ExtraOrdinary Boats, de importeur van o.a. XO boten, is volop in beweging. Na intrek genomen te hebben in een nieuw onderkomen te Huizen waar service en showroom meer mogelijkheden bieden, is er een nieuwe demoboot die we in Nederland nog niet eerder gezien hebben: de XO 270 Cabin OB.
En dat is nog niet alles. De XO 270 Cabin OB met een open boeg is voorzien van twee V6 - 225PK Mercury’s die pas kort geleden op de Miami Boat Show geïntroduceerd zijn. Als eerste op Hollands vaarwater kan de nieuwe XO demo laten zien, voelen en proeven waar deze herontworpen Mercury’s toe in staat zijn.
Een afsluitbare natte cel en een pantry zijn in beide versies in de salon annex stuurhuis te vinden. De winst zit hem in het buitengebeuren. Van spiegel tot boeg loop je gelijkvloers door de boot heen wat aanleggen toch wat makkelijker maakt. Daarbij strijden de voor- en achterkuip om welke de fijnste zit-, hang- of ligplaats biedt.
Het uiterlijk van de motoren is radicaal anders dan we van Mercury gewend zijn, terwijl ze toch echt niet achterliepen. Maar de strakke en rechte lijnen maken er een eigentijdse onverzettelijk stoere verschijning van die er in viertakt motoren nog niet was. Eigenlijk maakt het al het andere, met rondere lijnen, een beetje oubollig.
De XO 270 voelt er zich in ieder geval volledig senang mee. De vormgeving van de motoren sluit prachtig aan op het specifieke lijnenspel van de XO en met 450PK is er op 2250kg bootgewicht lekker veel vermogen voorhanden.
De Mercury’s verzorgen daarin de achtergrondmuziek. Letterlijk. Natuurlijk laten ze van zich horen wanneer je er alles van vraagt. De aard van het geluid is echter ronduit mooi. Het vormt een onderdeel van de lol die hardvaren heet. Op de voorgrond treden doet het nooit. Wind en watergeruis voeren eerder de boventoon. Je kunt maar beter even naar buiten gaan om er volledig van te genieten. De boot is in Huizen maar ook op de HISWA te Water 2018 beschikbaar voor een proefvaart.
XO Boats en Mercury lijken voor elkaar geschapen. Geen wonder dan ook dat een nieuwe boot volledig pre-rigged voor Mercury kan worden geleverd. Het blijft mogelijk om ieder merk motor te plaatsen, de bekabeling moet dan achteraf ingebouwd worden. Maar waarom zou je. De vorm, prestaties en betrouwbaarheid van Mercury halen het beste in een XO naar boven. En wat moest je ook alweer niet doen met een winnend team?
Dubbel bed in vooronder
Tot nog toe lag bij de XO 270 wat meer de nadruk op de versie met accommodatie in de boeg. Daar valt natuurlijk iets voor te zeggen. Buiten zitten kan in het achterschip, sturen en leven in de salon met een gerieflijk dubbel bed in het vooronder. Maar in de XO 270 Cabin OB is er nog steeds slaapgelegenheid. Onder de stuurstand met je voeten richting boeg kan ook een lang mens prima liggen. Met z’n tweeën kan niet maar dat is in vergelijk met de deckboat versie dan ook het enige verschil.
Mercury V-6 Fourstroke
Wanneer je van wal steekt met de twee nieuwe Mercury’s van 225PK ieder, valt er iets niet op en dat is het geluid wat de machines stationair maken. Er is eigenlijk geen geluid. Een straal koelwater is de enige indicatie dat ze aan staan. Trillingen, rook of zelfs geur ontbreken volledig. Zo vormen deze verbrandingsmotoren een prima alternatief voor elektrisch varen wanneer het om de stilte gaat.
Vaareigenschappen
Rechtuit op vlak water is voor iedere snelle boot niet echt een uitdaging, daar zijn ze voor gemaakt. Wanneer er golven staan en je toch haast hebt, dan bewijst een boot met spierballen die dat aankan zijn meerwaarde. Een XO is op dit gebied heer en meester. De uiterst stijve aluminium romp, een extreme deep-V van 24° onder water, de prominente wave piercing bow en een behoorlijk gematigde breedte maken er een boot van die ook onder moeilijke omstandigheden optimaal vaarplezier biedt. XO eigenaren maken dan ook bovengemiddeld veel vaaruren, een minder weerbericht is geen belemmering er toch nog even op uit te gaan. De XO 270 Cabin OB vormt daar geen uitzondering op. Helaas staan er tijdens de testvaart geen golven maar druk is het niet dus kan je capriolen uithalen tussen de gele boeien. Ook dat is een feest met deze boot. Met het uitgekiende onderwaterschip graaft de boot zich in iedere bocht om er zonder snelheid of toerenverlies weer uit te komen.
