Wie een droom najaagt komt soms op een heel ander punt uit dan vooraf gedacht. Zo wilde ondernemer Jan Nap een nieuwe boot bouwen naar een bestaand model. Door het contact met race-icoon Nico Bertels ontstond echter de Nappassion, een droomtender vol passie.
Toen ondernemer Jan Nap uit Wilnis een nieuw bootje wilde bouwen, dacht hij eerst aan het modificeren van een bestaand model dat uit een brandschade was gered. Een vriend, zijn zoon Quentin en zijn broers Wouter en Marcoen wilden wel meewerken aan het maken van een mal. Maar het liep allemaal anders.

Bernico
Op een dag dat Nap’s zoon Quentin ging wedstrijdvaren in een powerboat, sprak Jan over zijn nieuwe tender met race-guru Nico Bertels, bouwer van de befaamde supersnelle Bernico boten. Bertels had een beter idee, kwam naar Wilnis en schetste de lijnen voor een splinternieuw maar veel modernere tender. De oorspronkelijk schuine neus werd recht, de lijnen werden strakker gemaakt en het onderwaterschip verbeterd. Zo ontstond de fraaie Nappassion 750 TT, een exclusieve tender met herkenbare trekjes van Bernico powerboten.

Kleurstelling
De Nappassion, kreeg de toevoeging 750 TT en de letters staan voor: ‘tender to’. De boot is zo goed gebouwd en afgewerkt, dat deze vooral als bijboot voor een groter jacht of superjacht is bedoeld. Als je bijboten voor superjachten gaat bouwen, zijn er geen grenzen aan de invulling van jouw droomtender. De Nappassion kreeg de indeling van een ‘gewone’ tender. Oorspronkelijk is dat een comfortabele bijboot waarmee mensen van het moederschip naar de wal worden getransporteerd.
In deze tender zijn een aantal opties verwerkt die je niet snel in andere zult tegen komen. In de eerste plaats is de contrasterende kleurstelling uniek in de tendermarkt, maar helemaal passend bij powerboats. Daarnaast zijn een wegklapbare tv onder het voordek en een gigantische geluidsinstallatie niet echt alledaags op een dagrecreatieboot. Als je dat beziet is de oranje LED verlichting in de kuip, via de telefoon op afstand bedienbaar, helemaal niet zo gek.
Op veel plekken aan boord kom je de naam Nappassion tegen, tot zelfs in de zwart gepoedercoate rvs bekerhouders. De powerboat stijl met gewafelde oranje kussens met grijze bies en zwarte interieuraccenten is heel consequent doorgevoerd. Ook de foam vloerbedekking is in Nappassion stijl verwerkt.

Niet voor de snelheid
De constructie van de polyester Nappassion is uitstekend, de boot is in sandwich met schuimkern gebouwd. De grijze ISO gelcoat ziet er prachtig uit en bij de bouw is osmosevrije vinylesterhars gebruikt. Ook de afwerking van het inwendige is goed verzorgd. Aan de achterzijde is een breed zwemplateau, waarvandaan je de muziek installatie kunt bedienen. Achterop is een groot zonnebed met opbergruimte er onder. Fijn is dat het rugkussen van de bestuurdersplaats niet bootbreed is, zodat er een goede doorloop naar de kuip behouden blijft. De stuurconsole is slank en overzichtelijk. Links en rechts zijn zwaluwnesten met bekerhouders en usb aansluitingen.

Voorin is een U-vormige bank waar weer een bed van kan worden gemaakt. Onder de banken en het voordek is opbergruimte, netjes afgewerkt en je vindt in de voorste ruimte zelfs een wegklapbare tv. De motorkist biedt plaats aan een compacte inboard diesels tussen de Vetus 33 pk viercilinder en een 115 pk Yanmar. In de geteste versie was gekozen voor een Yanmar 40pk driecilinder. De motorkist heeft een paar prima gasveren en verzonken scharnieren, zoals hoort bij een boot van klasse. Het onderwaterschip is als van een speedboot met inboardmotor. Deze tender heeft geen kiel maar een scheg met vrij hangende schroefaskoker in een uithouder. Toch is snelheid hier niet zo belangrijk, wel dat de boot makkelijk glijdt en mooi met golven om kan gaan. Laat dat maar aan Nico Bertels over.
Beschaafd
Als we de Nappassion starten klinkt een beschaafd geluid. Het is fijn dat je daardoor varend goed van de mega-muziekinstallatie kunt genieten. Voor het korte manoeuvreren heb je een Vetus boegschroef en dat is prettig omdat de boot met het relatief kleine roer een vrij ruime draaicirkel heeft. Geef je meer gas, dan blijft het geluid beschaafd en steigert de Nappassion nauwelijks. De boot glijdt soepel over het water, heeft nauwelijks last van golven en vaart kurkdroog. Op ruwer water ervaar je ook de stijfheid van de romp en de prettige zit achter het stuur.
Het prachtige Garmin display toont alles wat je wil weten, van de motor gegevens en de verlichting tot alle navigatie-informatie. Ook merk je dat deze tender lekker licht is, want met de 40pk Yanmar komen we met gemak uit op 23 km/u. Een beschaafde snelheid voor deze met passie gebouwde, vurige tender.
Vanaf casco
De boot wordt net als de Bernico speedboten vanaf casco aangeboden en de prijs begint bij €37.500. Dan komt er nog een motorpakket bij en allerhande luxe opties zoals het Garmin scherm of de muziekinstallatie. Met een Vetus 33 pk komt de exclusieve tender uit op circa €67.500. Helemaal persoonlijk opgebouwd met alle opties kan de prijs oplopen tot wel ongeveer €100.000. Dat is veel geld, maar je hebt dan wel een heel bijzondere tender waar de klasse vanaf druipt.

Technische gegevens
- Lengte (m.): 7,40
- Breedte (m.): 2,40
- Diepgang (m.): 0,60
- Doorvaarhoogte (m.): 1,81
- Waterverplaatsing (kg.): 1825
- Motor pk (kW): 33-115 pk inboard diesel
- Vanaf-prijs (incl. btw): €37.500 casco
- Meer informatie: www.nappassion.nl
Vind jouw droomboot
Op zoek naar een droomtender? Bekijk alle tenders die nu te koop staan. Geïnteresseerd in nog meer boottesten? Lees gerust verder! Of kijk naar ander watersportnieuws.