• Motorboten
    • Motorjachten
    • Woonboten
    • Speedboten en Sportboten
    • Consoleboten
    • Rubberboten
  • Sloepen
  • Zeilboten
    • Zeiljachten
    • Catamarans en trimarans
    • Open Zeilboten
    • Klassieke zeilboten
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkopen
    • Verkoop uw boot
  • Bedrijvengids
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotentekoopBotentekoopBotentekoop
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • Botentekoop.nl>/
  • watersportnieuws>/
  • Zo geef je je boot een lenteschoonmaakbeurt: onderhoud en reparaties

Zo geef je je boot een lenteschoonmaakbeurt: onderhoud en reparaties

Geschreven door: Sam Van Coeverden
Categorie: Tips

Je houdt je geliefde boot zo goed als nieuw door hem na ieder gebruik schoon te maken – vooral als je in zout water hebt gevaren. Zoutafzettingen op de romp kunnen slijtage en roest veroorzaken. Het is absoluut de moeite waard om na een dag op het water de buitenkant van de boot af te spoelen en te schrobben – en de binnenkant op te frissen. Als je je boot ten minste eens per jaar een grondige schoonmaakbeurt geeft, heb je er langer plezier van. De aanloop naar de zomer is het perfecte moment voor een grondige lenteschoonmaak en inspectie van je boot, zodat je klaar bent om van een lang seizoen zorgeloos varen te genieten.

Metalen onderdelen aan de binnenkant van bootmotor

Maak korte metten met rommel

Grotere boten kunnen snel vol raken met allerlei onnodige items. Begin je lenteschoonmaak met het opruimen van plekken zoals het roer en de kajuit. Houd daarbij in gedachten dat alle onnodige ballast je boot vertraagt en zorgt voor groter brandstofverbruik. Het is een goed idee om alleen de uitrusting en het gereedschap aan boord te hebben die je nodig hebt bij het varen, en de rest aan wal te laten. Zoek waar mogelijk naar multifunctioneel gereedschap en inklapbare versies van dingen als schoonmaakborstels en opzetstukken, die je gemakkelijk op kunt bergen.

Maak de romp schoon met een hogedrukspuit

Of je de schoonmaak begint met de binnen- of buitenkant is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als je aan de buitenkant begint, spoel je eerst met een hogedrukspuit zoutafzettingen, algen en vuil van de romp. Met name zoutafzettingen zijn lastig te verwijderen, gebruik daarom kwaliteitsgereedschap. Vervolgens schrob je de hele buitenkant goed af met een schoonmaakmiddel en een dekborstel – kies voor een borstel met zacht haar voor kwetsbare verf en hardere borstels voor oppervlakken die tegen een stootje kunnen. Lees onze gedetailleerde gids voor het schoonmaken van de romp van je boot (pagina in Engels).

Man maakt boot schoon op het land met hogedrukspuit

Reinigingsproducten voor je boot

Zoek, wanneer het gaat om reinigingsproducten, naar vertrouwde, voor de scheepvaart goedgekeurde schoonmaakmiddelen en gebruik nooit afwasmiddel – dit tast de verf aan. In de botenwereld wordt er veel gesproken over een overstap van chemische reinigingsmiddelen naar natuurlijke alternatieven, om milieuschade te beperken. Schoonmaakazijn met water vormt bijvoorbeeld een goed schoonmaakmiddel voor de verf aan de buitenkant van je boot, en soda met water vormt een pasta waar je polyester mee kunt reinigen. Met appelazijn laat je chroom blinken als nieuw, en de houten details aan de binnenkant van je boot kun je mild schoonmaken met olijfolie of amandelolie. Spoel het schoonmaakmiddel van je boot af en gebruik een raamtrekker of zeem om de oppervlakken goed af te drogen. 

Bescherm je boot met wax

Een ideale manier om de verf van je boot langer mee te laten gaan is een laagje beschermende wax nadat je de romp hebt schoongemaakt. Professionele bootwax en polijstmiddelen beschermen vaak ook tegen UV-licht en daarmee tegen aantasting door de zon. Je kunt de wax handmatig aanbrengen met een poetslap of een zachte handdoek (meteen een goede workout) of een poetsmachine gebruiken voor een perfect glad resultaat.

Vier mensen aan boord van een houten boot varen op het water

Binnenkant schoonmaken

Ga, nu je toch bezig bent, meteen verder met de oh zo belangrijke binnenkant van je boot. Vinyloppervlakken worden in de loop van de tijd vies, dus veeg ze schoon. Dweil houten vloeren en oppervlakken met goedgekeurde poetsmiddelen – houd er rekening mee dat teak een speciale behandeling vereist (pagina in Engels). Laat de oppervlakken drogen en gebruik vervolgens een poetsmachine om ze voorzichtig te polijsten voor je er wax op spuit. Je stoft je meubels waarschijnlijk al regelmatig af, maar eens per jaar kun je eventueel tapijt en gestoffeerde zitplaatsen het beste grondig reinigen met een speciale shampoo. Canvas moet ook regelmatig worden schoongemaakt, maar als het voorwerp klein genoeg is voor de wasmachine, kun je het op die manier eenvoudig een opfrisbeurt geven, met een wasprogramma met een lage temperatuur. Je kunt ook een tuinslang en borstel gebruiken om vlekken voorzichtig weg te schrobben met een milde zeep of soda met water.

Motoronderhoud

Vergeet, nu al je oppervlakken stralend schoon zijn, niet je motor te controleren – het belangrijkste en duurste onderdeel van je boot. Controleer de brandstoftank op water, check op roest of blokkades, inspecteer en test de accu, en ververs de olie (pagina in Engels) en het filter eens per jaar (of zo vaak als wordt aangeraden door de fabrikant).

Zittende man op boot repareert motor met metalen gereedschap

Bekijk voor meer essentiële controles en reparaties onze gids voor bootonderhoud dat voor de zomer moet gebeuren. Vind informatie over tips voor algemene onderhoud, het reinigen van zeilen en hoe je ze langer mee kunt laten gaan (pagina in Engels) en lees meer over hoe voortdurend onderhoud bootverkoop makkelijker maakt.

Geschreven door: Sam Van Coeverden

Gerelateerde artikelen

Categorie: Tips

Brig E10: vliegensvlug en verzorgd

De Brig E10 is geen gewone rib, deze boot mag je gerust een Mega Rib noemen. Bij E10 moet je vooral niet aan de benzine denken, maar aan de ruimst denkbare snelle genietboot op het water.
Categorie: Tips

Zilverman 800: Degelijk en modern

Bootbouwer Reinder van der Land weet wat zijn klanten willen. Ze zoeken een varend kunstobject, waarvan je alleen de sleutel hoeft om te draaien om er mee op pad te gaan. Voor zon klant bouwde hij de
Categorie: Tips

Oud Huijzer 505: compact en snel

Een van de succesvolste kleine tenders van de laatste jaren is de Oud Huijzer 505. Het is een crossover van een consoleboot en een sloep. Prettig is dat je de motorisering kunt uitbreiden tot 60 pk.
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Kleine motorboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Kajuitboten
  • Consoleboten

Grote motorboten

  • Motorjachten
  • Achterkajuitboten
  • Kruisers
  • Woonboten
  • Klassieke motorboten

Zeilboten

  • Open zeilboten
  • Catamarans
  • Kruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Klassieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2022 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen