• Boten te koop
    • Motorboten
    • Zeilboten
    • Kleine boten
  • Tweedehands boten
    • Tweedehands motorboten
    • Tweedehands zeilboten
    • Tweedehands kleine boten
  • Bootmotoren
    • Buitenboordmotoren
    • Binnenboordmotoren
    • Hekaandrijving
    • Jet boot motoren
  • Verkoop uw boot
  • Bedrijven
  • Watersportnieuws
    • Tips
    • Reviews
    • Kopen
    • Verkopen
BotentekoopBotentekoopBotentekoop
+ Plaats en Beheer Advertenties
Nederland (Nederlands) ▼
Nederland - Nederlands
France - Français
España - Español
United Kingdom - English
Deutschland - Deutsch
Login
  • Watersportnieuws
  • Tips
  • Reviews
  • Kopen
  • Verkopen
  • Botentekoop.nl⁄/
  • watersportnieuws⁄/
  • Zilverman 800: Degelijk en modern

Zilverman 800: Degelijk en modern

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 05 Maart 2020
Categorie: Tips

Bootbouwer Reinder van der Land weet wat zijn klanten willen. Ze zoeken een varend kunstobject, waarvan je alleen de sleutel hoeft om te draaien om er mee op pad te gaan. Voor zo’n klant bouwde hij de eerste Zilverman 800, maar inmiddels varen er al vijf rond.

Van der Land is zo’n jongen die met zijn handen kan maken wat zijn ogen zien. Hij leerde het aluminium bootbouwvak bij Kooi Makkum en nam zich voor bij de bouw van zijn eigen boten alles precies zo te doen als bij bouw van de andere exclusieve aluminium zeiljachten waar hij aan had gewerkt. Dus wilde hij geen concessies aan de bouwkwaliteit.

The Silverman

Voor hem moet alles mooi en met liefde zijn gemaakt. Drie jaar terug, zocht een klant een acht meter lange aluminium tender. Van der Land had nog een schets liggen. Deze werd na wederzijds goedkeuren uitgewerkt, getest en doorgevoerd tot een snijpakket. Daarmee werd drie jaar geleden de eerste Zilverman geboren. De naam van zijn bootmerk heeft Van der Land te danken aan de zevenjarige zoon van zijn eerste Ierse klant, die de Friese aluminiumtovenaar de ‘Silverman’ noemde.

De zevenjarige zoon van zijn eerste klant noemde hem de ‘Silverman’.Interieur van de Zilverman 800

Ook al oogt de Zilverman 800 heel modern, de lijnen zijn duidelijk geïnspireerd op klassieke sportboten zoals Boesch, Riva of Chris*Craft. Het model heeft weinig zeeg en is relatief breed. De boeg is vrij recht en aan de achterkant loopt de romp vloeiend naar binnen. Het is deze moderne tumblehome die de boot een klassieke schwung geeft.

Aandrijvingen

De spiegel is open en biedt plaats aan een mega zonnebed. Daaronder is de motorkamer, met standaard een 250 pk benzine- of een 170pk dieselmotor. De geteste boot had Bravo 3 hekdrive aandrijving met dubbele, contra roterende propellers en een 350 pk Mercury V8 benzinemotor. Ook zijn hybride aandrijvingen in combinatie met Bellmarine mogelijk en er zijn zelfs plannen voor een vol-elektrische Zilverman.

De Zilverman 800

Bootbouwklasse

Ook liggen tekeningen voor een 12 meter Zilverman klaar. De romp is snaarstrak, vervaardigd van 5 mm dik zeewaterbestendig (5083) aluminium en er is geen plamuur gebruikt, een absoluut bewijs van bootbouwklasse. Bij het ontwerp lag de nadruk op de vorm van de romp en het onderwaterschip. Kopers van een dergelijke exclusieve boot vallen immers vooral voor de ‘looks’ en de vaareigenschappen.

De Zilverman heeft de ‘looks’ van een moderne exclusieve sportauto.De Zilverman heeft de ‘looks’ van een moderne exclusieve sportauto.

Moderne looks

Onder het grote voordek is een kajuit met plexiglazen deuren. In de lage kajuit kun je beter slapen dan zitten. Er is ook een goedkoop klein toiletje, dat niet goed past bij de verdere luxe uitvoering van de boot. De boot is geïsoleerd om condens te voorkomen, want op aluminium boten is vocht altijd het grootste probleem. De kuip is verder ruim en voorzien van luxe kussens die de Zilverman de ‘looks’ van een moderne exclusieve sportauto meegeven. Je zit er goed, al ontbreekt nog een buiskap of een vaste voorruit.

Onder de banken is nette opbergruimte. Opvallend is het geringe aantal opties. De stereo en de koelkast naast de motorkist zijn bijvoorbeeld standaard. Alleen de interieurbetimmering, het eventueel wrappen van de aluminium romp en een grotere motor zijn opties. En verder is al het maakbare mogelijk.

De boot vaart goed en manoeuvreert gemakkelijk. De boot vaart goed en manoeuvreert gemakkelijk.

Vaareigenschappen

Met de geteste 350pk zijn de verwachtingen hooggespannen. De boot vaart goed, manoeuvreert gemakkelijk en sprint snel naar een top van dik boven de 80 km/u. Belangrijker is dat de Zilverman stevig aanvoert en toch subtiel te sturen is. Fijn is dat je door de goede rompvorm eigenlijk niet hoeft te trimmen om het maximale uit de boot te halen. Een luxe, goed afgewerkte snelvarende aluminium boot bouwen kost serieus geld. De prijslijst van de Zilverman 800 begint dan ook bij €106.500. Dat is een serieus bedrag, maar het gegeven dat er in korte tijd al vijf van zijn verkocht, geeft aan dat deze prijs marktconform is. De Zilverman 800 is namelijk een uitstekend geconstrueerde, goed afgewerkte boot met een prachtig uiterlijk en prima vaareigenschappen.

De Zilverman 800 is namelijk een uitstekend geconstrueerde, goed afgewerkte boot met een prachtig uiterlijk en prima vaareigenschappen.Een uitstekend geconstrueerde, goed afgewerkte boot met een prachtig uiterlijk en prima vaareigenschappen.

Conclusie Zilverman 800

Constructie ****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking ****
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ****

Technische Specificaties
Lengte: 8,00 m.
Breedte: 2,70 m.
Diepgang: 0,61 m.
Waterverplaatsing: 2.000 kg
Motorisering: 170pk-370pk diesel -200-370pk benzine
Prijs vanaf: € 106.500

Meer info: www.zilverman.com

Ben je op zoek naar een nieuwe of gebruikte boot? Het huidige aanbod bekijk je hier. Of bekijk eerst nog wat meer boottesten.

Geschreven door: Epco Ongering
Gepubliceerd op 05 Maart 2020

Epco Ongering is hoofdredacteur van Botentekoop Magazine. Eerder was hij werkzaam voor verschillende andere bekende watersport titels als De Telegraaf Vaarkrant, Hiswa Magazine en Yacht Vision Magazine. Voor RTL4 en SBS6 maakte en presenteerde hij goed bekeken watersport programma’s als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Ook is hij als docent nautische vaktheorie verbonden aan de IVA BusinessSchool. Hij is de meest ervaren watersport professional van de Benelux met ruim 1000 artikelen over geteste boten en meer dan 10.000 watersport publicaties.

Gerelateerde artikelen

Categorie: Tips

Nova Captain Electric 800: Traditioneel de Toekomst in

Wanneer je aan een sloep denkt, zal het silhouet van een klassieke kapiteinssloep waarschijnlijk als eerste naar boven komen. Een overnaadse romp met veel zeeg, prominente stevenbalk en een bijna har
Categorie: Kopen

Triple X 800: coole crossover

Er is steeds meer vraag naar hufterproof boten. Moderne dagboten zien er daarom bijna allemaal stoer uit, zijn snel en het liefst onderhoudsvrij. De nieuwe aluminium tender van Verschuur Watersport, d
Categorie: Kopen

Bayliner VR6 Cuddy: modern gestylde cruiser

Als grootste botenbouwer van sportboten en cruisers tot 35ft ter wereld, is Bayliner het aan haar stand verplicht de modellenlijn door te ontwikkelen en aan te passen aan de laatste wensen van de mark
  • TIPS

    TIPS VOOR VAREN EN ONDERHOUD

  • REVIEWS

    TOP BOTEN EN BOOTTESTS

  • KOPEN

    WAAR LET JE OP BIJ DE AANKOOP VAN EEN BOOT?

  • VERKOPEN

    WIJ HELPEN JE MET DE VERKOOP VAN JOUW BOOT

Kleine motorboten

  • Sloepen
  • Speedboten
  • Rubberboten
  • Kajuitboten
  • Consoleboten

Grote motorboten

  • Motorjachten
  • Achterkajuitboten
  • Kruisers
  • Woonboten
  • Klassieke motorboten

Zeilboten

  • Open zeilboten
  • Catamarans
  • Kruisers (zeilen)
  • Motorzeilers
  • Klassieke zeilboten

Sites

  • Boten te koop
  • Deutschland
  • English
  • Français
  • Español
Copyright © 2023 Boats Group - Alle rechten voorbehouden.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Verkoop mijn persoonsgegevens niet
  • Keuzes toevoegen