by-wire-uitvoering mogelijk. Bijzonder is dat de motor optioneel zonder sleutel te starten is. Het Keyless Start Systeem werkt ook als startonderbreker en kan dus diefstal voorkomen.
En dan het laatste bijzondere feitje. Deze motor is zoals alle Suzuki-modellen van 115/140 pk uitgevoerd met een microplasticsfilter, dat minuscule plasticdeeltjes uit het koelwater filtert. Zo maakt Suzuki de wereld een beetje schoner.

Comfortabel
De Waterspoor is een bijna drie meter brede tender met een moderne buiskap, die perfect past bij de klassieke lijnen. Dat zie je onder andere terug in de zeeg van de overnaadse romp. Het interieur is zonder meer ruim en comfortabel. Er is een zonnedekje boven de bun met de buitenboordmotor. Iets meer naar voren is er een fijne stuurbank met comfortabele kussens en hoge rugleuningen. Er zijn ideale brede opstaptreden en onder de banken is volop bergruimte.De stuurconsole is slank, maar biedt plek aan alle denkbare apparatuur. En aan de rvs-beugel rondom kun je je lekker vasthouden als je staat. Met zo’n motor in de bun is dat ook wel nodig! Voorin is er een toiletruimte onder het voordek. Deze plek is niet heel hoog, maar voldoet als kleinste kamertje.
Fijn vaargedrag
Dankzij alle moderne systemen van de 140pk-Suzuki accelereert deze tijdloze tender van Waterspoor geweldig. De vaareigenschappen zijn uitstekend, en je bent binnen no-time vlak. Als je de topsnelheid van zo’n 55 km/u hebt bereikt is het dolle pret om lekker veel bochten te maken! De boot draait ook op snelheid kort, en mocht je bij het manoeuvreren nog korter willen draaien, dan is er de optie van een boegschroef. En je kunt met deze Waterspoor natuurlijk ook rustig varend lekker uit de voeten.Met aangepaste bunventilatie en constructiestevigheid is de Waterspoor 717 outboard een lekker felle, maar sierlijke tendersloep, waarmee je onder alle omstandigheden heerlijk kunt toeren.

Goedkoper
Tenslotte de prijs. De Waterspoor 717 kost zonder motor net geen € 40.000. De kleinste motor voor deze tender is een Suzuki 30 pk, die een kleine € 6.000 kost. De 140pk-Suzuki in de testboot is de zwaarste motoroptie en voegt een kleine € 17.000 aan de basisprijs toe. Met alle opties kom je voor deze snelle, comfortabele, maar mooi klassiek gelijnde tender uit rond de € 90.000. En dat is mooi € 20.000 goedkoper dan een vergelijkbare dieseluitvoering!Technische gegevens:
TECHSPECS: Waterspoor 717 Outboard met Suzuki DF 140- Lengte o.a.: 7,27 m
- Breedte: 2,80 m
- Diepgang: 0,65 m
- Doorvaarhoogte: 1,25 m
- Motor: 30-140 pk Suzuki outboard in bun
- Waterverplaatsing: Circa 1750 kg
- Vanaf-prijs (incl. btw): € 39.950 excl. motor (Suzuki DF 140: €16.799)
- Prijs geteste uitvoering: ca. €90.000
Boottest Waterspoor 717 Outboard met Suzuki DF 140. Testdatum 03-04-2023. De genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer (www.prinswatersport.nl).